Als mijn trucjes op zijn

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: tegenstrijdige belangen

Bericht door Brenzef » vr nov 23 2007 6:36 am

George Fennes schreef:Als ik vertrouwd raak met de omgeving, gaan mij dingen opvallen. Dan ga ik zaken uitselecteren en komt het creatieve in me boven. Maar je moet er gewoon de tijd voor hebben en alles rustig in je opnemen. Die tijd gun je jezelf vaak niet, want je wil nog zoveel zien/fotograferen.
In feite ga je dan voor de kwantiteit en niet voor de kwaliteit als ik het zo mag noemen.
Maar de vakanties zijn ook zo kort en we willen ook zoveel zien.
Dus vakanties langer maken of niet zo veel willen zien :oops:
Sterkte met je dilemma :D

Groetjes George :D
Ik denk je de spijker op de kop slaat.
Ik zoek nog wel een modus om ook als ik in een andere omgeving ben anders te kunnen kijken zodat ik wel een andere plaat kan schieten, i.p.v. standaard spul.

@ PatrickP
Dat gebeurt.
Ik heb een vaste persoon waarmee ik regelmatig fototrips maak.
In veel gevallen komen we met soortgelijk materiaal thuis zij net even anders als mijn spul, maar zeer dicht bij elkaar.

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Arabia » vr nov 23 2007 10:26 am

Leuke topic Brenzef, ik volg deze met véél interesse.

Ik ben 6 weken gelden begonnen met een cursus creatviteit bij een kunstenaarscollectief.
Dit zijn "kunstemakers" welke véél fotografische aspecten verwerken in hun kunst.

Wat mij heel goed bevalt is dat de lessen zéér uitéénlopend zijn.
Natuurlijk wordt er goed gekeken naar uitsnede's, kaders en posititie's maar er wordt
vooral naar kleuren, verhoudingen en thema's gekeken.

Vooral de regels welke binnen het gehele kleurspectrum gelden hebben voor mij de ogen geopenend.
Denk hierbij aan de kleuren blauw en oranje. Deze liggen in het kleurspectrum lijnrecht tegenover elkaar en
zorgen ervoor dat wanneer je beide kleuren in één shot vastlegt voor een sprekende foto.
Daarnaast wordt er gewezen dat eigenlijk elke serie die je maakt van te voren een uitgedacht thema dient te hebben.

Dit uitgewerkt binnen deze topic wil zeggen dat ook al registreer je de vakantie en "nieuwe" plekken / omgevingen,
plak er een thema aan. Dit thema kan bestaan door alles in zw/w te fotograferen maar bijvoorbeeld
ook met een bepaalde kleurstellingen en of vormen.

Een mooij voorbeeld zijn de foto's van Lothian. Hij werkt veel met het orton effect maar daarnaast gebruikt
hij heel veel contrast en aparte uitsnede's in zijn werk. Prachtig en inspirerend tegelijk.
Maar wel geheel zijn stijl... Ook al registreert hij een vakantie, zijn thuis omgeving en zijn kinderen hij
blijft zijn thema's, kleurgebruik en stijl trouw!!

Ik gebruik andermans werk en inzichten om zelf ook de "andere" foto's te schieten..
Niet om deze exact te kopieren maar om het in te passen aan mijn stijl.

Wat ik merk is dat de meesten van ons meestal wel weten hoe met de camera en tehnieken om te gaan maar
dat we meestal niet "out of the box" durven te denken.
Een cursus die niet echt geënt is op fotografie maar puur gericht is op creativiteit kan je inzicht wel
eens helemaal op de kop zetten.. Is mijn ervaring hoor.

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr nov 23 2007 10:34 am

Kijk eens na een fotoshoot, Amsterdam, Amersfoort, Hilversum of Eindhoven, wat een verschillende foto's er gemaakt worden! Ieder kijkt op zijn manier! Ik heb een enkele keer de gedachte om de wandeling nog een keer te maken en dan te proberen te zien wat anderen gezien hebben.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

mikemix

Bericht door mikemix » vr nov 23 2007 10:39 am

Ik heb in mijn fotografie tijd veel in de pauzes door Amsterdam gewandeld, ik nam steevast mijn F3 of later mijn F5 met 28/60 of 85 mm mee.
Van tevoren wist ik nooit wat ik ging schieten, ik zag het maar als "training".
Veelal schoot ik in zwart wit temeer omdat ik dit zelf kon ontwikkelen en afdrukken.

