pc voor tethering fotografie

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Woody
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

pc voor tethering fotografie

Bericht door Woody » do dec 03 2015 9:06 pm

Vraag voor pc kenners.
Ik ben reeds in het bezit van een pc met I7 met 16Gb voorzien van ssd, hdd en dergelijke, maar zit in een redelijk grote behuizing (Coolmaster CM690II).
Heb bang als ik deze 1 a 2x in de maand ge verplaatsen naar de studio, dat er wat misloopt. Zit een scythe Mine 2 koeler op het moederbord om de processor te koelen enz.
Mijn vrees is dat er door de schokken wat misloopt onder het eventuele gewicht. Tevens is deze voorzien van een HDD, en wat ik al heb terug gevonden is dat schokken hier snel schade aan kunnen toe brengen.
Deze pc gebruik ik tevens voor lr en cs6 bewerkingen
Nu mijn vraag:
- Als ik de hdd wijzig naar een ssd, zou het dan te doen zijn om deze 1x max 2x in de maand, mee naar de studio heen en weer te nemen.
- Zit nu een 16gb ddr3 1333-999 xms K4 Cor, als ik deze upgrade naar 16 of 32 gb ddr 1600mhz gaat dit mij veel winst geven. Deze gebruik ik voor Lr en Cs6.

Of best een goedkope desktop bij kopen?

Indien een goedkope desktop, waar heeft Lr voornamelijk baat bij.
Deze pc zou dan enkel dienen om tethering te fotograferen. Bewerkingen gaan hier niet op gebeuren dan.
Enkel tethering op Lr, groot scherm ter controle, en thuis gelijk overzetten op de i7 pc om te bewerken.
I5 2400 of 2500 of I7?
hoeveel Mb Ram
SSd of hdd?

Iemand raad?
En een laptop is geen raad :wink:. Om een bedrag gaan neer te tellen voor 1 a 2X in de maand vind ik een beetje gek.
Een pc heb je vaak voor een appel en een ei, en presteert vaak nog beter dan een laptop.
Laptop tablet hebben we liggen, en is net te traag. Maar goed voor ons dagelijkse behoeften.

Hoop dat de uitleg duidelijkheid bied.
Mvg

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: pc voor tethering fotografie

Bericht door henkk » do dec 03 2015 9:23 pm

Als die PC uit staat, zou ik me totaal geen zorgen maken over verplaatsen. Alleen niet uit handen laten vallen (maar zelfs dan is waarschijnlijk alleen de behuizing beschadigd).
Op je 2e vraag heb ik geen info.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Woody
Forumlid
Forumlid

Bericht door Woody » do dec 03 2015 9:55 pm

Als het niet echt een probleem gaat geven, is een 2 de desktop niet echt nodig.
En kan ik voor de zekerheid mss een ssd bijplaatsen.
Niet echt de bedoeling dat ik hem laat vallen.

Ingmar
Clublid
Clublid

Bericht door Ingmar » vr dec 04 2015 7:09 am

Het probleem met desktops en het verplaatsen ervan is soms ook de relatief grote en zware koellichamen die niet altijd heel goed mechanisch gemonteerd. En die als er dus bewegingen op uitgevoerd worden grote mechanische krachten loslaten op het moederbord. Dit is niet altijd het geval, maar vaak wel........zeker als ik een plaatje tevoorschijn tover van het exemplaar dat ji hebt.
Laptop is het mooist, kun je makkelijk meenemen en is voor vervoer ook geschikt. Jouw vervoersprobleem zit mi. Meer in die koeler dan de hdd of sd.

Als je alleen een pc wilt gebruiken om naar te tetheren dan is een laptop de beste oplossing.
Qua pc zou je ook de mogelijkheid van refurbished eens kunnen bekijken bv. Hier https://www.itsco.de/pc-hp-compaq-dc580 ... -3ghz.html
Of een laptop https://www.itsco.de/notebook-hp-proboo ... 19953.html
Ik heb ook in het verleden wel eens gebruik gemaak van de diensten van deze firma voor het werk toen hp of IBM weer eens zaken niet tijdig konden leveren.
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi

Woody
Forumlid
Forumlid

Bericht door Woody » zo dec 06 2015 3:14 pm

Hoi, iedereen bedankt voor de raad.

