Remco v/d Sanden schreef:Léon Obers schreef:
Daar zou ik nog bij willen aanvullen, huur een studio-flitssetje en richt een hoekje in.
Eerlijk? Ik zou het juist niet adviseren. Iemand die nog aan het leren is wat de belichtingsdriehoek is met een studioset op pad sturen is natuurlijk vragen om problemen.
Ik geef ook aan van tevoren een keer met een aantal mensen te oefenen. Ik bedoel daarmee dus echt op een andere dag.
Met de aanvullende gegevens van de TS van invallend daglicht, nog veel stringenter het advies om een studio flitssetje te gebruiken. Niets is zo veranderlijk als daglicht in een ruimte gedurende een bepaald tijdsverloop gedurende de dag dat je veel portretten moet schieten.
Als het dan ook nog wisselvallig weer is (dat is van tevoren niet in te plannen), alle ingrediënten om het je juist heel erg moeilijk te maken. Wisselend licht, wisselende witbalans, maar ook nauwelijks of geen mogelijkheden om het licht optimaal te "modelleren" voor het onderwerp. Denk ook aan de problemen die je tegen zult komen van lichtreflecties van mensen die brillen dragen.
Ook die portretten moeten goed zijn.
De ISO - sluitertijd - diafragma zal met dat gematigde licht ook niet echt optimaal zijn om met een hoge score in rendement "goed genomen portretten" te schieten van mensen die doorgaans niet gewend zijn te poseren.
Met een mix van allerlei resultaten, bovendien een helse klus om het achteraf dan allemaal nog "snel" te kunnen afwerken.
Dit soort daglicht omstandigheden leent zich eigenlijk alleen goed om slechts een klein aantal mensen te fotograferen die zelf redelijk ervaring hebben als "model", en jezelf als fotograaf alle tijd hebt om een aantal opnamen te maken, en kunt improviseren met het licht wat er is en het standpunt wat je inneemt. Dan is dat allemaal prima te doen. En dan moet je als fotograaf nog redelijk wat ervaring hebben ook, om het tot een goed einde te brengen.
Maar voor het portretteren van vele mensen die je als fotograaf maar zeer kort voor je lens krijgt is dat IMO echt de verkeerde aanpak.
Eerder geef jezelf aan:
"Maak het jezelf makkelijk. 1 ruimte, 1 lichtval, 1 positie, 1 instelling. Saai maar effectief bij grote aantallen."
Precies de reden om een studio flitssetje te gebruiken.
Niet afhankelijk van de omstandigheden van indirect invallend daglicht. Geen gedonder met bewegingsonscherpte. Van begin tot eind dezelfde gelijkmatige lichtopstelling, witbalans, modellering van licht op je modellen. Het in batch kunnen afwerken van je opnamen.