Ik werk precies op dezelfde manier ,heb ook vr tot mijn beschikking maar heb er geen behoefte aan ,ik hoop dat je verzekerd was en nog wat terug krijgt van de verzekering !Stijn Smits schreef:Het ligt er maar net aan wat voor beeld je voor ogen hebt, ik houdt zelf van macrobeelden met een vrij schone achtergrond en dan werkt een lange lens wel in je voordeel.
Voor insecten krijg je dan ook een grotere werkafstand.
Het stilhouden van langere lenzen is inderdaad lastig maar voor macro gebruik ik altijd een statief of rijstzak.
vr of af is voor macro niet echt nodig in mijn ogen.
Ik werk met een sigma 180mm macro en dat bevalt me prima. (zowel op fx als dx)
Om je een idee te geven de meeste foto's in onderstaand album zijn met deze lens gemaakt, ( ook met de sigma 150, maar die was helaas gestolen)
https://www.flickr.com/photos/stijnsmit ... 5156757778
Groet Stijn
Aanschaf macro-objectief een moeilijke keuze
Re: Aanschaf macro-objectief een moeilijke keuze
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.
Gisela.
- Nikkormaat
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Prachtige foto's van Stijn
Mijn kogel is door de kerk. Ik heb bij Cameraland in Alkmaar de voorzetlens 2+ op mijn 70-200 F2.8 geprobeerd. Alleraardigste mensen. Die tele was met mijn tengere postuur helaas op korte afstand niet stil te houden. Dat zou betekenen dat ik ALTIJD met statief zou moeten werken. Sigma 105mm geprobeerd. Daarvan liep de focusring zo stroef dat ik voortdurend van de ene out of focus naar de andere schoot. Hetzelfde met de wat oudere Nikon 105mm F2,8. Daarvan liep de focusring naar oneindig vrij licht, maar naar dichterbij veel stroever. Bovendien verliep het totale focusbereik bij beiden in nog geen 1/3 slag, wat het voor mij nog lastiger maakte. Uiteindelijk ben ik toch gezwicht voor de, in eerste instantie vanwege de prijs afgevallen Nikon 105mm AF-S IF ED VR. Hij heeft een vreselijk soepele focusring die in beide richtingen dezelfde geringe weerstand biedt. Het focusbereik speelt zich af in bijna 3/4 slag. Super nauwkeurig. Ik werd er in de winkel al helemaal blij van. Ik ken mijzelf. Als ik voor de andere was gegaan, had ik steeds weer spijt gekregen. Morgen naar het strand op mijn buik met een pittenkussentje. Nogmaals hartelijk dank voor al jullie adviezen. Hopelijk snel een mooi plaatje op het forum.
Mijn kogel is door de kerk. Ik heb bij Cameraland in Alkmaar de voorzetlens 2+ op mijn 70-200 F2.8 geprobeerd. Alleraardigste mensen. Die tele was met mijn tengere postuur helaas op korte afstand niet stil te houden. Dat zou betekenen dat ik ALTIJD met statief zou moeten werken. Sigma 105mm geprobeerd. Daarvan liep de focusring zo stroef dat ik voortdurend van de ene out of focus naar de andere schoot. Hetzelfde met de wat oudere Nikon 105mm F2,8. Daarvan liep de focusring naar oneindig vrij licht, maar naar dichterbij veel stroever. Bovendien verliep het totale focusbereik bij beiden in nog geen 1/3 slag, wat het voor mij nog lastiger maakte. Uiteindelijk ben ik toch gezwicht voor de, in eerste instantie vanwege de prijs afgevallen Nikon 105mm AF-S IF ED VR. Hij heeft een vreselijk soepele focusring die in beide richtingen dezelfde geringe weerstand biedt. Het focusbereik speelt zich af in bijna 3/4 slag. Super nauwkeurig. Ik werd er in de winkel al helemaal blij van. Ik ken mijzelf. Als ik voor de andere was gegaan, had ik steeds weer spijt gekregen. Morgen naar het strand op mijn buik met een pittenkussentje. Nogmaals hartelijk dank voor al jullie adviezen. Hopelijk snel een mooi plaatje op het forum.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Hier ga je geen spijt van krijgen ,heel veel foto plezier ! 

Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.
Gisela.
- Marwo
- Forumlid
- Contacteer:
Mooi..... Je bent beslist niet over één nacht ijs gegaan. Als mijn spaarpotje weer in orde is koop ik hem ook weer...
De voorzetlens was een suggestie, maar ik weet zeker dat je veel plezier met je nieuwe aankoop gaat beleven.
De voorzetlens was een suggestie, maar ik weet zeker dat je veel plezier met je nieuwe aankoop gaat beleven.

in mijn DoKa zie ik niets...
- Nikkormaat
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nogmaals dank voor de suggestie van de voorzetlens. Als ik hem met mij 70-200mm had kunnen hanteren had ik veel geld kunnen uitsparen. Echter de schrik van een hoge kostprijs wordt doorgaans snel vergeten, terwijl de irritatie van een verkeerde aanschaf telkens terug komt. Vanmiddag met veel plezier in de tuin en op het strand bezig geweest met fotograferen van klein spul.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb het zelfde objectief ook sinds een paar maanden. Ben er zeer tevreden over, echt een top objectief.
Nikon Z Z & de maskers
- Etienne2
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ook ik heb deze lens reeds een aantal jaren in gebruik tot volle tevredenheid.
Succes.
Succes.
http://www.fotografie-etienne.be" onclick="window.open(this.href);return false;