Wat mij nu opvalt als ik dit werk terug kijk, is dat dit hele leuke foto's heeft opgebracht.

marx

Bericht door marx » vr nov 23 2007 11:23 am

Iedere fotograaf loopt hier vroeg of laat tegenaan, ik vond het altijd erg leuk om de bollen velden in pracht en kleur te fotograferen, resultaat, 3 jaargangen schitterende foto's van bloemenvelden..... ;)

Na het derde jaar gaf mijn vrouw aan dat het weer hetzelfde was, anders maar toch hetzelfde.

Daarom probeer ik nu anders te kijken naar dingen, en probeer dingen anders vast te leggen.
Lukt het, nee.... eigenlijk niet.

Mijn ding is natuur, bos, zon, bomen, kerkhoven, bloemenvelden, paddestoelen, daar vermaak ik me prima mee.

Ik heb portret getracht te doen, geen succes, ik krijg niet de voldoening die ik wil bereiken.

Tip van flip... ga alleen
Als ik foto's wil maken ga ik altijd alleen, klinkt stom, maar met mijn vrouw en zoontje erbij kan ik niet de tijd nemen die ik wil voor een foto's of deze 30 keer overdoen als ik niet tevreden ben. (ze zegt niets, maar je hoort ze zuchten ;) en dan ga je jezelf toch haasten.

Laat mij lekker alleen schieten, en ik kom thuis met in ieder geval 2 of 3 showcase waardige foto's.

(mochten er na dit epistel mensen zijn die interesse hebben in bloemenvelden plaatjes, geeft een brul, dan plaats ik er een paar in het daartoe bestemde topic :)

De Put

Bericht door De Put » vr nov 23 2007 11:24 am

Mooi en vooral herkenbaar verhaal Marc :-)

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » vr nov 23 2007 12:06 pm

Ik denk dat ik mag concluderen dat

- Veel mensen met hetzelfde zitten.
- Een groot lenzen assortiment niet helpt
- Je de neiging hebt om op hetzelfde terug te vallen
- Je er de tijd voor moet nemen
- En het wellicht leuk is om een thema te nemen.

En dat laatste ga ik doen ;-)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 23 2007 12:54 pm

Brenzef schreef:- Veel mensen met hetzelfde zitten.
Niets menselijks is mij vreemd. Toch ben ik er van overtuigd dat er mensen zijn die echt anders naar de dingen kijken. Zo heb ik eens iemand op een cursus gehad die letterlijk zei dat hij het helemaal niet mooi vind als foto's altijd maar scherp zijn (...). Hij kwam dus echt met foto's aan waar niets scherp op stond. Dus geen foto's met alleen vormen, waar ik me nog iets bij voor zou kunnen stellen, maar net niet scherp. Ik hoop voor hem dat hij het inderdaad zo bedoelde, maar ik zou het niet kunnen; bij mij gaan dat soort foto's direct naar de eeuwige data hemel!
Brenzef schreef:- Een groot lenzen assortiment niet helpt
Het is wel lekker als je niet opgehouden wordt in je creativiteit door het gebrek aan lenzen... ik ben liever niet creatief met de mogelijkheid het te worden dan niet creatief en zonder de mogelijkheid!
Brenzef schreef:- Je de neiging hebt om op hetzelfde terug te vallen
Dat heet je eigen stijl. Mijn stijl is vrij clean. Some verbaas ik mezelf met iets kunstzinnigs, maar dat is niet de regel.
Brenzef schreef:- Je er de tijd voor moet nemen
Iedereen kens het gezin dat verder wil. Dat is inderdaad niet bevorderlijk voor de creativiteit. Je wordt er wel een efficiente fotograaf door!
Brenzef schreef:- En het wellicht leuk is om een thema te nemen.
Dat zag ik net ook door iemand geopperd worden. Dat is leuk als je in je buurt eens een tocht gaat doen, maar op vakantie werkt dat volgens mij niet zo. Ik kom ergens in principe maar een keer, en heb dus helemaal geen tijd om een thema te nemen. Wat nou als ik ergens loop en ik zie een mooie plaat. Moet ik die dan laten lopen omdat het niet binnen mijn thema valt? Ik dacht het niet!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GdP

