nou, dit is't ie dan...

Mijn cameraatje met de Sigma 150-600 C lens, staande op m'n nieuwe Sirui N-3204X statief voorzien van m'n verse Nest NT-530H schommelkop.
De Sigma zit op 600 mm, zo heb ik deze nu uitgebalanceerd.
Het statief gekocht op E-bay vanuit Frankrijk.
De schommelkop rechtstreeks vanuit China gekocht, via "lightinthebox.com".
De schommelkop kostte me maar € 181,- (inclusief verzenden en verzekeren) plus € 49,- invoerrechten en btw taxen.

De "demping" van de schommelkop voor het panoramisch draaien, vond ik veel te zwaar gaan, dus heb ik dat onderste draaipunt gedemonteerd.
Daar zitten 2 "taatslagertjes" in (1 vrij groot in diameter onderaan en 1 klein bovenaan), dat ziet er allemaal zeer goed uit.

Om "demping" te verkrijgen hebben die Chinezen die lagers en glijringen van een soort vet voorzien... Amay...
Plakken in hoofdletters en grootte 36.....!!! Het leek wel een combinatie van lijm, siliconenkit en meer van die onzin.

Ik moest alles flink reinigen met Thinner (!!!), zelfs daarmee moest ik intensief poetsen, het spul lostte bijna niet op.
Ook moest ik mijn handen daarmee poetsen, grove zeep, Jif en andere soorten hadden geen vat op dat vet.
Daarna maar alles ingesmeerd met een degelijk kopervetje en weer gemonteerd.
Ook het kopervet bezorgd enige vorm van demping, maar nu werkt dat soepel.
Het draaipunt boven gaat wat soepeler (gelukkig), daar kan ik tot nu toe mee leven.
Daarnaast weet ik ook (nog) niet hoe dat bevestigd zit.
Bevestigingsschroef axiaal in de draaiknop, onder het "Nest" embleem of radiaal onder het rubber van dezelfde draaiknop.
Als iemand van jullie dat weet, hoor ik dat graag.
Ik heb de vraag gesteld aan de Chinese fabrikant (nee hoor, in het Engels...

Deze schommelkop is precies gelijk aan die van "Falcon Eyes", ook type NT-530H en de Redged RGC-4 schommelkop.
Dus ook ervaringen hiermee kunnen en mogen gedeeld worden.
Of ik kan de helpende hand bieden, mits nodig...
Ad B
PS eventuele schrijv-voudjes gewoon overheen lezen en voor lief nemen...