Help! "Selekteer-probleem"

Discussies over fotobewerking en archivering
luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo nov 21 2007 11:19 pm

Nog een tip, Je kunt in PS ook brushes gebruiken die veel meer het effect hebben van een echte kwast dan wat je nu hebt gebruikt.

Als ik het goed heb zitten die standaard al in CS3 bijv. standaard maat 60 of 63.

Speel met de flow en de opacity net zo lang tot je tevreden bent.

Voor nu weltrusten .... :D

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Gerard

Bericht door Gerard » wo nov 21 2007 11:30 pm

Om een onderwerp op maximale kwaliteit te selecteren in PS .... dat heet vrijstaand maken - kan je het beste gebruik maken van een pad.

Met de "pad-functie" teken je een pad om het onderwerp .... dit pad bestaat uit zg. vectorpunten die je per punt met zg. "handles" ook nog eens uit kan trekken om een mooi verloop te verkrijgen in bijv. krommingen van dat pad. De handle functie verkrijk je door een extra toets te gebruiken zoals de ALT en/of CTRL.

Als je zover bent dat je een gesloten pad hebt verkregen - dus je eindigt waar je bent begonnen - dan kan je dat pad via het menu omzetten naar een selectie.

Deze selectie zal dan uiterst precies zijn met wat je wilt selecteren aan onderwerp ..... dus geen kartelige digitale randjes o.i.d.

-

Het gebruik van de andere tools - zoals bijv. het toverstafje - zullen wel altijd gekartelde randen aan je onderwerp opleveren en is inde praktijk veel te ruw om er een maximaal resultaat mee te kunnen behalen.

De manier die ik hier omschrijf wordt dagelijks in de praktijk gebruikt in de grafische wereld ..... en dat om de maximale kwaliteit te behouden.

Succes .....

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » wo nov 21 2007 11:33 pm

Hoe doe je dat dan bij "rafelige" overgangen? Zoals haar/lucht of bomen met bladeren?
Met curves?

Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Macosx

Bericht door Macosx » wo nov 21 2007 11:48 pm

Gerard schreef:Om een onderwerp op maximale kwaliteit te selecteren in PS .... dat heet vrijstaand maken - kan je het beste gebruik maken van een pad.
Nee niet in dit geval krijg je altijd harde overgangen, je moet het op basis van een kanaal doen (RGB of CMYK) en dat gebruiken als een beginpunt van een masker.

8)

Gabees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Gabees » do nov 22 2007 7:48 am

@ Gerard
Met dat path ben ik gisteren ook ff begonnen, hadden we inderdaad op de fotovakschool ook gehad en ik kreeg van Riemke een filmpje opgestuurd waarin ze dat ook gebruiken.
Maar dat is echt wennen, daar deed ik nogal lang over dus moet daar eens de tijd voor nemen.

@ Luc
Naar die "kwast" zal ik eens op zoek gaan tnx!

Nikon

Bericht door Nikon » do nov 22 2007 8:24 am

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden . Wil je echter het goed hebben dan moet je werken met paden en maskers. Wanneer je het nog nooit gedaan hebt is het even werk en bepaalde mensen leren het nooit maar .....Probeer maar eens . Heb vaak mensen horen zeggen dat ze het kunnen met een toverstafje of met de lasso , maar wanneer je dan hetr resultaat zag , kon je duidelijk zien dat het geplakt is.

Om eerlijk te zeggen is naar mijn idee je methode in deze niet correct maar moet je de achtergrond in de gewenste kleur geven en vervolgens het schilderkwast effect te creeeren.Dus niet witte achtergrond zoals je zoveel gebruikt maar de witte achtergrond met gel filters kleuren.

Gr
Nikon

Macosx

Bericht door Macosx » do nov 22 2007 10:48 am

Kijk zo moet je het aanpakken:

http://www.russellbrown.com/tips_tech.html en scrol naar beneden en vindt dan de les Advanced Masking

Succes 8)

mikemix

Bericht door mikemix » do nov 22 2007 11:17 am

Macosx schreef:Kijk zo moet je het aanpakken:

http://www.russellbrown.com/tips_tech.html en scrol naar beneden en vindt dan de les Advanced Masking

Succes 8)

Dit is wel één van de betere, niet de makkelijkste.

Gerard

Bericht door Gerard » do nov 22 2007 10:57 pm

Gabees schreef:@ Gerard
Met dat path ben ik gisteren ook ff begonnen, hadden we inderdaad op de fotovakschool ook gehad en ik kreeg van Riemke een filmpje opgestuurd waarin ze dat ook gebruiken.
Maar dat is echt wennen, daar deed ik nogal lang over dus moet daar eens de tijd voor nemen.
Wat met paden maken in PS relatief makkelijk werkt is om eerst enigzins ruw-weg een pad te "stippen" om je selectie die je vrijstaand wilt maken ... en daarbij dan punten in het beeld uit te kiezen die qua richting veranderen ....

Als je dat "ruwe" pad hebt kan je inzoomen op een stukje detail om dan in combinatie met de functie toets de "handles" eruit te trekken.
Iedere handle is qua richting te veranderen om de juiste lijn te vinden.
Op deze manier beperk je de hoeveelheid werk om een pad te maken.

Mocht je een vectorpunt in je pad teveel hebben of tekort komen dan kan je er altijd eentje toevoegen of verwijderen ....

Ik heb wel eens iemand paden zien maken die op elk plekje van het te selecteren onderwerp een vectorpunt plaatste, maar dat is onbegonnen werk .... het resultaat zal dan ook minder vloeiend zijn en het effect van de vector mogelijkheden is compleet verloren gegaan.

-

Een goede oefening om het allemaal gemakkelijk onder de knie te krijgen is om bijv. een apparaat te fotograferen - die hebben van zich zelf vaak al strakke lijnen en curves - en daar eens lekker op te oefenen.
Je hebt dan een relatief simpele vorm waar je de werking van de paden kan uit proberen ..... :wink:

Als je het allemaal een beetje onder de knie hebt kan je uitkijken naar een wat complexere vorm .... The sky is dan the limit .... :wink:

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 22 2007 11:26 pm

Mooi verhaal Gerard!
Maar ik begrijp er helemaal NIETS van.... :oops:

GdP

Bericht door GdP » vr nov 23 2007 12:58 am

Daar komt nog heel wat voor kijken. :(

Ik denk dat ik aan dat soort bewerkingen maar niet beginnen.

Gerrit

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » vr nov 23 2007 7:50 am

OP school hebben we inderdaad "simpele" vormen geoefend en dat ging best lekker... toen.... Maar zelfs simpele vormen lukt met nu niet echt...
Maar ik ga het zeker nog een aantal keer proberen.

Bedankt voor alle reaktie's!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”