Heel veel portretfoto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Frank Selen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Heel veel portretfoto's

Bericht door Frank Selen » di mar 31 2015 12:53 pm

Even vooraf: Ik ben een beginnende amateurfotograaf :? met een D60. Begin me te verdiepen in instellingen met diafragma, sluitertijd e.d.
De school waar ik werk is onderdeel van een stichting. Daar hebben ze mij wel eens zien lopen met een camera. Nu hebben ze mij gevraagd om op een stichtingsdag heel veel collega's in een korte tijd te portretteren.
De ruimte waar dit gaat gebeuren is voldoende belicht.
*Welke instellingen kan ik het beste gebruiken?
*Is het handig om continu-opnamen te maken, dus ontspanknop ingedrukt houden voor twee á drie opnamen? Dit omdat er waarschijnlijk geen tijd is om steeds een foto te beoordelen en eventueel een nieuwe te maken.
*Hebben jullie nog andere tips?
Alvast bedankt!
Groetjes, Frank Selen
D60
Nikkor 18-55 en 55-200 en Tokina 12-24 (IF) DX
flickr

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Re: Heel veel portretfoto's

Bericht door Bert vD » di mar 31 2015 1:21 pm

Heb ik vorig jaar ook gedaan. Ik heb veel gehad aan de video's op zoom.nl (over flitsen en portretfotografie) en de flitstips hier op het forum van Ale (Arthur van Uden). Korte en heldere info die makkelijk toe te passen is als je er nog niet echt bedreven in bent. Succes!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Bert

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » di mar 31 2015 1:25 pm

Ten eerste, welkom op ons forumpje.

Welke instelling je moet gebruiken is niet te zeggen. Dat licht helemaal aan de situatie zoals hij daar ter plaatse is, en hoe je wil werken. Hoe valt het licht op je onderwerp, welk diafragma wil je gaan gebruiken ect. Continuopnames, imo niet nodig. 5 dezelfde foto's van een persoon heb je weinig aan over het algemeen. een paar foto's is vaak voldoende.

Andere tips, werk in RAW zodat je achteraf nog kan corrigeren als er toch iets niet helemaal goed is gegaan qua licht of kleur. Stel scherp op de ogen, en let op je compositie. Geen handen doorsnijden of dergelijke zaken.

De laatste tip, geef duidelijk aan dat je beginner bent met beperkte ervaring en men dus geen wonderen moet verwachten. Mijn ervaring is dat mensen heel snel zijn met roepen van "maakt niet uit, we hebben geen eisen, als het er maar leuk uitziet" maar dat men achteraf toch opeens veel eisen bleek te hebben die geen werkelijkheid zijn geworden. Men is soms heel snel teleurgesteld ondanks dat men duidelijk heeft aangegeven iets niet goed te kunnen.

Zoiets denk ik. Maak het jezelf makkelijk. 1 ruimte, 1 lichtval, 1 positie, 1 instelling. Saai maar effectief bij grote aantallen.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mar 31 2015 7:04 pm

Remco v/d Sanden schreef: Zoiets denk ik. Maak het jezelf makkelijk. 1 ruimte, 1 lichtval, 1 positie, 1 instelling. Saai maar effectief bij grote aantallen.
Daar zou ik nog bij willen aanvullen, huur een studio-flitssetje en richt een hoekje in.
Verder, continue opnamen werkt niet. Het komt aan op het juiste moment van afdrukken. Persoon moet in die korte momenten dat je voor de lens hebt ontspannen zijn, juiste blik in de ogen, uitstraling, houding. Snel en accuraat, niet te lang ermee bezig zijn.
Het komt vooral aan op menselijke kwaliteiten van de fotograaf om iemand ontspannen en met een gerust gevoel voor de camera te hebben.