Bericht door GdP » vr nov 23 2007 1:04 pm

Ik denk samen met iemand van het andere geslacht foto’s maken is ook heel verrassent.
Ik heb sterk de indruk dat vrouwen veel meer letten op details dan mannen. Maar ook daar meer de tijd voor nemen. Mannen hebben het al snel gezien, en gaan snel door naar het volgende.

Gerrit

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » vr nov 23 2007 1:28 pm

GdP schreef:Ik denk samen met iemand van het andere geslacht foto’s maken is ook heel verrassend.
Ik heb sterk de indruk dat vrouwen veel meer letten op details dan mannen. Maar ook daar meer de tijd voor nemen. Mannen hebben het al snel gezien, en gaan snel door naar het volgende.

Gerrit
Vandaar dat mijn fotomaat een dame is ;-) en dat bevalt heel prima.

Robin

Bericht door Robin » vr nov 23 2007 1:29 pm

PatrickP schreef:
Brenzef schreef:- En het wellicht leuk is om een thema te nemen.
Dat zag ik net ook door iemand geopperd worden. Dat is leuk als je in je buurt eens een tocht gaat doen, maar op vakantie werkt dat volgens mij niet zo.
Ik denk juist dat dit perfect werkt tijdens een vakantie.

Je hoeft natuurlijk de nieuwe dingen die je tegenkomt en die niet in je thema passen over te slaan, maar wel leuk om specifiek naar je thema op zoek te gaan. Voor de variatie in je thema is het juist leuker als je op veel verschillende plaatsen komt ipv je zelf beperken tot je eigen buurt

Je kunt denken aan bijvoorbeeld:
* Vuilnis en vuilnisbakken
* Stadsbussen / Openbaar vervoer
* Deuren en Ramen
* Lantaarnpalen en/of brievenbussen
* Tankstations / ATM's
* Etc etc

Jammer dat ik hier nooit eerder aan gedacht heb. Maar heb nu in ieder geval een goed excuus om sommige vakanties over te doen :wink:

marx

Bericht door marx » vr nov 23 2007 1:33 pm

Hmm, maar als we op een duurbetaalde vakantie gaan naar hawaii en ik kom thuis met 700 foto's van vuilnisbakken denk ik toch niet dat mijn ega erg gecharmeerd is van de vakantie foto's.... ;)

Ik zou dan toch weer de zonsondergangen maken, bloemen, landschappen, en de rest van de gebruikelijke vakantiekiekjes....

nee lieverd, dit is een apart project, vuilnisemmer by night... ;)

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » vr nov 23 2007 1:50 pm

GdP schreef:Ik denk samen met iemand van het andere geslacht foto’s maken is ook heel verrassent.

Gerrit
haha, da's een leuk expiriment voor a.s. zondag (Deventer), zet de dames in een groep bij elkaar en laat ze apart van de mannen de ronde maken.
Kijk hoelang ze er ieder over doen en of ze idd met verschillende foto's terugkomen....
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Frederix

Re: Als mijn trucjes op zijn

Bericht door Frederix » vr nov 23 2007 7:26 pm

Brenzef schreef:In navolging op mijn opmerking over de foto's van een gewaardeerd NCN lid het volgende. Ik betrap mezelf erop dat ik vaak weer op dezelfde foto's uitkom en wil dit veranderen.
===== snip =================
Ik vind dit wel een heel boeiende discussie, ik vind het eigenlijk ook wel een triest verhaal. Ik zie onderaan veel postings vaak een hele lange opsomming van apparatuur, serviesgoed e.d. (waarom is dat eigenlijk?? Ik begrijp niet waarom men hier zonodig mee te koop moet lopen . . status???) Uit de reacties in deze draad blijkt duidelijk dat het hebben van veel apparatuur geen garantie is voor mooie foto's. Wel technisch goed misschien, maar blijkbaar niet creatief goed genoeg.
Iemand op dit forum (ik weet even niet wie) heeft het volgende citaat onder zijn/haar postings staan :
All the technique in the world does not compensate for the inability to notice – (Elliott Erwitt) Dat bedoel ik dus.

