Aanschaf macro-objectief een moeilijke keuze

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Aanschaf macro-objectief een moeilijke keuze

Bericht door Peter » do sep 24 2015 12:21 am

Je laatste zin is treffend. !

gisela
Forumlid
Forumlid

Bericht door gisela » vr sep 25 2015 2:34 am

Oei heb ik hier heel wat termen langs zien komen ,mij duizeld het hier een beetje van ,laat staan Ts die weet helemaal niet meer waar hij aan toe is , ik heb maar een heel eenvoudig advies aan ts , probeer een gebruikte tamron 95mm vr te kopen en je word hier heel gelukkig mee ,tenminste als je vlindertjes ,libellen , insecten en in de herfst paddenstoeltjes en dergelijke wil fotograferen ,zelf fotografeer ik ook met de tamron ,die overigens niet beter is als de nikon 105mm ,maar zeker ook niet slechter, wil je de werkafstand cq de afstand tot je onderwerp iets vergroten neem dan een 150 mm sigma ,ook zonder vr een fantastisch goed objektief voor macro ,en gebruikt heel betaalbaar ,wil je echt micro organisme en dergelijke in de natuur fotograferen dan is de canon 65 vergroting 1:5 ,sorry Nikon ,dit is het meest intressante objektief ,buiten de goedkopere alternatieven als omkeer en dergelijke , hou er wel rekening mee dat je een ringflitser nodig hebt om bv micro-organisme vanuit de hand te kunnen fotograferen ,mocht je nog vragen hebben gewoon een pb sturen groetjes Gisela .
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.

Jaco1
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jaco1 » vr sep 25 2015 7:52 am

Eenvoudig maar wel heel goed. Ik heb ergens gelezen dat VR nutteloos is bij macro fotografie, je houd er in de praktijk alleen maar meer "keepers" aan over dus ik kan je dit echt aanbevelen.

oud0001

Bericht door oud0001 » vr sep 25 2015 9:47 am

Enkel als je stilstaande objecten (bloemen bij weinig wind) fotografeert bij weinig licht waardoor je een langere sluitertijd nodig hebt.
Met insecten vergeet het maar. De insecten zelf zijn te bewegelijk. En dus gebruik je kortere sluitertijden waar VR geen functie meer heeft. Als er te weinig licht is neem je en flitser. :wink:

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Nikkormaat » vr sep 25 2015 5:47 pm

Hallo Gisela. Jouw ongerustheid is ongegrond hoor. Ik kan alles nog steeds goed volgen. Op de website van Cameraland in Alkmaar zag ik twee 2ehands 105 mm micro-objectieven staan.
http://www.cameraland.nl/objectieven/10 ... efid=38909" onclick="window.open(this.href);return false;, voor € 250, zoals door Tuihanti aangeraden en
http://www.cameraland.nl/objectieven/10 ... efid=28636" onclick="window.open(this.href);return false;, voor € €395.
Is de laatste vanwege de AF voor gewoon werk dan toch niet handiger?
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

gisela
Forumlid
Forumlid

Bericht door gisela » vr sep 25 2015 10:14 pm

Nikkormaat schreef:Hallo Gisela. Jouw ongerustheid is ongegrond hoor. Ik kan alles nog steeds goed volgen. Op de website van Cameraland in Alkmaar zag ik twee 2ehands 105 mm micro-objectieven staan.
http://www.cameraland.nl/objectieven/10 ... efid=38909" onclick="window.open(this.href);return false;, voor € 250, zoals door Tuihanti aangeraden en
http://www.cameraland.nl/objectieven/10 ... efid=28636" onclick="window.open(this.href);return false;, voor € €395.
Is de laatste vanwege de AF voor gewoon werk dan toch niet handiger?
Hallo Nikkormaat ,ik zou voor de 105 f/2.8 micro gaan , mooi lichtsterk ,maar is iets duurder ,het is een super objektief.
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.

oud0001

Bericht door oud0001 » za sep 26 2015 5:51 am

Tja, voor macro heb ik een macro objectief en voor andere zaken andere objectieven. Veel mensen gebruiken een 105 ook voor portret, maar daar lijkt het me net iets te scherp voor. Ik vind 250,- te duur voor de 105mm f4 Ai(s). Ik heb 100,- betaald voor de mijne.

