Flitsen bij lange sluitertijden

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
miesnert

Flitsen bij lange sluitertijden

Bericht door miesnert » do nov 22 2007 4:07 pm

Hallo allemaal, ik heb weer een vraag.
Ik fotografeer 's nachts, ik gebruik sluitertijden varierend van 15" tot 15 minuten. (ik heb net een negatief scanner gekocht en zal volgende week al mijn foto's gaan inscannen, ik zal ze ook zeker hier plaatsen, ben benieuwd naar de reakties.)
Ik heb een goede flits gekocht en kleurfilters, ik wil nu als ik dus bijvoorbeeld 4 minuten belicht sommige objecten in mijn foto's met rood of groen of blauw gefilterd flitslicht verlichten.
Als ik zo een lange sluitertijd gebruik moet ik dan 1 maal flitsen of wordt het dan mooier als ik veel vaker flits?

Bij voorbaat dank.

Sander

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do nov 22 2007 4:10 pm

Als je naar mijn foto's van GLOW in Eindhoven kijkt, zie je o.a een foto van een echtpaar, min of meer voor een spiegel. Voor die spiegel hebben gedurende de opname regelmatig mensen gestaan en gelopen, toch zie je de spiegel. Dus ....

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

miesnert

Bericht door miesnert » do nov 22 2007 4:19 pm

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Ik bedoel in ieder geval, dat als ik 1 keer flits, zie ik dan het licht van de flits, of het licht dat van het ongeflitste onderwerp afkomt, wat 100 zo niet 1000 keer langer op mijn film valt maar wel lager van intensiteit is. Hoe weet ik, dat als ik flits dat het ligt dat uit mijn flits op het onderwerp valt en op mijn film reflecteert dominanter op mijn film valt dan het "gewone" licht van straatlantaarns, de maan etc...

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do nov 22 2007 4:22 pm

Ik denk, dat als je 1x flitst, je er niet veel van zult zien, pas als je een aantal keren flitst dat je dan, alleen binnen de straal van de flitser, effect zult hebben. Ik kwam laatst op een site prachtige voorbeelden hiervan tegen. Als ik die weer kan vinden, krijg je een linkje.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

miesnert

Bericht door miesnert » do nov 22 2007 4:23 pm

http://www.lostamerica.com/

Ik vind het flits gebruik op deze site erg mooi!!!

ML

Bericht door ML » do nov 22 2007 8:01 pm

Dat is gewoon een kwestie van uitproberen en zal ook afhangen van aanwezig licht en de mate van reflectie van je onderwerpen die je met flitslicht wilt verlichten. Je zal er een rolletje aan moeten spenderen, een onderwerp, zelfde belichtingstijd, eenmaal flitsen , tweemaal flitsen etc. Lang leve digitaal?? daarmee kun je resultaten meteen bekijken.
Succes

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do nov 22 2007 8:39 pm

miesnert schreef:http://www.lostamerica.com/

Ik vind het flits gebruik op deze site erg mooi!!!
Er is bij de foto's op deze site gebruik gemaakt van flitsers die los van de camera waren opgesteld! Met directe flits op de camera wordt alles veel platter en zul je nooit een soortgelijk effect krijgen.
Jur

miesnert

Bericht door miesnert » do nov 22 2007 11:05 pm

Dat doe ik al wel. Ik gebruik een flits (met eventueel kleurfilters) en ik flits 'm met de test knop op de plek waarvandaan ik een onderwerp wil belichten.

Ik heb gisteren geexperimenteert met verschillende hoeveelheden flits, maar probleem is dat als het echt donker is dat ik al een sluitertijd reeks moet doen omdat de lichtmeting van mijn camera zegt dat het "lo" is, dus een indicatie van belichtingstijd heb ik zowiezo niet. Daarom een reeks van 30" 60" 120" 180" 240" 480" of iets dergelijks (afhankelijk van de hoeveelheid licht die er voorhande is (op gevoel).

Als ik dan naast zo een reeks ook nog een flits reeks moet maken ben ik per foto inderdaad een rolletje kwijt, zal wel oefening baart kunst zijn, maar zal in het begin een dure grap blijven. Zijn hier geen richtlijnen/indicaties voor?

Kan een losse lichtmeter ook in minuten zeggen hoe lang ik zou moeten belichten of geeft die me dezelfde informatie als de lichtmeting van mijn camera?

GdP

Bericht door GdP » vr nov 23 2007 1:04 am

miesnert schreef: Kan een losse lichtmeter ook in minuten zeggen hoe lang ik zou moeten belichten of geeft die me dezelfde informatie als de lichtmeting van mijn camera?
Daar zal geen verschil in zitten. In het algemeen zitten er zeer goede lichtmeters in de camera's.

Met vr. gr.,

Gerrit

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr nov 23 2007 10:40 am

De basisbelichting van de landschapsfoto's op de site van lostamerica is duidelijk onderbelicht (minstens 2-3 stoppen). Bovendien is van een zeer lange sluitertijd gebruik gemaakt, bij een heel klein diafragma om zoveel mogelijk scherptediepte te krijgen. Kijk maar eens naar de sterren die worden weergegeven als strepen. Waarschijnlijk zijn de foto's gemaakt met een technische camera (bijv. 4x5 inch), waarvoor de objectieven vaak tot f45 of soms nog verder gaan. Zo extreem is dat met een kleinbeeldcamera niet mogelijk, tenzij je met een grijsfilter zou werken.
Jur

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr nov 23 2007 11:17 am

miesnert schreef:Dat doe ik al wel. Ik gebruik een flits (met eventueel kleurfilters) en ik flits 'm met de test knop op de plek waarvandaan ik een onderwerp wil belichten.

Ik heb gisteren geexperimenteert met verschillende hoeveelheden flits, maar probleem is dat als het echt donker is dat ik al een sluitertijd reeks moet doen omdat de lichtmeting van mijn camera zegt dat het "lo" is, dus een indicatie van belichtingstijd heb ik zowiezo niet. Daarom een reeks van 30" 60" 120" 180" 240" 480" of iets dergelijks (afhankelijk van de hoeveelheid licht die er voorhande is (op gevoel).

Als ik dan naast zo een reeks ook nog een flits reeks moet maken ben ik per foto inderdaad een rolletje kwijt, zal wel oefening baart kunst zijn, maar zal in het begin een dure grap blijven. Zijn hier geen richtlijnen/indicaties voor?

Kan een losse lichtmeter ook in minuten zeggen hoe lang ik zou moeten belichten of geeft die me dezelfde informatie als de lichtmeting van mijn camera?
Misschien is dit van enig nut als je richtlijnen zoekt
Ultmate Exposure
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

BertvD

Bericht door BertvD » vr nov 23 2007 2:04 pm

GdP schreef:
miesnert schreef: Kan een losse lichtmeter ook in minuten zeggen hoe lang ik zou moeten belichten of geeft die me dezelfde informatie als de lichtmeting van mijn camera?
Daar zal geen verschil in zitten. In het algemeen zitten er zeer goede lichtmeters in de camera's.

Met vr. gr.,

Gerrit
Miesnert vraag hier of een losse belichtingsmeter de tijd aangeeft, op mijn lunasix F in iedergeval wel daar gaat de schaal tot 8 uur belichtingstijd.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”