Continue afdrukken werkt alleen maar "intimiderend", schrikt mensen af. Met waarschijnlijk de tegenovergestelde reactie en sfeer die je van mensen wilt vastleggen. Als fotograaf moet je zeker zijn van jezelf en het juiste moment, niet na elke opname meteen op de LCD terugkijken of die wel gelukt is, dat haalt de "swung" eruit.
Veel (amateur)fotografen verkijken zich op dit soort fotografie.

Oefen van tevoren met een aantal mensen.
Zie ook wat aanwijzingen < HIER > en vervolgreacties.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » di mar 31 2015 7:39 pm

Frank Selen schreef: De ruimte waar dit gaat gebeuren is voldoende belicht.
Weet je dat zeker?? Heb je licht vanuit buiten of kunstlicht. Of een combinatie. Ik heb genoeg goed verlichte ruimtes gezien waar je alsnog op ISO 1600 moest schieten om een beetje aan je sluitertijden te komen. Nu luistert het met statische portretten wellicht iets minder nauw, maar ik zou niet aan de krappe kant gaan zitten met sluitertijd als je zonder flits schiet. Het laatste wat je wilt is bewogen foto's door eigen beweging of beweging van het model...

En de D60 is een prima camera, mits je voldoende licht hebt :wink:
Fin.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » di mar 31 2015 8:10 pm

Léon Obers schreef: Daar zou ik nog bij willen aanvullen, huur een studio-flitssetje en richt een hoekje in.
Eerlijk? Ik zou het juist niet adviseren. Iemand die nog aan het leren is wat de belichtingsdriehoek is met een studioset op pad sturen is natuurlijk vragen om problemen. Zaken als het juist instellen van de camera en het kunnen plaatsen en instellen van studiolampen is niet iets wat je "eventjes" doet natuurlijk. Om dat bij wijze van proefondervindelijk te gaan doen op een evenement is niet echt een aanrader.

Maar dat zijn mijn 2 centjes :)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

Frank Selen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Frank Selen » di mar 31 2015 10:07 pm

Bedankt voor jullie nuttige adviezen. Het idee achter de continu-opname was het hebben van een tweede foto indien de geportretteerde zijn of haar ogen dicht zou hebben. Maar tips jullie zijn duidelijk.
Het licht in de ruimte is indirect buitenlicht. Geen flits gebruiken neem ik aan? Welke ISO-waarde en een vaste waarde voor een sluitertijd kiezen (beginneling hé)?
Groetjes, Frank Selen
D60
flickr

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » di mar 31 2015 11:31 pm

Hoi Frank. Wat voor brandpunt gebruik je? Met een wat langere kun je wat afstand nemen, waardoor iemand sneller op zijn gemak kan zijn, dan met een korte waarmee je iemand meer op de huid "moet" zitten. Gebruik je een zoomlens of een vast brandpunt? De laatste zijn doorgaans lichtgevoeliger. Wat is de lichtsterkte van het objectief. Heb je al uitgeprobeerd bij welke ISO waarde je nog ruisarme opnames kunt maken. Als je in de gelegenheid bent zou ik vast proberen wat proefopnames in die ruimte te maken, dan kun je zelf beoordelen of zij voor jou criteria door de beugel kunnen. Als je die foto's op het forum zet, krijg je vast zinvolle adviezen.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » di mar 31 2015 11:43 pm

Maak eerst één goede portretfoto in die ruimte voordat je er heel veel gaat maken. Strik een collega, hou een paar oefensessies en zorg dat je precies weet hoe je het gaat doen voordat je het gaat doen. Door de vragen die je hier stelt lijk je me niet iemand die snel inspeelt op onvoorziene fotografische omstandigheden en die zijn er altijd :P

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo apr 01 2015 2:33 am

Remco v/d Sanden schreef:
Léon Obers schreef: Daar zou ik nog bij willen aanvullen, huur een studio-flitssetje en richt een hoekje in.
Eerlijk? Ik zou het juist niet adviseren. Iemand die nog aan het leren is wat de belichtingsdriehoek is met een studioset op pad sturen is natuurlijk vragen om problemen.
Ik geef ook aan van tevoren een keer met een aantal mensen te oefenen. Ik bedoel daarmee dus echt op een andere dag.