Zoek het op Marktplaats. Neem de tijd. Het macroseizoen voor insecten is nu juist een beetje aan het aflopen.
In de winter worden ze goedkoper. :wink:

gisela
Forumlid
Forumlid

Bericht door gisela » za sep 26 2015 1:09 pm

Klopt het macro siezoen voor vlindertjes en dergelijke loopt langzaam ten einde ,komende week gaan we nog eens kijken ,de blauwtjes waren nog aanwezig !,maar de paddenstoeltjes zijn al volop aanwezig ,dus nog genoeg macro te doen ,en ja de 105mm ai is wel erg duur ,maar de 105mm af lijkt me enigzins ok ,ik zou zeker de Tamron 90mm vc niet overslaan ,en als je denkt dat je wat meer afstand nodig hebt de Sigma 150mm ,en zeker de uitvoering met os is super ,maar dit zijn mijn favorieten :) . meningen verschillen natuurlijk , ps ik vind persoonlijk vr wel belangrijk ,vooral met paddenstoeltjes moet je echt veel op je buik ,,en voordat ik het vergeet kijk vooral na een dag macro in het bos of veld je lichaam goed na op teken ,eergisteren had ik er een op mijn zij zitten ,ik schrijf de datum , tijd en plaats op waar ik hem heb verwijderd ,zo kun je altijd controleren als je een rode plek krijgt ,de ziekte van lym is geen pretje lijkt me .wat je ook beslist ik wens je veel succes met de aankoop van ????
Gisela.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » za sep 26 2015 2:14 pm

Tuihanti schreef:Veel mensen gebruiken een 105 ook voor portret, maar daar lijkt het me net iets te scherp voor.
Het "macro objectieven zijn te scherp voor portretten" is een erg hardnekkig broodje aap verhaal. De af-s 105mm VR is helemaal niet zo scherp op portretafstand. De 70-200VRII en de af-s 85mm f/1.8 zijn bijvoorbeeld een stuk scherper en je hoort niemand klagen dat de laatste twee te scherp zouden zijn voor portretten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za sep 26 2015 3:59 pm

Bovendien als de afbeelding te scherp is met alle kraaienpootjes, pukkeltjes en vlekjes, is met vrij eenvoudige digitale trucs de afbeelding snel in aaibaarheid aan te passen. Andersom gaat een stuk moeilijker.
Vriendelijke groet, Léon Obers

oud0001

Bericht door oud0001 » za sep 26 2015 8:07 pm

Dan zal het wel aan die 30 a 40 jaar oude van mij liggen. :prost:

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » zo sep 27 2015 9:30 pm

Maf dat je mensen niet scherp mag fotograferen...... Ze zijn dus liever niet zichzelf...?!?
in mijn DoKa zie ik niets...

Boem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Boem » ma sep 28 2015 12:29 am

Dat is wel weer erg off topic... Voor wat betreft die scherpstel-afstand zou ik je toch twee zaken willen meegeven voor je de langst mogelijke lens kiest. Ten eerste zijn langere lenzen moeilijker stil te houden en ten tweede, als je ook wel eens bloemetjes fotografeert zit er bij een grotere afstand vaker een ander blad voor je beeld, is mijn ervaring.
Tot slot, insecten fotograferen is meer een kwestie van langzaam benaderen dan van absolute werkafstand.

Verstuurd vanaf mijn XT910 met Tapatalk
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem

Stijn Smits
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Stijn Smits » ma sep 28 2015 11:45 am

Het ligt er maar net aan wat voor beeld je voor ogen hebt, ik houdt zelf van macrobeelden met een vrij schone achtergrond en dan werkt een lange lens wel in je voordeel.
Voor insecten krijg je dan ook een grotere werkafstand.
Het stilhouden van langere lenzen is inderdaad lastig maar voor macro gebruik ik altijd een statief of rijstzak.
vr of af is voor macro niet echt nodig in mijn ogen.
Ik werk met een sigma 180mm macro en dat bevalt me prima. (zowel op fx als dx)

Om je een idee te geven de meeste foto's in onderstaand album zijn met deze lens gemaakt, ( ook met de sigma 150, maar die was helaas gestolen)

https://www.flickr.com/photos/stijnsmit ... 5156757778

Groet Stijn

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma sep 28 2015 1:20 pm

Marwo schreef:Maf dat je mensen niet scherp mag fotograferen...... Ze zijn dus liever niet zichzelf...?!?
Door de bank genomen zijn mensen erg ijdel. Vooral vrouwen verdoezelen vaak de kraaienpootjes, pukkeltjes en vlekjes waarmee ze zijn behept.
Een complete cosmetica-industrie is erop gebaseerd. Die doen doorgaans erg goede zaken.
En dan hebben we het eigenlijk nog niet eens over het fotograferen van die mensen. Maar geloof maar, dat als er plaatjes "voor de eeuwigheid" worden vastgelegd, die ijdelheid er niet minder om is. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Macro en close-up”