Richtgetallen verschil tussen C@non en Nikon
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Richtgetallen verschil tussen C@non en Nikon
Een tijd geleden viel het me al een op; waarom lijkt het alsof Nikon alleen maar lampjes bouwt waar C@non flitsers een soort nucleaire explosies veroorzaken? Even de beide topmodelltjes naast elkaar:
Nikon SB 800
http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html
Richtgetal van 38
Om precies te zijn staat er op de site 38/53 (ISO 100/200, op 35mm). In de praktijk zie je in foldertjes gewoon 38 staan.
C@non Speedlite 580EX
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... ndex.asp[i]
Richtgetal van 58[/i]
"Deze zeer krachtige flitser heeft een richtgetal van 58 (m/ISO 100)"
Wablief. Nikon 38, Canon 58. Dat scheelt nogal! Maar als je verder gaat zoeken blijkt dat Nikon een waarde geeft waarbij veel minder is ingezoomd. Als je de juiste waarden bij elkaar gaat zetten, blijkt het verschil vrijwel nihil.
Waarom doet Nikon dat? Speelt Canon vals, en Nikon voelt zich te goed om mee te gaan? Interesseert het ze gewoon niet? Wij weten natuurlijk wel dat Nikon het goede spul heeft, maar dat wil je als merk toch gewoon van de daken schreeuwen! Iemand?
Nikon SB 800
http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html
Richtgetal van 38
Om precies te zijn staat er op de site 38/53 (ISO 100/200, op 35mm). In de praktijk zie je in foldertjes gewoon 38 staan.
C@non Speedlite 580EX
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... ndex.asp[i]
Richtgetal van 58[/i]
"Deze zeer krachtige flitser heeft een richtgetal van 58 (m/ISO 100)"
Wablief. Nikon 38, Canon 58. Dat scheelt nogal! Maar als je verder gaat zoeken blijkt dat Nikon een waarde geeft waarbij veel minder is ingezoomd. Als je de juiste waarden bij elkaar gaat zetten, blijkt het verschil vrijwel nihil.
Waarom doet Nikon dat? Speelt Canon vals, en Nikon voelt zich te goed om mee te gaan? Interesseert het ze gewoon niet? Wij weten natuurlijk wel dat Nikon het goede spul heeft, maar dat wil je als merk toch gewoon van de daken schreeuwen! Iemand?
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Patrick,
Canon vermeldt het richtgetal in de zoomstand 105 mm, dan lijkt het meer....
Om dezelfde reden hadden vele CD-spelers een uitgangsspanning van 2 Volt, waar 1 Volt standaard is, meer volume moest mensen in de winkel overtuigen...
Over flitsers: vroeger was het standaard om richtgetallen bij 50mm en ISO 100 te vermelden, sinds de komst van zoomende flitsers en ISO 200 kamera's is de beer los.
Groeten, Gijs
Om dezelfde reden hadden vele CD-spelers een uitgangsspanning van 2 Volt, waar 1 Volt standaard is, meer volume moest mensen in de winkel overtuigen...
Over flitsers: vroeger was het standaard om richtgetallen bij 50mm en ISO 100 te vermelden, sinds de komst van zoomende flitsers en ISO 200 kamera's is de beer los.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Nikon maakt net zulke goede dingen als canon, er is een kwestie van smaak, en beiden hebben voor en nadelen.
Maar canon is commercieel, heel commercieel, ik kan geen blad openslaan zonder een grote rode you can te zien en geen tv aanzetten zonder de reclame gezien te hebben van de 400d, playtime....
Dat vraag ik me nu serieus af, als nikon dat nu ook zou doen, zou de verkoop wellicht nog veel beter gaan.
Waarom zou je jezelf bewust achter canon zetten?
Maar canon is commercieel, heel commercieel, ik kan geen blad openslaan zonder een grote rode you can te zien en geen tv aanzetten zonder de reclame gezien te hebben van de 400d, playtime....
Dat vraag ik me nu serieus af, als nikon dat nu ook zou doen, zou de verkoop wellicht nog veel beter gaan.
Waarom zou je jezelf bewust achter canon zetten?
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
bewijs
Pruimpit kan je dit onderbouwen?
Groetjes George 
Code: Selecteer alles
We hebben het over flitsers en daar heeft Nikon juist een grote voorsprong op Canon Nikon bouwt veel betere flitsers

Blijf het objectief bekijken
gijs sandberg schreef:Patrick,
Groeten, Gijs
Zo iets hebben we ook gezien bij audio-versterkers. De gekste getallen kon je vinden in de diverse folders en je had geen flauw benul hoeveel vermogen er nu effectief beschikbaar was.
Toch wel erg sympathiek van Canon om z’n onderlinge afspraak om zeep te helpen. :mrgreen:
Met vr. gr.,
Gerrit
-
- Clublid
richtgetallen
Misschien kan Nikon erbij vermelden wat zijn richtgetallen zijn op 200 ISO en op 105mm, dan krijg je een goede indruk van de verschillen die er wel en niet zijn.
Groetjes George
Groetjes George

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Re: richtgetallen
Even op de Amerikaanse site gesnuffeld:George Fennes schreef:Misschien kan Nikon erbij vermelden wat zijn richtgetallen zijn op 200 ISO en op 105mm, dan krijg je een goede indruk van de verschillen die er wel en niet zijn.
http://www.nikonusa.com/fileuploads/pdf ... 060425.pdf
Guide Number (ISO 100, m/ft.) 38/125 (at 35mm setting) to 56/184 (at 105mm setting)
Dus 56 tegen Canon's 58. Verschil dus vrijwel nihil. Dat was ook een beetje mijn punt...

-
- Clublid
toch 2 puntjes
Bedankt Patrick, dan ga ik voor die 2 puntjes verschil niet overstappen op Canon
alhoewel toch 2 puntjes verschil en dat is jammer.
Groetjes George

Groetjes George

-
- Clublid
nameten
Hoe kunnen we het nameten
Het zit me toch niet lekker hoor die 2 punten
Groetjes George

Het zit me toch niet lekker hoor die 2 punten

Groetjes George

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ja George, ze hebben het expres gedaan. En dat bedoel ik letterlijk. Volgens mij was de Speedlite 550EX tot voorkort het topmodel. Op de site staat ook nog steeds "Speedlite 550EX is de krachtigste flitser uit de Speedlite-serie, met een richtgetal van 55 (bij ISO 100) in de 105mm-stand van de verstelbare en zoomende flitskop". Het is dus niet eens waar wat daar staat: ze hebben zelf een nieuwe flitser gemaakt met richtgetal 58! En da's natuurlijk net weer iets meer dan de 56 van Nikon.
Toch goed dat Canon in ieder geval Nikon sereus neemt!
Toch goed dat Canon in ieder geval Nikon sereus neemt!

Re: bewijs
Nee want ik heb nooit een canon flitser in de hand gehad.George Fennes schreef:Pruimpit kan je dit onderbouwen?
Groetjes GeorgeCode: Selecteer alles
We hebben het over flitsers en daar heeft Nikon juist een grote voorsprong op Canon Nikon bouwt veel betere flitsers
Ik moet ook anderen napraten

Maar dat doen we toch allemaal

Wel geven professionele canon fotograven dit ruiterlijk toe.