Ik wil hierbij even fijntjes verwijzen naar één van mijn eerste draadjes op dit forum, de stelling staat ook onderaan deze posting, "Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf" :evil:

Ikzelf heb niet de behoefte om steeds het nieuwste van het nieuwste te hebben. Mijn vorige camera was een Canon EOS 650 met een Canon-objectief 35-70 mm. Ik heb deze camera zo'n 15 jaar gehad, tot hij defect raakte. Ik kon lezen en schrijven met deze camera. Sinds een jaar werk ik met een Nikon F100 met een Nikkor 24-85 mm, een SB28. Deze set spullen begin ik nu goed onder de knie te krijgen en waarschijnlijk ga ik er vele jaren heerlijk mee fotograferen.

Spullen zijn denk ik niet zo belangrijk als men o.a. op dit forum doet voorkomen, de fotograaf is pas belangrijk. Ik woon nu zo'n 20 jaar in Amersfoort, ik maak nog steeds veel opnamen in Amersfoort en directe omgeving. Het is steeds weer anders, steeds weer verrassend. Je moet er wel voor open staan, je moet het gewoon zien. Ik fotografeer van mijn 15de, dat is bijna 40 jaar. Ik kijk in foto's, als ik op straat loop zie ik beelden. Het maakt niet uit waar ik ben, of het nu op een bekende plaats is of in een vreemde omgeving. Daarnaast denk ik dat het analoog fotograferen iemand beter leert kijken, je maakt analoog niet gauw erg veel foto's met het idee er zal wel een goede tussen zitten.

Voor mij is fotografie een tussenstap in een creatief proces. Het gaat mij uiteindelijk om de foto. Het fotograferen, scannen, afdrukken e.d. is slechts de weg naar het eindresultaat. Mijn vader schildert, hij gebruikt een doek, verf, penselen om zijn ideeën op het doek te zetten. Ik heb dat geduld niet, ik gebruik fotografie om mijn ideeën op papier te zetten. Ik heb wel veel van zijn ideeën over de toepassing van kleur e.d. in mijn fotografie meegenomen.

Het is een heel verhaal geworden. Volgens mij is voor veel mensen het fotograferen een technisch proces dat tot een perfecte foto moet leiden. Ik vind fotografie een creatief proces, een foto hoeft voor mij niet technisch perfect te zijn, maar moet wel mijn idee op mijn manier weergeven.

marx

Bericht door marx » vr nov 23 2007 8:18 pm

Ik ben het deels met je eens ook fred, ook ik heb er geen dingen instaan die ik heb. Afgezien van het feit dat ik dat een beetje protserig vind staan stuit het me tegen de borst, alsof een kitlens niet goed genoeg is, alsof ik zit te wachten wat voor kaartjes, kaartlezertjes, en batterijen er in de flitsers gaan.

Echter... het is natuurlijk wel zo, dat als je een creatieve geest hebt, je nog meer kunt doen met de juiste camera.

Begrijp me niet verkeerd, geef mij alle lenzen die nikon heeft een zet een echte pro met een sony cybershotje aan het werk en zijn foto's zullen mooier worden.

Maar het is ook een stukje goed gereedschap.
Immers, met een lada kun je ook rijden, die brengt je ook van a naar b, maar die heeft minder luxe dan een s-klasse.

Voor beiden valt wat te zeggen denk ik dan maar. Gear in een onderschrift kan ook handig werken, omdat je dan zo kunt zien wie die bepaalde lens heeft en kunt pb-en voor wat ervaringen.

Ik heb deze discussie al zo vaak meegemaakt op diverse fora, ik vond het hier al meevallen.... ik ken fora waar de canonians zelfs de L in het rood gemaakt hebben met een groter font zodat het beter opvalt wat voor fantastisch glaswerk zij hebben.

Gesloten

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”