Wat is hier mee te doen....was de vraag. Toch hebben we er een poging gewaagd.
Origineel-4

Foto-1
Eerst het lenscorrectie knopje gebruikt, waar ik ook de afbeelding een heel klein beetje heb gedraaid om ze rechter te zetten. Daarna de aanpassingen die ook wel vaak bruikbaar zijn bij een landschapsfoto in de volle zon , of een auto in de zon.
De hooglichten omlaag, de schaduwen omhoog , lokaal contrast omhoog en de levendigheid een tikje omhoog. Met shift klik ook het witpunt en het zwartpunt goed gezet.
Ook de verscherping is wat omhoog gedraaid naar resp. 40/0,9/45
Een uitsnede gemaakt zodat rechts wat hinderlijke verstoringen wegvallen en het kleine jongeteje wat dan nog zichtbaar is donkerder gemaakt met een borstel.
Omdat ik het “ gouden uur” wilde nabootsen (rustende paarden na een lange werkdag) de WB naar rechts geschoven tot een mooi gouden licht.
Gr Cees

Foto-2
Hier is mijn bewerking van foto 4
Ik vond dit een vrij lastige foto vanwege het missen van een duidelijk onderwerp
Wat ik zoal heb gedaan is het volgende
-uitsnede iets veranderd
-belichting + 0,45
-contrast +15
-hooglichten verminderd
-schaduwen iets lichter gemaakt
-wit tinten -100
-helderheid +20
-levendigheid -5
-verzadiging +10
-gespeeld met de kleur tint curves
-verscherpen +70
-ruisreductie 20
-lenscorrectie
Luminatie
-groen +10
-aqua +5
-blauw +40
En dit alles is gedaan in lightroom
Groeten Wim

Foto-3
Dit is wat ik gedaan heb:
- vierkante crop, alles weggehaald wat niets toevoegt en afleidt van het groepje van drie paarden met de ruiter. Met vier en een half paard was dat beeld uit balans. De schuurdeur erachter is nu mooi centraal en vormt met de boomhaag een mooi verbindend achtergrondelement.
- zwart wit gemaakt, dat leek mee meer paardachtig

- geclipte highlights gerepareerd door vergelijkbare stukken textuur te transplanteren
- achtergrond wat geblurd en donkerder gemaakt om meer aandacht naar de paarden en ruiter te leiden.
- paarden en ruiter extra contrast gegeven om de textuur te benadrukken
- dodge en burn om het licht iets meer vorm te geven
Groet, ATOR (Pieter)

Foto-4
Persoonlijk kon ik me niet vinden in deze foto....Ga dat niet allemaal uitleggen, want daar gaat het niet over

Wat ik gedaan heb met deze foto is een crop. Zodat het gedeelte van het paard en de man weg viel.
Heb toen de gewone bewerking in Lr5 toegepast.
Daarna wat meer details gegeven door Contrast.....
Heb een voorinstelling erbij gepakt wat nog meer detail gaf aan de foto ( Gritty detailed effect ) en omgezet in zwart / wit.
De voorinstelling heb ik gekregen van Matt (On1) bij de aanschaf

Gr Kroontje

Foto-5
De foto was een uitdaging. Mijn idee was om drie paarden over te houden en dit in een zwart-wit omzetting te doen zodat het leek alsof de foto in het verre verleden was gemaakt. Ik heb gekozen voor een vierkante crop.
Wat heb ik gedaan:
Eerst de foto in Lightroom naar mijn hand gezet qua belichting. De uitsnede bepaald en vervolgens wat contrast en en Clarity toegepast. Iets verscherpt en wat vignetteering in de hoeken.
Hierna de foto ingeladen in Silver Efex Pro 2 voor de zwart-wit omzetting. Hier diende als basis de voorinstelling "Antique Plate 1" Omdat er wat te donkere delen naar mijn smaak inzat op sommige plekken in de bomen hier wat bewerkpunten toegevoegd en deze punten wat opgehaald zodat het blad weer wat beter zichtbaar werd.
Daarna de foto weer terug gehaald in Lightroom en hier met de brush nog wat meerdere donkere delen ter plekken van de hoeven opgehaald. Daarna met een nieuwe brush de felle licht plekken op de kont van de paarden wat donkerde gemaakt.
Groet Jochem

Misschien komen er nog wat foto's bij en deze zullen direct erbij worden gezet !
Bewerkers... bedankt voor de medewerking
Graag jullie meningen