Ingmar
Clublid
Clublid

Bericht door Ingmar » zo dec 06 2015 6:28 pm

En wat ga je nu dan doen?.....
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi

Woody
Forumlid
Forumlid

Bericht door Woody » zo dec 06 2015 9:25 pm

Hoi Ingmar,

Ben er nog niet uit. Morgen komt er een persoon langs die in de ict werkt. Hij komt het eens bekijken.
Hij sprak van eventueel een paar aanpassingen te doen, dat hij wel zo nu en dan eens zou kunnen vervoerd worden.
Hij heeft al verschillende projecten gemaakt voor gamers, die reizen vaak ook met hun eigen pc's.
Maar hij moest eerst het eens helemaal bekijken en dan de mogelijkheden overlopen. Kan zijn dat alles gewoon even anders opgesteld dient te worden, evnetueel in een kleinere case.
En die heeft hij met hopen gratis staan. Maar eerst kijken wat de mogelijkheden zijn, morgen weet ik meer en zal ik het weten te typen :wink: .
Laatst gewijzigd door Cyrus op ma dec 07 2015 8:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Woody
Forumlid
Forumlid

Bericht door Woody » ma dec 07 2015 10:09 pm

De persoon is langs geweest.
Veel kon hij niet opmerken. Vervoer zou geen probleem mogen vormen, rekening houdend met de positionering van de case.
Man wat voor een koeler is dat. Schrok wel even dat de bak open ging.
Ram zou ik met 16 Gb voldoende aan boord hebben, volgens hem. Bij steken kan natuurlijk nooit kwaad.
Juist de grafische kaart had hij een opmerking over. Blijkbaar heb ik een LICHT gamers kaartje steken Gtx 550 TX.
Hier adviseerde hij me om eventueel in de toekomst te denken aan een NVIDIA Quadro K620 of ruimer budget k2200 of k1200.
De Quadro kaarten zouden veel beter presteren voor fotobewerking volgens hem.
En eventueel een ssd bij te steken van 256GB, om lightroom op te zetten en als scratch schijf te gebruiken.
Dat is het zo een beetje.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » ma dec 07 2015 11:23 pm

Die GTX550TX is prima voor fotobewerking, daar een Quadro kaart voor gebruiken is echt grote onzin. Het zijn dezelfde processors als die in de veel goedkopere GTX kaarten zitten alleen wat lager geclockt en met speciale drivers waar specifieke software gebruik van kan maken. Je hebt er bv. eentje nodig om met grote precisie wetenschappelijke berekeningen te doen als je de krachten simuleert in een computermodel van een brug die je gaat bouwen. Voor Photoshop ben je veel beter af met een Geforce kaart, die heeft meer power voor minder geld.

Woody
Forumlid
Forumlid

Bericht door Woody » ma dec 07 2015 11:51 pm

Ja, was niet echt nodig vertelde hij. Maar hij begreep de config met de gtx niet zo goed. En was soms over 4k bezig, ik maakte er zelf niet veel van.
Voor zich zelf zal hij het niet gezegd hebben, want levert niets van onderdelen en dergelijke.
Maar deze veranderen we dus niet, toch lekker 200 a 400 euro bespaard dan. Is al een mooie ssd.
Mvg

Ingmar
Clublid
Clublid

Bericht door Ingmar » di dec 08 2015 6:55 am

Voor wat ik er van weet, sluit ik mij graag aan bij Ator, mijn kennis ligt meer bij de wat grotere blade servers. Geheugen en een ssd daar heb ik wel vertrouwen in dat het de performance verbeterd, daar voelt elk systeem zich lekker bij. Let wel op dat indien je de ssd gaat toepassen dat je er geen gebruik voor bestanden van maakt die geen aan hebben bij de snelheid van ssd en alleen maar ruimte in beslag nemen...windows os en applicaties op de ssd maar alle meuk van my documents en whatever gewoon op de oude HD. Eventueel zou je nog kunnen overwegen om er een grotere HD in te zetten.
Als die koeler goed vast zit dan zou vervoer geen probleem moeten zijn.

Als je de pc gaat verplaatsen, dan doe je er goed aan, voor het geval je het nog niet structureel deed om een back-up te maken. Als er dan toch wat gebeurt dan ben je geen data kwijt.

Tip van de dag: Afbeelding
Grtz Ingmar

Woody
Forumlid
Forumlid

Bericht door Woody » di dec 08 2015 11:14 pm

@ Ingmar: Zie de tip nu pas. Heb mij daarstraks op bol, volgende ssd gekocht Samsung: 850 evo 256Gb.
Morgen komen ze deze plaatsen.

Win 8 en cs6 staan op de ssd Ocz vertex 3, lightroom 4 ga ik dan op de evo ssd zetten als ook de Catalogus.
Bestanden die ik bewerkt heb of niet meer gebruik zet ik dan over in LR4 naar de HDD (seagate 2tb hdd).
Had liever cs6 ook verplaatst, maar weet niet of dat gaat lukken. Zullen we morgen weten. Alvast bedankt voor de hulp en de Tips.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”