Foto bewerking opdracht 4 (Laatste)

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Kroontje

Foto bewerking opdracht 4 (Laatste)

Bericht door Kroontje » vr apr 03 2015 6:27 pm

Dit keer een foto die veel stof deed opwaaien :lol:
Wat is hier mee te doen....was de vraag. Toch hebben we er een poging gewaagd.

Origineel-4

Afbeelding

Foto-1
Eerst het lenscorrectie knopje gebruikt, waar ik ook de afbeelding een heel klein beetje heb gedraaid om ze rechter te zetten. Daarna de aanpassingen die ook wel vaak bruikbaar zijn bij een landschapsfoto in de volle zon , of een auto in de zon.
De hooglichten omlaag, de schaduwen omhoog , lokaal contrast omhoog en de levendigheid een tikje omhoog. Met shift klik ook het witpunt en het zwartpunt goed gezet.
Ook de verscherping is wat omhoog gedraaid naar resp. 40/0,9/45
Een uitsnede gemaakt zodat rechts wat hinderlijke verstoringen wegvallen en het kleine jongeteje wat dan nog zichtbaar is donkerder gemaakt met een borstel.

Omdat ik het “ gouden uur” wilde nabootsen (rustende paarden na een lange werkdag) de WB naar rechts geschoven tot een mooi gouden licht.

Gr Cees

Afbeelding

Foto-2
Hier is mijn bewerking van foto 4
Ik vond dit een vrij lastige foto vanwege het missen van een duidelijk onderwerp
Wat ik zoal heb gedaan is het volgende
-uitsnede iets veranderd
-belichting + 0,45
-contrast +15
-hooglichten verminderd
-schaduwen iets lichter gemaakt
-wit tinten -100
-helderheid +20
-levendigheid -5
-verzadiging +10
-gespeeld met de kleur tint curves
-verscherpen +70
-ruisreductie 20
-lenscorrectie
Luminatie
-groen +10
-aqua +5
-blauw +40
En dit alles is gedaan in lightroom

Groeten Wim

Afbeelding

Foto-3

Dit is wat ik gedaan heb:
- vierkante crop, alles weggehaald wat niets toevoegt en afleidt van het groepje van drie paarden met de ruiter. Met vier en een half paard was dat beeld uit balans. De schuurdeur erachter is nu mooi centraal en vormt met de boomhaag een mooi verbindend achtergrondelement.
- zwart wit gemaakt, dat leek mee meer paardachtig :wink:
- geclipte highlights gerepareerd door vergelijkbare stukken textuur te transplanteren
- achtergrond wat geblurd en donkerder gemaakt om meer aandacht naar de paarden en ruiter te leiden.
- paarden en ruiter extra contrast gegeven om de textuur te benadrukken
- dodge en burn om het licht iets meer vorm te geven

Groet, ATOR (Pieter)

Afbeelding

Foto-4
Persoonlijk kon ik me niet vinden in deze foto....Ga dat niet allemaal uitleggen, want daar gaat het niet over ;)
Wat ik gedaan heb met deze foto is een crop. Zodat het gedeelte van het paard en de man weg viel.
Heb toen de gewone bewerking in Lr5 toegepast.
Daarna wat meer details gegeven door Contrast.....
Heb een voorinstelling erbij gepakt wat nog meer detail gaf aan de foto ( Gritty detailed effect ) en omgezet in zwart / wit.
De voorinstelling heb ik gekregen van Matt (On1) bij de aanschaf ;)

Gr Kroontje

Afbeelding

Foto-5

De foto was een uitdaging. Mijn idee was om drie paarden over te houden en dit in een zwart-wit omzetting te doen zodat het leek alsof de foto in het verre verleden was gemaakt. Ik heb gekozen voor een vierkante crop.

Wat heb ik gedaan:
Eerst de foto in Lightroom naar mijn hand gezet qua belichting. De uitsnede bepaald en vervolgens wat contrast en en Clarity toegepast. Iets verscherpt en wat vignetteering in de hoeken.

