breimer schreef:Ben 42 hoe kom je erbij dat de D3200 en D3300 marginaal verschillen
Even snel opgezocht, D3200 + 18-105 VR voor 498 Euro, de D3300 + 18-105 VR voor 599 Euro.
Dit is een prijsverschil van 20 procent. (Dit noem ik overigens ook een marginaal prijsverschil).
Volgens DXO verschilt de dynamic range bij de laagste ISO waarde vrijwel niet.
De dynamic range bij hogere iso waarden loopt wat uit elkaar bij de fabrikant 12800 ASA is het verschil minder dan een halve stop. Waarbij de werkelijke ISO waarde van de D3200 ook nog eens hoger is.
Het werkelijk verschil in dynamic range is dus komt bij de hogere Iso waarde neer op een halve stop.
Ook het verschil in Signaal ruisverhouding is klein bij 3200 is de werkelijke ISo waarde weer wat hoger en het signaal ruisverhouding is iets slechter. (27.7 en 27.3)
In beide gevallen is de D3300 iets beter. Maar als de prijs van de twee combinaties wordt meegenomen, is het prijsverschil 20 procent. Je maakt met de D3300 geen 20 procent meer foto's door het iets betere bereik, het verschil in kwaliteit bij de lage ISO's is zeer marginaal. (Volgens de DXO mark is het verschil bij de lage werkelijke ISO's er vrijwel niet, bij de hoge ISO's doet de D3300 het marginaal beter).
Hoeveel die 'marginale' verbetering waard is, moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Maar als het om budget gaat, levert de D3200 18-105 combinatie per Euro meer foto voor het geld.
Ja de D3300 is een betere camera, maar iemand die instapt zal het verschil in kwaliteit tussen die twee camera's niet of nauwelijks merken.
Ter informatie:
Zelf ben ik overgestapt van een D70 zonder VR naar een D7000 met VR, op dat moment heb je onder bepaalde omstandigheden 6 a 7 stops winst. (3 a 4 van de VR en 3 a 4 van de verbeterde sensor).
Dit is voor mij significant. Een verschil van een stop of minder, is wel degelijk een verschil, maar dit noem ik niet significant.
Bij iedere overstap naar een nieuwe camera sla ik dan ook een paar types over. Door een camera te kopen die niet net nieuw is en niet iedere keer een nieuwe camera te kopen kun je de kosten significant lager houden dan iemand die regelmatig overstapt.
In kwaliteit loop ik dan gemiddeld 1 a 2 jaar achter dan iemand die meer dan het dubbele besteed.
Voor iemand die een beperkt budget heeft is de D3200 plus de 18-105 een prima combinatie.
(Ook de D3300 plus de 18-105 is een prima combinatie).
Ben