Nikon d7100: foto's onscherp
Re: Nikon d7100
Excuus lijkt mij niet nodig. Juist goed dat je de vraag stelt, leren anderen (ik) ook van.
Wat mij opvalt is het kleurverschil, misschien wat spelen met de witbalans om te kijken wat dat doet
Wat mij opvalt is het kleurverschil, misschien wat spelen met de witbalans om te kijken wat dat doet
wat ik me nog wel afvraag is waarom de d7100 super kritisch zou zijn. Bewegingsonscherpte hangt toch niet af van het type body?? Heeft alles te maken met vaste handen en hoeveelheid licht, en VR is een extra vaste hand.DannySan schreef: De D7100 is SUPERkritisch op 'beweging' en je hebt geen VR objectief.
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het heeft te maken met de resolutie van de sensor. Hoe hoger de resolutie hoe sneller je beweging terugziet.
- DannySan
- Clublid
Re: Nikon d7100: foto's onscherp
Het is het type sensor, de resolutie en het ontbreken van het filter.
Ook ik heb dat ervaren en er aan moeten werken.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- a90
- Forumlid
YvonneH schreef: Ik kies nooit de auto stand!
Misschien toch eens proberen, de auto stand is vaak heel zo slecht nog niet en aan de hand van wat eruit komt kun je een hoop leren.YvonneH schreef:Ik ben en blijf n amateurtje
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- a90
- Forumlid
Wanneer je kijkt op 100% wel ja maar bij gewoon beeldschermformaat maakt het verschil natuurlijk niet uit.ATOR schreef:Het heeft te maken met de resolutie van de sensor. Hoe hoger de resolutie hoe sneller je beweging terugziet.
het wordt mij er allemaal niet veel duidelijker op. ik snap dat meer pixels per mm eerder bewegingsonscherpte zichtbaar maken, maar of dat nou ook echt ervaren wordt bij het schieten....?DannySan schreef:Het is het type sensor, de resolutie en het ontbreken van het filter.
je uitspraak hierboven heeft wat meer theoretische uitleg nodig voordat ik het ook kan plaatsen.
ajuus
emiel
- a90
- Forumlid
Emiel,
De enige verklaring is dat de d7100 meer pixels heeft dan de D90 en dat daardoor bij het kijken op 100% beweging eerder opvalt. Dezelfde bewegingsonscherpte zit natuurlijk ook in de foto's van de D90, alleen dat valt minder snel op omdat het tot minder groot kan worden getoond.
Dat een filter verschil maakt in beweginsonscherpte lijkt mij vreemd evenals het type sensor. Mate van beweging X sluitertijd X grootte van de opname zijn bepalend voor de zichtbaarheid van bewegingsonscherpte. Misschien kunnen instellingen van verscherping ook nog van invloed zijn, maar lang niet zo veel
De enige verklaring is dat de d7100 meer pixels heeft dan de D90 en dat daardoor bij het kijken op 100% beweging eerder opvalt. Dezelfde bewegingsonscherpte zit natuurlijk ook in de foto's van de D90, alleen dat valt minder snel op omdat het tot minder groot kan worden getoond.
Dat een filter verschil maakt in beweginsonscherpte lijkt mij vreemd evenals het type sensor. Mate van beweging X sluitertijd X grootte van de opname zijn bepalend voor de zichtbaarheid van bewegingsonscherpte. Misschien kunnen instellingen van verscherping ook nog van invloed zijn, maar lang niet zo veel
- Boem
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nou, daar is wel eerder een draadje over geweest, maar de hoge pixeldichtheid maakt echt wel dat het fotograferen iets kritischer wordt, dus ja, dat merk je. Overigens speelt bij het pixelformaat van de D7100/D7299 óók het oplossend vermogen van de lens een rol, en ja, verscherpen is een must maar dat de de camera zelfprima als je in jpg schiet.
Toch denk ik ook dat hier bewegingsonscherpte door de lage sluitertijden het basisprobleem is. De d7100 is ook wat groter dan de d90, houd je'm wel op de handigste manier vast?
En tot slot, niet voor scherpte naar voor meer uniforme kleuren, de automatische witbalans van de d7100 is prima.
Toch denk ik ook dat hier bewegingsonscherpte door de lage sluitertijden het basisprobleem is. De d7100 is ook wat groter dan de d90, houd je'm wel op de handigste manier vast?