Hierna de foto ingeladen in Silver Efex Pro 2 voor de zwart-wit omzetting. Hier diende als basis de voorinstelling "Antique Plate 1" Omdat er wat te donkere delen naar mijn smaak inzat op sommige plekken in de bomen hier wat bewerkpunten toegevoegd en deze punten wat opgehaald zodat het blad weer wat beter zichtbaar werd.

Daarna de foto weer terug gehaald in Lightroom en hier met de brush nog wat meerdere donkere delen ter plekken van de hoeven opgehaald. Daarna met een nieuwe brush de felle licht plekken op de kont van de paarden wat donkerde gemaakt.

Groet Jochem

Afbeelding

Misschien komen er nog wat foto's bij en deze zullen direct erbij worden gezet !
Bewerkers... bedankt voor de medewerking

Graag jullie meningen ;)
Laatst gewijzigd door Kroontje op ma apr 06 2015 5:46 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Foto bewerking opdracht 4

Bericht door Cookie1397 » vr apr 03 2015 7:33 pm

Oké ga ik weer nadat ik nr. 3 heb overgeslagen :oops:

Bewerking Cees: Mij was niet eens opgevallen dat de foto iets scheef stond maar ik heb dan ook geen timmermansoog.
Er zit nu wel wat meer tekening in paarden door de hoge lichten wat terug te nemen
Ik vind het prettig dat het halve paard rechts, de man en het kind "verdwenen" zijn alleen ben ik b=niet zo weg van de kleurtint.

Bewerking Wim: Jammer dat je rechts de man er half op hebt laten staan, er zit nu wel meer tekening in de foto maar ik ook hier ben ik niet zo kapot van de kleurtint.
Bij Cees vind ik hem te geel en bij jou iets te helder (wit)

Bewerkong Ator Dit zou mijn keuze zijn. Ik vind het een mooie uitsnede, door dat het 3 paarden zijn kijkt het prettiger. en de zwart-wit omzetting vind ik ook heel mooi

Bewerking Kroontje: Een typische Kroontje zwart-wit maar ik vind het jammer dat je niet net als Ator er een paard hebt laten "afvallen" bovendien vind ik de bewerking van de paarden
niet zo heel mooi uitkomen, die van Ator vind ik beter. Sorry :wink:

Al met al is voor mij de foto van Ator de winnaar maar natuurlijk is dat niet de bedoeling van het laten zien van de diverse bewerkingen.
Nikon Z Z & de maskers

Avado
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Re: Foto bewerking opdracht 4

Bericht door Avado » vr apr 03 2015 7:50 pm

Ik vind dit echt één van de leukste en interessantste topics op het forum, welke ik ook ook graag volg. Tot nu toe heb ik nog geen reactie gegeven omdat voor mij geen enkele bewerking echt de wow-factor had. Tot nu.
Zelf ben ik een echte zwart-wit liefhebber en ik ben verschrikkelijk onder de indruk van de bewerking van Pieter (ATOR). Deze bewerking staat wat mij betreft met kop en schouder boven de eerdere bewerkingen die ik in deze en voorgaande series gezien heb. Uitsnede, zwart-wit omzetting en verdere bewerking maken dit echt een geweldige plaat.
Groet, Andre

Kroontje

Re: Foto bewerking opdracht 4 (Laatste)

Bericht door Kroontje » za apr 04 2015 9:17 am

Hallo

Even reageren op de foto's.

Foto-1 Geel Geel...ik kan het niet mooi vinden..Ik begrijp je bedoeling maar op deze foto werkt dat niet.
Daarnaast vind ik halve mensen en paarden niet echt een mooi gezicht.

Foto-2 Ook hier halve man en paard. Voor de rest rustig beeld.

Foto-3 Nette krop. ook om de kleine jongen buiten beeld te houden. Rustige omzetting ;) Niet verkeerd.
Maar ik hou van meer ..zoals jullie kunnen zien.

