fotodatabase / bibliotheek opzetten

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: fotodatabase / bibliotheek opzetten

Bericht door Léon Obers » do mar 26 2015 3:48 pm

djunclesam schreef:Als ik de aanvullingen zo lees dan neig ik om hierin mee te gaan, al zal het me niets verbazen als dergelijke oplossingen niet al lang bestaan en dus goedkoper (of gratis: open source) beschikbaar zijn. Zelf (laten) bouwen is meestal aanzienlijk duurder, vooral omdat ik verder geen wensen lees die in andere bedrijven niet van toepassing zijn.
Ik heb het bewust over ontwikkelen van een "applicatie", niet van software.
Ik denk dat elke bedrijf zodanig eigen specifieke kenmerken heeft waarbinnen het bedrijf is opgebouwd met eigen inzichten en wensen, dat een algemeen softwarepakket daar niet in voorziet. Er zal altijd wel gesleuteld moeten worden om recht te doen aan die specifieke kenmerken.

Dat goed doordacht ontwikkelen kost geld. Maar een meer efficiënte werkwijze erna levert op termijn dan weer meer tijdbesparing en geld op.

Zelf heb ik in het verleden een "schoolfotografie" database applicatie in elkaar gezet. Dat is relatief nog maar zeer "kleinschalig" op één specifieke toepassing. Ik kon standaard echter geen software vinden die specifiek binnen de wensen die ik stelde eraan voldeed, vandaar zelf ontwikkeld. (Heeft vele uren gekost met telkens bijstellingen van het systeem).

In mijn geval automatische koppeling tijdens de fotografie aan de leerling NAW gegevens van een school.
Op basis van de EXIF tijdgegevens van foto-opnamen en het met een barcode inlezen van de betreffende leerlinggegevens die op dat moment voor de camera verschijnt, werden de leerlinggegevens direct aan de opnamen (en mogelijke vervolg opnamen) gekoppeld.

Erna de hele administratie van basis-pakketten, mogelijke bijbestellingen, gekoppeld aan automatische incasso's die direct in batch via telebankieren uitgevoerd kunnen worden.

Maar ook uit te printen PDF leerlingslijsten per klas of zelfs als poster van een hele school met zowel fotootje van de leerling alsook de naam of verdere gegevens erbij. Tevens eventuele koppeling van leerlinggegevens op een magnetische toegangspas. Dat laatste had ik nog niet gedaan, maar zou de volgende stap zijn.

Ik kan me zo voorstellen dat bepaalde standaardonderdelen van boten op vergelijkbare wijze worden vastgelegd en er tevens met een systeem op barcode daadwerkelijk op die onderdelen gezocht kan worden in een foto-database die eraan gekoppeld is. Voorraadbeheer van onderdelen, kosten van onderdelen. Detailfoto's van schepen en onderdelen op basis van de opdrachtgever die een schip laat bouwen en wat er bij de bouw van één specifiek schip benodigd is. Op basis daarvan zijn door het bedrijf ook betere of "scherpere" offertes te maken en of eindafrekenringen van de bouw van een schip tegenover de concurrentie.
Vriendelijke groet, Léon Obers

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: fotodatabase / bibliotheek opzetten

Bericht door justme » do mar 26 2015 5:01 pm

Jij snapt m leon!

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”