Witbalansfilter
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Witbalansfilter
Beste J,
re: beeldvullend
Als je een gemeten witbalans wilt vastleggen is beeldvullend het beste.
Als je achteraf een neutraal/wit punt wilt kunnen bepalen is een deel van het beeld genoeg.
Groeten, Gijs
re: beeldvullend
Als je een gemeten witbalans wilt vastleggen is beeldvullend het beste.
Als je achteraf een neutraal/wit punt wilt kunnen bepalen is een deel van het beeld genoeg.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- joebat
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ok, denk dat ik voor deze ga : http://www.fotokonijnenberg.be/micnova- ... wwodHVAAbQ" onclick="window.open(this.href);return false;
J.
J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Zo'n creditcard formaat grijskaart zit bij mij standaard in de portemonnee, erg handig.
Maar met gemengd licht blijft het aanrommelen. Als je aan de ene kant blauw licht hebt en aan de andere kant geel licht zal de correctie van het gele licht het blauwe licht blauwer maken en corrigeer je het blauwe licht dan zal het gele licht geler worden
Je houdt de grijskaart op de plaats van het onderwerp zodat het licht wat het onderwerp belicht op de kaart valt.Als ik het goed begrijp zou een grijskaart een betere tool zijn dan die filter. Je dient dan wel de kaart te plaatsen bij het onderwerp/persoon die je wil fotograferen, zo een "eigen witbalans" maken en dan de echte foto maken. Ik vermoed dan ook dat de grijskaart "beeldvullend" moet getrokken worden. Of is het de bedoeling dat je in de richting van je onderwerp de grijskaart plaatst en zo de witbalans vastlegt ?
Maar met gemengd licht blijft het aanrommelen. Als je aan de ene kant blauw licht hebt en aan de andere kant geel licht zal de correctie van het gele licht het blauwe licht blauwer maken en corrigeer je het blauwe licht dan zal het gele licht geler worden

- joebat
- Forumlid
Bedankt Ator. Dat moet ik zeker uitzoeken als ik de grijskaart heb aangeschaft. Ik vermoed wel dat de kleurbalans meer naar de realiteit zal overleunen dan de huidige meestal gele zweem die ik bekom door de kunstmatige verlichting. Is het proberen waard en een magere troost is het bij een mislukking : heb maar 5 pintjes gemist .....
J.

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
- JurjenF
- Forumlid
Het feit dat de auto witbalans er ook wel eens naast zit is logisch. In mijn geval kijk ik dan naar de huidtinten. Als die natuurlijk zijn is de 'rest' meestal ook oké. Huid is ook midden grijs nml.
Vooruit is niet altijd rechtdoor
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Als ik naar mijn huid kijk is die toch echt geel roze/ wit-achtig, in ieder geval beslist geen midden grijs. Ik ben nog geen lijk.JurjenF schreef:Huid is ook midden grijs nml.

Vriendelijke groet, Léon Obers
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Bespaar je die 15 euro, de WitBalans mogelijkheid zit al in je camera. Met een D3200 zul je dit via het menu moeten instellen. Lees pagina 69 en verder van de gebruiksaanwijzing. Gebruik de PRE instelling.
Je zult echt even moeten oefenen, zelf doe ik het met een wit velletje papier voor de printer.
Je zult echt even moeten oefenen, zelf doe ik het met een wit velletje papier voor de printer.
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Ik maak heel vaak foto's in een zaal met combinatie van daglicht, TL en (kleuren)spots; drama...joebat schreef:ik neem regelmatig foto's in een ruimte waar er zowel tl, als spots en buitenlicht is. Bij de naverwerking in raw, van de auto witbalans, heb ik toch soms problemen om de juiste kleurtemperatuur te bekomen, zodat de foto's toch naturel weergegeven worden. Als je de gebruikers mag geloven zou dit een verbetering zijn al is het natuurlijk geen tovermiddel.
Al heel erg veel geprobeerd, grijskaart, expodisc allen in mijn bezit.
Nu, na een paar jaar en ettelijke duizenden foto's later, gebruik ik meestal de grijskaart op precies de plek waar ik de meeste foto's van neem met daarop de lichtval zoals op de personen (kaart beetje schuin omhoog en naar daglicht houden).
En dan nog: altijd alles in RAW en achteraf nog beetje tweaken. Zodra een foto net naast de gemeten plek is, klopt het direct niet meer en moet ik achteraf behoorlijk aanpassen.
Optimaal wordt het nooit, maar op den duur wordt je er wat relaxter onder en kijk je vooral ook wat je het mooiste/natuurlijkste vindt
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- joebat
- Forumlid
Bedankt voor alle informatie en ik begrijp zeker dat met een grijskaart niet alles kan opgelost worden. Ik vermoed dat de witbalans na gebruik van de kaart nauwkeuriger zal zijn dan de auto-balans. Bijsturen kan dan nog altijd.
En zoals aangehaald : fotografie is een leerschool, je weet nooit genoeg en leert altijd iets bij.
Groetjes
J.
En zoals aangehaald : fotografie is een leerschool, je weet nooit genoeg en leert altijd iets bij.
Groetjes
J.