d7100

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
robert1302
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: d7100

Bericht door robert1302 » do okt 15 2015 10:44 am

@DannySan:

Ja deze zien er voor mij echt mooi uit super. maar mijn probleem zit het dus in een donkere kamer met weinig lichtinval. Ikdacht als ik nu prime lens koop zoals ik gedaan heb Nikon 35mm 1.8 is het probleem opgelost, maar dat was niet zo toen dacht ik dus en nu. Zodoende mijn vraag hier, grt Robert
Laatst gewijzigd door Cyrus op vr okt 16 2015 5:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » do okt 15 2015 11:29 am

robert1302 schreef: Ja deze zien er voor mij echt mooi uit super. maar mijn probleem zit het dus in een donkere kamer met weinig lichtinval. Ikdacht als ik nu prime lens koop zoals ik gedaan heb Nikon 35mm 1.8 is het probleem opgelost, maar dat was niet zo toen dacht ik dus en nu. Zodoende mijn vraag hier, grt Robert
Ga gewoon eerst verder met de cursus voordat je hier komt vragen. Want het is duidelijk dat je nog niet op het kennis niveau zit dat we jou kunnen helpen jouw kunde te vergroten.

Kortgezegd zijn er 4 manieren om meer licht op je sensor te krijgen:

1. langere sluitertijd (typfoutje verbetert nav opmerking in post hieronder)
2. Groter diafragma
3. ISO omhoog
4. Kunstmatig licht toevoegen (lamp, flits, zon, etc)

Als 4 niet kan (het is al donker en je wilt niet flitsen), 2 niet meer kan (je schiet al op f/1.8), 1 niet kan (je krijgt bewegingsonscherpte als de sluitertijd te lang wordt) dan blijft DUS automatisch 3 over. ISO omhoog. Als je dat ook niet wilt omdat je dan ruis krijgt dan kun je dus geen foto maken onder die omstandigheden.

En als Danny op hoge ISO moet schieten bij een evenement dan is het daar dus ook donker. Want voor hem gelden dezelfde fotografische wetten als voor jou. En voor mij.
Laatst gewijzigd door Vincent op do okt 15 2015 11:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Fin.

BlackBox

Bericht door BlackBox » do okt 15 2015 11:38 am

1. Kortere sluitertijd

Typfoutje, Meer licht vraagt om een langere sluitertijd.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » do okt 15 2015 11:39 am

Uiteraard :wink: Heb het verbeterd. Thanx!
Fin.

robert1302
Forumlid
Forumlid

Bericht door robert1302 » do okt 15 2015 12:07 pm

iedereen bedankt voor het willen helpen en positiviteit.. En djunclesam jij ook bedankt iedereen is moeten beginnen he. Maar jij zegt dus ga verder met cursus voor dat je hier wat komt vragen. gelukkig dat niet iedereen er zo over denkt maar ok jij ook bedankt grt Robert

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » do okt 15 2015 12:18 pm

robert1302 schreef: Ja deze zien er voor mij echt mooi uit super. maar mijn probleem zit het dus in een donkere kamer met weinig lichtinval. Ikdacht als ik nu prime lens koop zoals ik gedaan heb Nikon 35mm 1.8 is het probleem opgelost, maar dat was niet zo toen dacht ik dus en nu. Zodoende mijn vraag hier, grt Robert
Als je de belichtings-driehoek wat beter leert kennen dan zul je snappen dat jouw en mijn 'probleem' eigenlijk hetzelfde zijn.
Jij zoekt genoeg licht in een situatie met weinig beweging, ik zoek genoeg sluitertijd in een situatie met weinig licht; bij beide is ISO de oplossing.
Een statief is in mijn geval geen optie (vind ik sowieso niet zo prettig werken, behalve bij avond-fotografie en dergelijke).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » do okt 15 2015 12:39 pm

robert1302 schreef:Maar jij zegt dus ga verder met cursus voor dat je hier wat komt vragen.
Dat bedoelde ik niet zo vervelend als jij het wellicht opvatte.

Maar je stelt een vrij basic vraag waar al prima antwoorden op komen. Jouw reactie daarop impliceert dat je het nog niet begrijpt. Dat kan gebeuren uiteraard, we zijn allemaal begonnen, maar ik vind dat je de basis van de belichtingsdriehoek, en de drie paramters sluitertijd, diafragma en iso beter zelf kunt uitzoeken dan die hier in de groep te gooien.

Daarvoor is het internet een hele goede en duidelijke bron. Op een forum verzand het dan meestal in principe kwesties over diverse bewoordingen en situaties (zoals de statief oplossing).

Daarnaast geef je zelf al aan dat je met een cursus bezig bent. Dan is dat toch juist de uitgelezen plek om met deze vragen te komen? Kom je er niet uit dan heb je hier een forum vol met enthousiaste leden die jou graag verder op weg helpen :wink2:
Fin.

robert1302
Forumlid
Forumlid

Bericht door robert1302 » do okt 15 2015 4:58 pm

DannySan schreef:
Als je de belichtings-driehoek wat beter leert kennen dan zul je snappen dat jouw en mijn 'probleem' eigenlijk hetzelfde zijn.
Jij zoekt genoeg licht in een situatie met weinig beweging, ik zoek genoeg sluitertijd in een situatie met weinig licht; bij beide is ISO de oplossing.
Een statief is in mijn geval geen optie (vind ik sowieso niet zo prettig werken, behalve bij avond-fotografie en dergelijke).
Klopt precies ,dank je voor de uitleg, statief is in mijn geval ook niet handig s'avonds op een feestje in een donkere kamer .thnx grt

robert1302
Forumlid
Forumlid

Bericht door robert1302 » do okt 15 2015 5:16 pm

@djunclesam

Nee is goed. snap het nu veel beter, en de cursus is afgelopen. Hij ging daar helemaal niet zo diep op in allemaal in de cursus meeste instellingen enzo dus daarom hier aangemeld niks mis mee dacht ik . Maar alles gewoon nieuw ook hier. En heel erg blij hier met de super uitleg :clap: en vond jou reactie gewoon beetje raar meer niet hoor, ook jij bedankt voor het meedenken. Nog een vraag. Moet ik nu zelf hier stoppen of hoe werkt dat blijf nu reactie's krijgen terwijl ik eigenlijk klaar ben. Ps mss ook wel domme vraag :oops:
Grt Robert
Laatst gewijzigd door Cyrus op vr okt 16 2015 5:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do okt 15 2015 5:26 pm

Robert,
re: Nog een vraag.
Het is het beste om een andere vraag in een nieuw item te starten, met een zo goed mogelijke omschrijving in de titel.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

robert1302
Forumlid
Forumlid

Bericht door robert1302 » do okt 15 2015 8:53 pm

ok bedankt
Laatst gewijzigd door Cyrus op vr okt 16 2015 5:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”