Groet Kroontje

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » za apr 04 2015 9:21 am

Ik excuseer mij deze keer. Echt een foto waar ik persoonlijk echt niets mee kon. Het onderwerp, de in mijn ogen veel te krappe compositie, geen boeiend licht, etc. Nu kan ik wel geforceerd een random bewerking gaan toepassen maar dat is niet mijn ding en hopelijk ook biet het idee van dit topic :wink:

Dat geeft gelijk de eerder genoemde moeilijkheid aan, als een foto echt een totale tegenpool is van hoe/wat je zelf zou schieten kun je dan altijd een goede bewerking doen? Wel als je een professionele retoucher bent misschien...

Ben de volgende keren dan ook wel benieuwd naar de intentie van de fotograaf bij het nemen en bij het insturen van de betreffende foto. Ging er iets mis, kom je er zelf niet uit, of ben je heel tevreden en gewoon nieuwsgierig hoe anderen het zouden bewerken, etc

Alle voorgaande foto's vond ik persoonlijk ook geen meesterwerkjes. Niet mis mee natuurlijk, maar ik zie persoonlijk liever een goede foto om te bewerken dan een in mijn ogen minder goede of slechte foto...

Lastig allemaal zeg :D
Fin.

Kroontje

Bericht door Kroontje » za apr 04 2015 9:29 am

Geen probleem Vincent :wink:

Heb respect voor je besluit om deze over te slaan...Ik zelf zat er ook een beetje tegen aan te hikken :roll:
Alle voorgaande foto's vond ik persoonlijk ook geen meesterwerkjes. Niet mis mee natuurlijk, maar ik zie persoonlijk liever een goede foto om te bewerken dan een in mijn ogen minder goede of slechte foto...
Tja en hier zit het punt nu..Zoveel meningen :lol: maar verder dat ieder vrij is om een poging te wagen...Men is het niet verplicht.
Daarom ben ik blij dat men aangeeft in een PBtje.....

De volgende 3 heb ik al gekregen en zal deze eerst laten zien in een PB welke we evt aanpakken.

Meerdere bewerkers zijn welkom die graag wat met een NEF willen doen.

Groet Kroontje

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » za apr 04 2015 9:35 am

Kroontje schreef: Tja en hier zit het punt nu..Zoveel meningen :lol:
Dat zeker. Gezien de bewerkingen bij mijn NEF vond ook niet iedereen dat een goede plaat :D

Maar dat is dus ook een beetje mijn dilemma want ik denk dat dit een heel goed concept is maar elke keer als ik een NEF krijg dan moet ik eerst drie keer fronzen... :wink:

Misschien alleen maar omdat je gewend bent om je eigen foto's te bewerken en dan eigenlijk nooit voor een verrassing staat...
Fin.

Kroontje

Bericht door Kroontje » za apr 04 2015 9:49 am

Misschien alleen maar omdat je gewend bent om je eigen foto's te bewerken en dan eigenlijk nooit voor een verrassing staat...
Hier heb je een punt in. En dat was voor mij...het idee om met dit concept te komen 8)

schippie
Forumlid
Forumlid

Bericht door schippie » za apr 04 2015 11:22 am

De gustibus non est disputandum.
Deze oude waarheid gaat nog steeds op.
Als fotograaf en inzender van deze foto de motivatie erachter en het resultaat.
Deze foto is genomen op de Folkloristische dag in Middelburg als er tegelijkertijd sjeesjesrijden en ringsteken is. Veel mensen van buiten in de originele dracht en sieraden in schitterde versierde sjeesjes . tegen het einde van de ochtend zag ik deze grote paarden staan rusten, het was een prachtige zomerdag met hard licht en om een of andere reden had ik mijn belichtingscompensatie op +1 staan, niet best natuurlijk, maar dat zag ik pas toen ik thuis was.
Om toch van deze opname wat te maken heb ik hem bewerkt zoals aangegeven bij foto 1 en ongeveer zo geplaatst op Flickr.
De foto bleek een hit te zijn: opgenomen in Explore en 10.433 views met 271 favs.