Met de aanvullende gegevens van de TS van invallend daglicht, nog veel stringenter het advies om een studio flitssetje te gebruiken. Niets is zo veranderlijk als daglicht in een ruimte gedurende een bepaald tijdsverloop gedurende de dag dat je veel portretten moet schieten.

Als het dan ook nog wisselvallig weer is (dat is van tevoren niet in te plannen), alle ingrediënten om het je juist heel erg moeilijk te maken. Wisselend licht, wisselende witbalans, maar ook nauwelijks of geen mogelijkheden om het licht optimaal te "modelleren" voor het onderwerp. Denk ook aan de problemen die je tegen zult komen van lichtreflecties van mensen die brillen dragen. Ook die portretten moeten goed zijn.

De ISO - sluitertijd - diafragma zal met dat gematigde licht ook niet echt optimaal zijn om met een hoge score in rendement "goed genomen portretten" te schieten van mensen die doorgaans niet gewend zijn te poseren.

Met een mix van allerlei resultaten, bovendien een helse klus om het achteraf dan allemaal nog "snel" te kunnen afwerken.

Dit soort daglicht omstandigheden leent zich eigenlijk alleen goed om slechts een klein aantal mensen te fotograferen die zelf redelijk ervaring hebben als "model", en jezelf als fotograaf alle tijd hebt om een aantal opnamen te maken, en kunt improviseren met het licht wat er is en het standpunt wat je inneemt. Dan is dat allemaal prima te doen. En dan moet je als fotograaf nog redelijk wat ervaring hebben ook, om het tot een goed einde te brengen.

Maar voor het portretteren van vele mensen die je als fotograaf maar zeer kort voor je lens krijgt is dat IMO echt de verkeerde aanpak.

Eerder geef jezelf aan:
"Maak het jezelf makkelijk. 1 ruimte, 1 lichtval, 1 positie, 1 instelling. Saai maar effectief bij grote aantallen."

Precies de reden om een studio flitssetje te gebruiken.
Niet afhankelijk van de omstandigheden van indirect invallend daglicht. Geen gedonder met bewegingsonscherpte. Van begin tot eind dezelfde gelijkmatige lichtopstelling, witbalans, modellering van licht op je modellen. Het in batch kunnen afwerken van je opnamen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » wo apr 01 2015 9:05 am

Léon, ik begrijp je gedachten en onderschrijf ze zelfs voor het merendeel. Het enigste probleem wat blijft is dat TS zelf ( uit eigen zak waarschijnlijk ) een complete studio moet gaan huren, een paar keer en vervolgens maar moet gaan kijken hoe het eea werkt. De meeste mensen die ik ken vervloeken hun mooie studiosetje de eerste tijd omdat men niet weet waar men mee bezig is. Meteen 2 of 4 lampen, een achtergrond en flits flits en men doet maar wat.

Dan wordt ts eerst op kosten gejaagd met de huur, vervolgens blijkt het bedienen van zo'n set best lastig te zijn en is het resultaat nog niet helemaal zoals gewenst. Het kan natuurlijk zijn dat iemand het binnen een uur onder de knie heeft, dan heb ik niets gezegd natuurlijk.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo apr 01 2015 9:11 am

Remco v/d Sanden schreef:Meteen 2 of 4 lampen, een achtergrond en flits flits en men doet maar wat.
Met 1 flitser in een softbox kom je ook al een heel eind.

Het blijft verder een ambitieuze maar niet onmogelijke opdracht voor iemand die nauwelijks kaas gegeten heeft van fotografie. :wink:
Frank Selen schreef:Welke ISO-waarde en een vaste waarde voor een sluitertijd kiezen (beginneling hé)?
Instellingen zijn niet afhankelijk van het niveau van de fotograaf maar van het aanwezige licht. Daar kunnen we dus ook niets zinnigs over zeggen omdat we de omstandigheden niet weten (en bij daglicht van buiten kun jij die ook nog niet weten :wink:

Ik zou gewoon een paar keer langs gaan en proberen. Dan loop je vanzelf tegen problemen aan die je eventueel hier weer kunt voorleggen. Daarnaast leer je dan omgaan met je camera en welke settings je moet aanpassen als de omstandigeheden veranderen.

