Mooi uitgebreid en goed antwoord van De Put volgens mij.
De Put schreef:Zojuist heb ik via pm het 'vriendelijke' doch dringende verzoek van Herrie gehad om eens toe te lichten waarom ik zijn reactie op de eerste pagina botweg kortzichtig genoemd heb. Bovendien is mij te kennen gegeven dat ik een kerel moet zijn en ook anderen die minder positief zijn over de D70 'de mond moet snoeren'.
Huuhh? Ik snap niet waar dit vandaan komt. Kon dat niet gewoon hier op het forum of zo?
We zijn toch niet bang voor een beetje discussie?
Natuurlijk is een D70 was ouder. Het was (en is ) een prima camera. Maar wil je nu nog iemand adviseren zo'n ding nieuw te kopen? Tweedehands, prima. Maar nieuw??? En nee, ik heb niets tegen de D70; ik werk er al ruim 3.5 jaar heel graag mee, en heb "nog steeds" geen vervanger. Liever een wat oudere body en degelijk glaswerk dan de nieuwste body (hoe lang is zo'n ding eigenlijk up-to-the-latest-standards?) met wat simpele glaasjes ervoor in mijn optiek.
De Put schreef:Laat ik met dat laatste beginnen... diegenen die de D70 afraden doen dat beargumenteerd en niet zuiver op leeftijd. George draagt bijvoorbeeld een argument aan (belichtingsprint) dat ik niet kende en wel degelijk valide acht. Patrick geeft aan dat de D40 bewezen betere foto's maakt. Hans geeft aan dat de D40 de beste camera is die Nikon maakt (persoonlijk deel ik die mening niet want ik stel kennelijk andere eisen aan mijn apparatuur dan Hans). Marx geeft aan dat hij dingen op zijn D80 heeft die hij mist op de D70... kan zijn, ik ken de D80 niet goed genoeg.
Kortom, beargumenteerde adviezen (imo die van Hans daargelaten) waar TS wat mee kan.
Precies. Ben ik het mee eens. Mooi samengevat.
De Put schreef:Bovendien vind ik persoonlijk de D70 een prettigere camera omdat deze wat groter / robuuster aan voelt en bovendien niet van die achterlijk grote RAW bestanden produceert. Ik heb persoonlijk helemaal geen behoefte aan de MP van de D80 laat staan dat ik er het dubbele voor zou betalen.
Ik ken de D80 niet zo goed, maar de D70 vind ik nog altijd perfect aanvoelen. Vergelijk het maar eens met een tijdgenoot als de D300. Sterker nog, vergelijk het maar eens met alle huidige camera's van onder de 1000 Euro; er zijn er niet veel die in mijn optiek beter in de hand liggen; de meeste zijn te klein.
De Put schreef:De D40 zou ik om uiteenlopende redenen niet aanraden ondanks dat het een nieuwe camera is, is het gewoon niet mijn ding.
Het is volgens mij de perfecte beginnerscamera. Ik vind 'm ook te klein, maar de meeste mensen vinden dat juist een voordeel volgens mij. En hij mist wat leuke en handige snufjes, maar die gebruiken de meeste (beginnende) fotografen toch niet. Maar hij maakt supermooie foto's, dat is bewezen. Anders zou de camera zich ook niet kunnen handhaven tussen alle Canons, Pentaxen etc! Dus als je niet teveel geld te besteden hebt, dan vormt het een prima basis om op te bouwen. En geloof me, de grote meerderheid van de mensen koopt alleen een telelens bij de kitlens en fotografeert er jaren met plezier (of niet) mee. Wij zijn hier als forumleden volgens mij niet maatgevend; we zijn gemiddeld wat meer doorgeschoten...