Ik vond het dus een gedeeltelijk mislukte opname die nog een beetje te redden was naar mijn idee met de bewerking.Dat de opname alsnog zo zou worden ontvangen door een internationaal gezelschap had ik niet verwacht.

De foto staat in het album :
https://www.flickr.com/photos/schippie3 ... 738844584/

Niet alle foto's zijn geplaatst als " public" vandaar dat een aantal geen views hebben.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » za apr 04 2015 1:11 pm

Cees
De huid, het haar en nu de halfpaarse kleding van de ruiter vind ik erg lelijk geworden.
Door de heftige verzadiging van het rood trekken de rode linten in de paarden erg de aandacht, links bovenaan zit nu een rode punt.
Ik zie niet zo snel wat je nou recht gezet hebt, voor mij heb je hem juist scheef gezet en daarmee de poten van het linker paard afgesneden en rechtsonder een stuk niets tevoorschijn gehaald.
Dat je het kleine jochie weggewerkt heb is een goed idee, de uitvoering ervan is wat slordig.
Het gouden uur licht vind ik een goed idee maar weer die heftige verzadiging.

Ik zie nu dat deze jpg in ProPhoto RGB staat. Op een monitor die een kleinere kleurruimte weergeeft, en dat doen ze allemaal, zie je dan niet hoe verzadigd de kleuren zijn.
Ik zou je foto´s iig converteren naar sRGB voordat je er een jpg van maakt en misschien moet je even kijken naar de kalibratie van je monitor tenzij je van extreem verzadigde kleuren houdt.

Om te illustreren hoe heftig jouw kleuren zijn: alle grijze pixels van jouw bewerking op de afbeelding hieronder hebben kleuren die buiten het sRGB spectrum vallen. Het zijn er een paar :P
Afbeelding

Wim
De paarden zien er wat groenig uit en de schaduwen zijn wat koel. Als je het halve paard eraf haalt zou ik ook de overblijvende halve man eraf halen. Verder ziet het er netjes uit en is alles mooi in balans.

Kroontje
Crop rechts vind ik goed. Bovenin zou ik iets minder weghalen, de donkere bladeren zouden de compositie tonaal mooi in balans brengen met de donkere harige onderbenen van de paarden, en het hoofd van de ruiter zit nu wat dicht tegen de bovenrand.
Door het donkerder maken van de lichte gedeelten op de paardenbillen oogt de lichtval nu wat onnatuurlijk.
Het Gritty detailed effect op de paarden is erg mooi, de achtergrond wordt er wat onrustig door.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het kan inderdaad lastig zijn om in een foto van iemand anders te zien wat het nou precies was dat de fotograaf vast wilde leggen. Als het dan een materie is die je zelf niet inspireert, wordt het lastig om je creatieve juices te laten stromen. Het ruwe beeld moet wel een visie triggeren anders wordt het een nietszeggende technische bewerking.

Aan de andere kant is het erg leuk om, zoals hier, je een keer te begeven op het rustieke paardenfotogebied, een gebied waar ik zelf niet snel terecht zou komen.

Kroontje

Bericht door Kroontje » za apr 04 2015 1:16 pm

Ator

Dank voor je toelichting ;) Mijn dank is groot.

schippie
Forumlid
Forumlid

Bericht door schippie » za apr 04 2015 4:39 pm

Ator

zinnige opmerking over kleurruimte, fout van mijn kant, dank hiervoor.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » zo apr 05 2015 4:58 pm

Mijn bewerking is ook klaar. Wat aan de late kant maar ik zal hem vanavond als ik weer thuis ben doorsturen naar Kroontje zodat hij deze erbij kan zetten.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma apr 06 2015 5:47 pm

Hallo Jochem

Hij staat erbij ;) Dank

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » ma apr 06 2015 7:46 pm

LJ-Jochem
Het ziet er wat look betreft goed uit (afgezien van de overbelichtte plekken). Door jouw keuzes is de compositie wel vrij statisch geworden, waarbij de aandacht sterk geleid wordt naar het contrastrijke middelpunt van de foto. Dat is hier geen punt waar ik mijn aandacht graag wil hebben :P

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”