Belichting bij fotograferen van eten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Braincake
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Belichting bij fotograferen van eten

Bericht door Braincake » do nov 19 2015 1:08 pm

RVK schreef:Let wel op je scherpte, productfoto's zijn over het algemeen over het gehele product scherp.

Kijk maar als voorbeeld naar bovenstaande foto van bestek in tegenstelling tot jouw foto van de gehaktballen.

Succes

RVK
Ja, daar was ik inderdaad al over aan het twijfelen.
Ik denk dat ik de volgende keer ook een iets andere opstelling ga maken, zodat ik mijn (enige) statief kan gebruiken voor de camera ipv. voor de flitser.
Dan kan ik het diafragma ook iets meer sluiten.

In ieder geval bedankt voor de vele tips!
En enkel voor de foto koken... dat vind ik toch wel zonde van het eten :shock:

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » do nov 19 2015 2:57 pm

RVK schreef:Let wel op je scherpte, productfoto's zijn over het algemeen over het gehele product scherp.RVK
Zijn dat geen tilt/shift lenzen?
Groet,
Bert

PeterGD
Forumlid
Forumlid

Bericht door PeterGD » do nov 19 2015 6:22 pm

Hi Brutus,

met tilt/shift of technische lenzen kun je een gebouw vanaf een laag standpunt fotograferen.
De lens zorgt ervoor dat het gebouw niet extreem smal wordt aan de bovenkant.

Ik heb er nog nooit mee gewerkt, maar zo'n lens staat wel op m'n verlanglijstje.

Om een productfoto (vrijwel) helemaal scherp te krijgen,
moet je een klein diafragma instellen (hogere f-waarde).

Nadeel is dan wel dat je veel licht nodig hebt,
anders wordt de foto onderbelicht.
This message was sent from my iMac.

Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » do nov 19 2015 6:27 pm

PeterGD schreef: Om een productfoto (vrijwel) helemaal scherp te krijgen,
moet je een klein diafragma instellen (hogere f-waarde).
M
Duidelijk niet goed geïnformeerd.

Bij product fotografie worden JUIST wel tilt shift objectieven gebruikt voor optimale schepte, omdat je daarmee het scherpstelvlak kunt tilten en daardoor evenwijdig aan het product leggen...
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do nov 19 2015 6:48 pm

Bij mijn eerdere verwijzing naar een ander draadje m.b.t. fotografie van eten wordt specifiek wat meer ingegaan op mogelijkheden met tilt/shift instellingen, in dat geval echter niet met een speciale kostbare tilt/shift lens, maar een vergrotingslens op een Nikon PB-4 balg, die ook tilt/shift mogelijkheden heeft. Weliswaar beperkt, maar prima voor dat doel in te zetten. (Wel makkelijker op een FX-camera tegenover een DX-camera).

De verwijzing naar de eerdere draad: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 67#p624267" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk dan wat verder naar beneden, en volgende pagina.

Enkele typische "voedsel / snoep" foto's waarbij ook tilt/shift wordt gebruikt, precies met zo'n Nikon PB-4 balg en vergrotingslens.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 93&t=58224" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » do nov 19 2015 7:26 pm

Voedselfotografie hoeft echt niet van voor tot achter scherp, het kan net zo goed met een kleine DOF. Het is dan nog steeds erg cool als je niet alleen de diepte maar ook de richting van de scherpte kunt instellen maar je hoeft echt niet aan de tilt/shift en/of mini-diafragma's om voedselfoto's te maken.

Als je foto's maakt voor jullie magazine zou ik wel één stijl kiezen zodat de foto's één geheel worden en passen bij de stijl van het magazine. Liefst een eigen herkenbare stijl zodat jullie lezers weten dat het bij jullie vandaan komt. Gebruik de inrichting en accessoires van je huis, maak het romantisch of superstrak, of juist rommelig als dat beter bij jullie past. Hoe meer je wegblijft bij de clichés en "hoe het moet" hoe leuker het wordt.

Dan ga ik nu garnalenkoekjes maken :mryellow:
Laatst gewijzigd door ATOR op do nov 19 2015 7:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterGD
Forumlid
Forumlid

Bericht door PeterGD » do nov 19 2015 7:27 pm

djunclesam schreef:
Bij product fotografie worden JUIST wel tilt shift objectieven gebruikt voor optimale schepte, omdat je daarmee het scherpstelvlak kunt tilten en daardoor evenwijdig aan het product leggen...
Hi,

volgens mij stel ik niet dat deze lenzen daarvoor niet kunnen worden gebruikt.

Productfotografie is (nog) niet mijn ding,
architectuur echter wel en bij tips etc daarover kwam ik deze lenzen tegen.

Ik moet nog een Kerstcadeautje voor mezelf verzinnen....
Heb je een tip (Nikkor 24, 45 of 85)?
Laatst gewijzigd door PeterGD op vr nov 20 2015 9:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
This message was sent from my iMac.

Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8

Braincake
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Braincake » vr nov 20 2015 9:22 am

ATOR schreef:Voedselfotografie hoeft echt niet van voor tot achter scherp, het kan net zo goed met een kleine DOF. Het is dan nog steeds erg cool als je niet alleen de diepte maar ook de richting van de scherpte kunt instellen maar je hoeft echt niet aan de tilt/shift en/of mini-diafragma's om voedselfoto's te maken.

Als je foto's maakt voor jullie magazine zou ik wel één stijl kiezen zodat de foto's één geheel worden en passen bij de stijl van het magazine. Liefst een eigen herkenbare stijl zodat jullie lezers weten dat het bij jullie vandaan komt. Gebruik de inrichting en accessoires van je huis, maak het romantisch of superstrak, of juist rommelig als dat beter bij jullie past. Hoe meer je wegblijft bij de clichés en "hoe het moet" hoe leuker het wordt.

Dan ga ik nu garnalenkoekjes maken :mryellow:
Ik zat gisteren bij de kapper en heb daar een beetje door zo'n blad van Jamie Oliver zitten bladeren en daar viel me ook echt op dat op veel foto's het gerecht niet van voor tot achter scherp is.
Wat me wel opvalt is dat ik nu heel anders naar dat soort tijdschriften kijk, maar ook dat niet alle foto's die daar in staan 100% fototechnisch perfect zijn (op 1 foto zag je zelfs nog een deel van de stoel waar de fotograaf op stond!) :P

Ik denk ook dat het belangrijk is (omdat dit een persoonlijk kado wordt en geen publicatie), dat we laten zien wat wij doen en hoe wij het eten bereiden.
Onze eettafel staat al vaak op de foto, net zoals de borden en accesoires. Komende week gaan we ook even langs de kringloop voor wat interessant bestek en servies.

Omdat ik nu sinds deze week een softbox heb, moet ik wel een aantal foto's opnieuw maken.
De foto's waarmee we zijn begonnen een paar weken geleden waren nog met geel gloeilamp licht en dat ziet er echt niet uit in vergelijking met flitser/softbox.
Het past daardoor qua stijl ook niet echt meer bij elkaar.

Wat dat betreft heb ik al veel geleerd en veel vooruitgang geboekt. :)

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr nov 20 2015 9:51 pm

Ook onze vakfotografen maken de foodfoto's met een kleine DOF, zelden alles scherp !!
Tevens wordt er nagenoeg altijd wel gezorgd voor wat highlights in de opname. Hierdoor komt de opname meer tot leven en ziet alles er wat frisser uit.

Vrgr
Tiny

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » za nov 21 2015 2:23 pm

Als je echt serieus werk van dit soort fotografie wilt maken, is de weekend-aanbieding van Kamera Express misschien een idee:
http://www.kamera-express.nl/product/11 ... flitserset
Groet,
Bert

Braincake
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Braincake » ma nov 23 2015 9:46 pm

Oh, dat is echt een super set!
Voor nu is het misschien iets te veel. Nog genoeg te leren over flitsen enzo voordat ik bij de volgende stap ben...

Braincake
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Braincake » wo nov 25 2015 4:45 pm

Ik heb inmiddels al een aantal foto's gemaakt.
Het valt me op dat het met de belichting wel redelijk lukt, maar af en toe ben ik echt aan het klooien om de compositie interessant te krijgen.
Ik heb van het weekend een aantal vorken, messen, lepels en bordjes gehaald, dus het wordt wel steeds leuker en gevarieerder. :D

Afgelopen maandag ook begonnen met het ontwerpen van het tijdschrift in Adobe InDesign.
Moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van dat programma en hoe het samenwerkt met andere "cloud" producten van Adobe.

Braincake
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Braincake » di dec 08 2015 2:49 pm

Het tijdschrift is inmiddels zo goed als klaar.

Ik moet wel zeggen... ik doe dit nooit meer :P
Er zit enorm veel tijd in het maken ervan (heet het daarom tijd-schrift?).

Ik zal binnenkort eens een paar foto's uploaden, ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door justme » di dec 08 2015 3:13 pm

zeer benieuwd, afgelopen jaar ook voor het eerst in aanraking geraakt met Indesign. Een heel gaaf programma om drukwerk te maken. Ben ook nieuwsgierig naar je gemaakte foto's, en hoe je om bent gegaan om het letterlijk en figuurlijk 'aantrekkelijk' te maken.

Leuke klus in ieder geval!

Braincake
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Braincake » di dec 08 2015 3:16 pm

De foto's zijn erg verschillend geworden, ook door de verschillende ondergrondjes enzo.
Ik heb voor het tijdschrift en het artikel wat ik heb geschreven zelfs nog in de lokale toko mogen fotograferen, dus een soort reportageshoot (wat ik nog nooit had gedaan) zat er ook nog bij.
Voor de cover hebben we de spaghetti-scene van Lady en de Vagebond nagedaan, die is ook erg grappig geworden!

InDesign is echt geweldig!
Het nadeel is dat ik nu op mijn werk (MS Word) ervan uit ga dat ik bepaalde uitlijningen kan doen, maar dat gaat daar helemaal niet :(

Ik post hier tzt wel even wat resultaten!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”