Brenzef schreef:In navolging op mijn opmerking over de foto's van een gewaardeerd NCN lid het volgende. Ik betrap mezelf erop dat ik vaak weer op dezelfde foto's uitkom en wil dit veranderen.
===== snip =================
Ik vind dit wel een heel boeiende discussie, ik vind het eigenlijk ook wel een triest verhaal. Ik zie onderaan veel postings vaak een hele lange opsomming van apparatuur, serviesgoed e.d. (waarom is dat eigenlijk?? Ik begrijp niet waarom men hier zonodig mee te koop moet lopen . . status???) Uit de reacties in deze draad blijkt duidelijk dat het hebben van veel apparatuur geen garantie is voor mooie foto's. Wel technisch goed misschien, maar blijkbaar niet creatief goed genoeg.
Iemand op dit forum (ik weet even niet wie) heeft het volgende citaat onder zijn/haar postings staan :
All the technique in the world does not compensate for the inability to notice – (Elliott Erwitt) Dat bedoel ik dus.
Ik wil hierbij even fijntjes verwijzen naar één van mijn eerste draadjes op dit forum, de stelling staat ook onderaan deze posting, "
Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf"
Ikzelf heb niet de behoefte om steeds het nieuwste van het nieuwste te hebben. Mijn vorige camera was een Canon EOS 650 met een Canon-objectief 35-70 mm. Ik heb deze camera zo'n 15 jaar gehad, tot hij defect raakte. Ik kon lezen en schrijven met deze camera. Sinds een jaar werk ik met een Nikon F100 met een Nikkor 24-85 mm, een SB28. Deze set spullen begin ik nu goed onder de knie te krijgen en waarschijnlijk ga ik er vele jaren heerlijk mee fotograferen.
Spullen zijn denk ik niet zo belangrijk als men o.a. op dit forum doet voorkomen, de fotograaf is pas belangrijk. Ik woon nu zo'n 20 jaar in Amersfoort, ik maak nog steeds veel opnamen in Amersfoort en directe omgeving. Het is steeds weer anders, steeds weer verrassend. Je moet er wel voor open staan, je moet het gewoon zien. Ik fotografeer van mijn 15de, dat is bijna 40 jaar. Ik kijk in foto's, als ik op straat loop zie ik beelden. Het maakt niet uit waar ik ben, of het nu op een bekende plaats is of in een vreemde omgeving. Daarnaast denk ik dat het analoog fotograferen iemand beter leert kijken, je maakt analoog niet gauw erg veel foto's met het idee er zal wel een goede tussen zitten.
Voor mij is fotografie een tussenstap in een creatief proces. Het gaat mij uiteindelijk om de foto. Het fotograferen, scannen, afdrukken e.d. is slechts de weg naar het eindresultaat. Mijn vader schildert, hij gebruikt een doek, verf, penselen om zijn ideeën op het doek te zetten. Ik heb dat geduld niet, ik gebruik fotografie om mijn ideeën op papier te zetten. Ik heb wel veel van zijn ideeën over de toepassing van kleur e.d. in mijn fotografie meegenomen.
Het is een heel verhaal geworden. Volgens mij is voor veel mensen het fotograferen een technisch proces dat tot een perfecte foto moet leiden. Ik vind fotografie een creatief proces, een foto hoeft voor mij niet technisch perfect te zijn, maar moet wel mijn idee op mijn manier weergeven.