En tot slot, niet voor scherpte naar voor meer uniforme kleuren, de automatische witbalans van de d7100 is prima.
maar dat zie je dan toch alleen op 100% crop? als je 'm resized naar bv 1600 pix dan is dat effect toch almweer weg?a90 schreef:Emiel,
l
ajuus
emiel
- a90
- Forumlid
Klopt precies. De bewegingsonscherpte zal hetzelfde blijven bij welke camera dan ook bij gelijk ingestelde sluitertijd en gemaakte beweging. Alleen de mate van vergroting (lees een sensor met meer megapixels) laat het wel of niet zien.
Zet je alles terug naar 1600 pixels dan zal je het zelfde zien.
Je kunt het ook anders zien. Met dezelfde sluitertijd is er geen verschil tussen welke camera dan ook bij het fotograferen van beweging, alleen de mate van vergroting zorgt ervoor of je het kunt zien of niet. Immers in de gekozen sluitertijd blijft de beweging hetzelfde.
Zet je alles terug naar 1600 pixels dan zal je het zelfde zien.
Je kunt het ook anders zien. Met dezelfde sluitertijd is er geen verschil tussen welke camera dan ook bij het fotograferen van beweging, alleen de mate van vergroting zorgt ervoor of je het kunt zien of niet. Immers in de gekozen sluitertijd blijft de beweging hetzelfde.
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
We bedoelen hetzelfde maar het is niet de mate van vergroting maar de resolutie, je kunt een D90 opname net zo groot maken als een D7100 opname maar je zult op de D90 opname niet het detail zien wat je wel op de D7100 opname zult zien.
Als je alles terugschaalt naar een webplaatje maakt het niet veel uit waarmee en hoe je schiet maar daar koop je geen hoge resolutie camera voor. Voor mezelf geldt dat nu ik weet waar mijn camera en lenzen toe in staat zijn, ik mezelf wel push om niet de bewegende / te lange sluitertijd kiezende zwakke schakel daarin te zijn.
Hier rechts van me hangt een 120cm brede print en het is toch wel cool dat als je daar met je neus bovenop gaat staan je nog allerlei kleine details kunt zien. En iedereen gaat er toch even met zijn neus bovenop staan, hoe groot de print ook is
Hoe "scherper" elke schakel in het systeem is: lens, aa filter, sensor, hoe beter je bewegingsonscherpte zult zien.
Als je alles terugschaalt naar een webplaatje maakt het niet veel uit waarmee en hoe je schiet maar daar koop je geen hoge resolutie camera voor. Voor mezelf geldt dat nu ik weet waar mijn camera en lenzen toe in staat zijn, ik mezelf wel push om niet de bewegende / te lange sluitertijd kiezende zwakke schakel daarin te zijn.
Hier rechts van me hangt een 120cm brede print en het is toch wel cool dat als je daar met je neus bovenop gaat staan je nog allerlei kleine details kunt zien. En iedereen gaat er toch even met zijn neus bovenop staan, hoe groot de print ook is

Hoe "scherper" elke schakel in het systeem is: lens, aa filter, sensor, hoe beter je bewegingsonscherpte zult zien.
- JurjenF
- Forumlid
Ikzelf heb bij de overgang van de D200 naar de D7100 in 1e instantie een enorme domper gehad : wat met de D200 en de Sigma 4/100-300 superscherp was, ook bij bewegende dieren, was met de D7100 idd bagger. Een pijnlijke leerweg (gemiste foto's) volgde. De D7100 is gewoon gevoelig voor bewegingsonscherpte. ook met VR/OS/VC moet je alert blijven op je sluitertijd. Je onderwerp is nml niet altijd een standbeeld....Oefenen met afdrukken/ademhalen helpt enorm. Vooral met lange(re) telelenzen. De 1e keer met de D7100 in het Afrikaanse veld leerde bv ook dat de trillingen van de auto met lopende motor gewoon funest zijn met de combi op een rijstzak. Ook uit de hand in de stoel dringen die fijne trillingen door. Met de 10 mp van de D200 vielen die weg in de geringere resolutie. En je ziet het niet altijd op je schermpje terug. Dat leverde thuis dus een hoop frustratie op.....Maar als je eea eenmaal weet en onder de knie hebt dan is de D7100 en prima camera. Ik vind de geplaatste foto's ook niet echt bagger. Wat helpt is wel om de opnamestand in continu-low te zetten. Een paar opnames maken achter elkaar levert 9 van de 10 keer een scherp(er)e opname op.
Vooruit is niet altijd rechtdoor
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums