Bij diverse camera's zit er een instelling om de functie van LiveView op andere wijze te gebruiken. Dat zit er al op, sinds mijn inmiddels "oude" D700.
Als ik die op "statiefmode" zet. Gaat de camera in LiveView, en blijft erop staan, zonder tussendoor de spiegel op- en neer te klappen.
EDIT:
Herstel. Ik heb het net nog even geprobeerd. Spiegel klapt inderdaad voor opname toch een keer op en neer.
Er wordt in dat geval alleen van de contrast focus AF-methode gemaakt van de camera, en niet eventueel tussendoor toch van fase-detectie.
(Maar dus wel op en neer klappen van spiegel).
De functie kan op het een of andere model net iets anders verwerkt zijn, maar de meeste modellen camera's hebben er wel een instelling voor.
Neem de gebruikshandleiding van je camera ter hand.
Dan is er nog de trilling van het eerste sluitergordijn.
Daar hebben de laatste nieuwe modellen camera's (D750, D810.....) zelfs ook een aanvullende instelling voor, om eerst de sluiter "mechanisch" open te zetten, en pas erna de sluitertijd elektronisch voor de sensor te starten. Op die manier wordt ook dat deel in de trilling (dus het opengaan van het sluitergordijn) vermeden bij het maken van een opname. Kost natuurlijk iets meer tijd voordat de opname begint, nadat de ontspanner is ingedrukt.
Verder:
De "zelfontspanner" gebruiken heeft alleen zin als je geen "draadontspanner" gebruikt en je handmatig het ontspanknopje van de camera benut, om beweging van het eigen aanraken met de camera te vermijden. Voor de trilling van de spiegel heeft het geen zin, want de spiegel klapt bij Nikon pas op
aan het eind van de zelfontspanner-tijd, net voor de opname. Voor het vermijden van de spiegel-opklap-trilling kun je dan de spiegel "vóór-ontspanner" instelling daarvoor gebruiken. (
MUP = Mirror UP)
Inmiddels wel een hele riedel aan instellingen om trillingen te voorkomen. Dus je moet het koppie er goed bij houden.