photoshop hulp gevraagd

Discussies over fotobewerking en archivering
oud0001

Re: photoshop hulp gevraagd

Bericht door oud0001 » ma dec 07 2015 10:11 pm

Ik zou het echt hier bij laten:

Ik neem aan dat de plankjes wit zijn geschilderd.
Deze heb ik dan ook als basis voor de WB gebruikt.
Verder nog wat exposure, kleurversterking, helederheid en highlight terug gehaalt. Dit is het resultaat.
[edit] Dit leest een beetje vreemd. Exposure, kleurversterking en helderheid heb ik toegevoegd. Enkel highlights terug gehaald.

Afbeelding20151206-23213333829_0483bd2661_o by André van der Molen, on Flickr
Laatst gewijzigd door oud0001 op wo dec 09 2015 1:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

oud0001

Bericht door oud0001 » ma dec 07 2015 10:14 pm

Nog een tip.
Als je weer gaat flitsen gebruik dan een CTO (oranje) filter op je flitser en zet de WB op kunstlicht.
Dan heb je geen last meer van menglicht problemen. ;-)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 08 2015 1:14 am

Ik zou het veel meer zoeken in zwart-wit. Let even niet op de snelle manier van bewerken. De randen moeten veel schoner zijn. De achtergrond kan gewoon mooi egaal gemaakt worden.

Ik heb foto 1 genomen omdat ik die net iets sterker vind door de blik in de ogen. Ik heb bewust je reactie op de andere foto's niet gelezen om met een frisse blik ernaar te kijken. Ik heb voor een vierkante uitsnede gekozen. Dat hoeft natuurlijk niet als je toch wat omgeving op prijs stelt.

Afbeelding
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ingmar
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Ingmar » di dec 08 2015 7:02 am

Lijkt het topic wat we een tijdje geleden hadden, leuk om te zien hoe een ieder een bewerking, uitsnede anders ziet.
grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » di dec 08 2015 8:27 am

Ik vind foto 3 en 4 van jezelf nog t best

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » di dec 08 2015 10:23 am

Wauw, top al deze reacties! Ga ik na m'n werk rustig bekijken en erop reageren.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » di dec 08 2015 7:57 pm

Afbeelding

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » wo dec 09 2015 8:44 am

Zo, ik heb nu van diverse kanten via diverse fora diverse varianten binnen gekregen. En dan ook echt totaal verschillende resultaten. Wordt nog lastig om daar "dé" foto uit te kiezen... ;-)

@ ATOR: jouw foto vind ik erg mooi. Ik zou graag de Photoshop-file van je ontvangen, eens kijken of ik daar wat uit kan leren. Thanks vast!

@w.wind: jij ook bedankt! Bij jouw variant komen zijn ogen er heel mooi uit.

@ Tuihanti: thanks! Jouw variant heb ik vast even van je Flickr gedownload ;) Dank ook voor je tips. De witbalans stond op auto, als ik de tijd gehad zou hebben zou ik hem zelf op flitsen gezet hebben. Jouw tip ga ik eens uitproberen.

@ Patrick: Jouw zw/w-variant bevalt me wel. Ik kies er zelf niet snel voor, maar in dit geval kan het wel een goede keus zijn. Zijn blik wordt er sterker door.

@Ingmar: ja, leuk om te zien hé! Mooi hoeveel verschillende versies je kan maken van één foto.

@ Iefie: dank! Ik vind zelf mijn eigen varianten zeker niet de mooiste, maar toch: leuk om te horen!

@plincky: jij hebt een hele mooie zachte zw/w-variant gemaakt, die het dromerige/ nadenkende in zijn blik versterkt. Jouw variant zou ik graag in groot formaat hebben!

Nogmaals: allemaal heel erg bedankt!!!

Grt, Marco
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

oud0001

Bericht door oud0001 » wo dec 09 2015 2:03 pm

Marco, neem de tijd voor en goede WB door in ieder geval ff een grijskaartje mee te knallen.
Ik heb een A4 grijskaart van Novoflex gekocht voor 10 of 15 euro en dat ding verknipt in een aantal op creditcard formaat. In elke tas, en bij mijn papieren zit er eentje. Deze dus: http://www.cameranu.nl/nl/p145034/novof ... rt-21x30cm
Dan kun je achteraf altijd ff snel er eentje van schieten en daarmee achter af met de pipet je WB een stuk beter krijgen. ;-)

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo dec 09 2015 6:40 pm

Bij het bewerken van dit soort foto's vind ik witbalans vooral een kwestie van smaak, het hoeft zeker niet pipet-perfect neutraal. Dat vind ik hier zelfs niet zo mooi.

Wel heb ik net als Tuihanti altijd een creditcard witbalans kaart bij me (en een colorchecker passport), zodat ik bij het nabewerken de natuurlijke kleuren als basis heb.

@Marco
Mijn photoshop file zit in je PB.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » do dec 10 2015 8:58 am

Thanks voor de tip. Inderdaad moet deze foto niet té wit worden, dat wijkt teveel af van de setting. Maar om de juiste kleur te vinden is zo'n creditcardsetje wel handig. Mooi voor Sinterklaas. O nee, kerst ;)

Thanks ATOR!

Marco Weening Fotografie

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do dec 10 2015 9:33 am

Tuihanti schreef:Marco, neem de tijd voor en goede WB door in ieder geval ff een grijskaartje mee te knallen.
Ik heb een A4 grijskaart van Novoflex gekocht voor 10 of 15 euro en dat ding verknipt in een aantal op creditcard formaat. In elke tas, en bij mijn papieren zit er eentje. Deze dus: http://www.cameranu.nl/nl/p145034/novof ... rt-21x30cm
Dan kun je achteraf altijd ff snel er eentje van schieten en daarmee achter af met de pipet je WB een stuk beter krijgen. ;-)
:oohh: Wat een briljant idee!
Ik heb ook een grijskaart, maar dat is inderdaad model "past niet in broekzak ofzo"; dus: tip genoteerd :clap:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » do dec 10 2015 11:40 am

in de meeste gevallen heb je ook altijd wel een fototas bij je in de buurt staan, met daarin vaak deze vak-verdelers:
Afbeelding
(attributen even daarbuiten gelaten) ;)

deze kun je ook uitstekend gebruiken voor je witbalans

oud0001

Bericht door oud0001 » do dec 10 2015 12:05 pm

En je tas is kleurecht en werkelijk neutraal grijs volgens de norm?
Lijkt me niet. Daar wordt niet eens bij stilgestaan als ze de stof inkopen.

Jester
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jester » do dec 10 2015 5:47 pm

En toch heb ik deze tip wel vaker gelezen / gehoord, voor als je een keer geen grijskaart bij de hand hebt de binnenzijde van je fototas fotograferen, die meestal grijs is. Misschien niet ideaal, maar toch een handige tip, lijkt me...

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”