Ezelsbruggetje

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr nov 09 2007 10:38 pm

Ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt.
Wat wil je nu flitsen met een 300 mm op een digitale camera?
300 wordt dan 450 mm...
Wil je vanaf de Ajax-kant het Feyenoord-doel inflitsen of zo?
Maar als je het per se wilt proberen, dan zal de camera niet boven de hoogste synchronisatietijd kunnen. Ik denk dat dat 1/250ste is.

En voor al diegenen die vraagtekens zetten bij mijn opmerking over het schieten van zes beelden om meer kans te maken op een goede:
Natuurlijk gebeurt dat ook met analoge camera's. Sinds de snelle motordrives ook voor iedere amateur gemeengoed werden.
Je vraagt je af hoe ze in godsnaam vroeger al die goeie platen konden maken... Kijk eens naar autoracefoto's uit de jaren veertig en vijftig...

Zulks bedoelde ik slechts aan te roeren...

Ja Marten, ik begrijp wat je bedoelt... Bracketing voor digitalo's... Zes opnamen met dezelfde instellingen, op de A-stand...

Met vriendelijke groet, E.M. de Klerk

william

Bericht door william » vr nov 09 2007 11:42 pm

Ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt.
Wat wil je nu flitsen met een 300 mm op een digitale camera?
300 wordt dan 450 mm...
Wil je vanaf de Ajax-kant het Feyenoord-doel inflitsen of zo?
Ja ik wil flitsen met 300 mm brandpunt alleen om voetbal geef ik niet zoveel het gaat meer om een meter of 10 dus vanaf die afstand een gezicht beeldvullend te krijgen .

Groetjes william

yoyo

Bericht door yoyo » za nov 10 2007 12:25 am

william schreef:Dus als ik het goed heb dan moet ik als ik op 300mm foto`s maak mijn sluitertijd op 1/400 zetten maar hoe zit het dan als ik mijn sb600 aanzet.
Is dan die regel ook van toepassing of krijg je dan een heel ander verhaal.

Groetjes william

In principe geldt dat ook i.c.m. je flitser.
Een flitser flits met ongeveer 1/2000 dus als het licht van de flitser de overhand heeft in je totale belichting zal je onderwerp geen bewegingsonscherpte vertonen. Flits je echter alleen maar in dan geldt nog steeds die regel voor je achtergrond en iets minder voor je hoofdonderwerp.

Je maximale flitssync wordt hier dan belangrijk. Alhoewel je met de SB-600 en SB-800 hoger kunt syncen in FP mode dan de camera eigenlijk aankan. De flitser gaat dan pulserend flitsen om op die hogere sluitertijd te syncen.

fremitus

Bericht door fremitus » za nov 10 2007 5:27 pm

Darters (die ook een vaste hand nodig hebben) gebruik een paar bacootjes vooraf. Zou dat bij fotograferen ook opgaan? :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”