Maar verder eens met Leon, wil je consistente foto's dan moet je gewoon flitsen. Voordeel daarvan is ook dat als het eenmaal goed staat, er niets meer veranderd. Terwijl daglicht zeer variabel is en je dus feitelijk continu aan het bijregelen en anticiperen bent. Of een berg werk in nabewerking gaat hebben :)
Fin.

eelco
Forumlid
Forumlid

Bericht door eelco » wo apr 01 2015 12:14 pm

Hoi Frank,

Ik heb niet erg veel ervaring met portretfotografie maar weet wel dat het vaak lastig is.
Mogelijk dat je toch nog wat nadere info kan geven zoals welke lens je gaat gebruiken en of je aan nabewerking doet.

Mijn voorkeur in jouw geval (gezien de ervaring die je aangeeft te hebben) is mijn camera in te stellen in de sluitertijd modus en die in ieder geval boven de 1/50ste te houden.
Iso eventueel op automatisch evenals je witbalans.

Indien je indirect daglicht hebt, moet je ervan uitgaan dat je omstandigheden kunnen gaan veranderen (slecht weer dus minder licht, later op de dag dus donkerder, wolken die licht wegnemen etc).

Volgens mij is diafragma f 5.6 goed geschikt voor portretten, maar weet niet of je dit gaat halen in jouw situatie (icm een korte sluitertijd).

In ieder geval eerst wat oefenen in de betreffende ruimte voordat je echt wilt gaan beginnen.

Succes in ieder geval.

Groeten,

Eelco

Frank Selen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Frank Selen » wo apr 01 2015 10:07 pm

eelco schreef:Hoi Frank,
Mogelijk dat je toch nog wat nadere info kan geven zoals welke lens je gaat gebruiken en of je aan nabewerking doet.
Ik was van plan de kitlens te gebruiken, 18-55 mm. (Heb nog een Nikkor 55-200 mm lens.)
Nikkormaat schreef:Als je in de gelegenheid bent zou ik vast proberen wat proefopnames in die ruimte te maken, dan kun je zelf beoordelen of zij voor jou criteria door de beugel kunnen. Als je die foto's op het forum zet, krijg je vast zinvolle adviezen.
De "shoot" is volgende week vrijdag. Ik kan donderdag van tevoren proefopnames maken en wil ze graag hier posten!
djunclesam schreef:
Frank Selen schreef:Welke ISO-waarde en een vaste waarde voor een sluitertijd kiezen (beginneling hé)?
Instellingen zijn niet afhankelijk van het niveau van de fotograaf maar van het aanwezige licht.
Dat begrijp ik. De toevoeging "beginneling" was meer omdat ik die vraag stelde.
eelco schreef:...mijn camera in te stellen in de sluitertijd modus en die in ieder geval boven de 1/50ste te houden.
Oké. Ik heb alleen de vaste flitser op mijn camera. Ik neem aan dat ik die niet wil gebruiken. Hoe regel ik het dat die niet spontaan begint te flitsen?
Groetjes, Frank Selen
D60
flickr

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » wo apr 01 2015 10:47 pm

Om de flitser uit te schakelen moet ik op een oude D50 op de groene AUTO-stand zetten, dan het knopje van de flitsontgrendeling indrukken en dan aan het wieltje draaien totdat er een doorgestreept bliksemschichtje zichtbaar wordt. Dit zou je in de gebruiksaanwijzing moeten kunnen terug vinden. Ik zou overigens niet de AUTO, maar de A gebruiken, omdat je dan veel meer controle hebt over wat je doet.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”