Tips gevraagd: Sneeuw en Noorderlicht in Lapland

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Mysci
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Tips gevraagd: Sneeuw en Noorderlicht in Lapland

Bericht door Mysci » vr jan 01 2016 11:11 pm

Hallo mede forummers,

Na de afgelopen dagen veel gelezen te hebben nu mijn eerste berichtje op dit forum.
Ik ben dus nieuw hier, woonachtig in het Noorden des lands, 30 jaar en beginnend hobby-plaatjes schieter.
Inmiddels heb ik een basiscursus fotografie gevolgd en ben ik redelijk thuis in de terminologie e.d.
De camera in mijn bezit is een Nikon D5200 met een 18-140 mm (f3.5-5.6) en een 50 mm (f1.8 ) lens.

In de 2e week van februari reis ik af naar het noorden van Lapland voor een reisje dat al tijden op mijn bucket-list staat! :clap:
Natuurlijk wil ik zo goed mogelijk voorbereid zijn op het fotograferen in de sneeuw (husky's, rendieren maar ook zeker het landschap) en van het noorderlicht (indien dit prachtige fenomeen zich voordoet...)
Aangezien ik deze omstandigheden helaas niet van te voren kan 'oefenen' vroeg ik me af of jullie tips hebben waar ik rekening mee moet houden bij het fotograferen in het witte sneeuwlandschap en bij avondfoto's van het Noorderlicht.

Daarnaast nog een vraag over mijn lenzen: ik ben dus niet in het bezit van een echt lichtsterke groothoeklens, denken jullie dat ik met de genoemde lenzen voldoende uit de voeten kan of zou ik eigenlijk nog een lichtsterke groothoek moeten hebben? (ik denk hierbij dan vooral aan eventueel vastleggen van Noorderlicht)

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen!

Alvast bedankt!

RogierJ
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Tips gevraagd: Sneeuw en Noorderlicht in Lapland

Bericht door RogierJ » za jan 02 2016 10:30 am

Dag Mysci,

Ook ik ga eind januari naar Lapland en hoop het noorderlicht te gaan zien en vast te leggen. Ik heb er geen ervaring mee, maar wat ik op verschillende websites heb geleerd komt er op neer:
- Gebruik een statief (VR dus uit, zo mogelijk oculair afsluiten en fotograferen met liveview, en druk af via een afstandbediening of remote etc)
- Zet je iso zo hoog mogelijk. Ergens tussen de 2000 - 3200.
- Diafragma zo laag mogelijk
- Sluitertijd op 15-20 sec. (langere sluitertijden zou je een startrail krijgen)
- Stel scherp op een object op de voorgrond wat je ook in beeld wil hebben.

En van daaruit je foto bekijken en dan wat gaan sleutelen aan je instellingen.

Veel plezier alvast!

Rogier
Nikon D850

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » za jan 02 2016 2:30 pm

Mysci,

Google eens op "noorderlicht fotograferen" en er gaat een wereld voor de je open aan informatie.
Bijvoorbeeld:
http://zoom.nl/artikel/cursussen/23284- ... feren.html
http://www.columbusmagazine.nl/nieuws/3 ... licht.html

Voor wat betreft "sneeuwlandschap" fotograferen.
http://www.digitalefotografietips.nl/ko ... ograferen/

Gezien de kou zijn extra batterijen zeker een must, een statief en een draadloze of draadontspanner en dan ben je denk ik al aardig voorbereid. i.v.m. misschien stuifsneeuw zou je nog aan een "regenhoes" kunnen denken. Bijvoorbeeld klik

Wat objectief betreft zou ik denken dat je qua bereik hiermee uit de voeten zou moeten kunnen. Of eventueel kijken of je een objectief kunt huren.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » za jan 02 2016 2:49 pm

RogierJ schreef: - Zet je iso zo hoog mogelijk. Ergens tussen de 2000 - 3200.
- Diafragma zo laag mogelijk
- Sluitertijd op 15-20 sec. (langere sluitertijden zou je een startrail krijgen)
Het is echt zo afhankelijk van de situatie dat zelfs dit advies zomaar aannemen als begin punt weinig zin heeft. Noorderlicht komt in veel verschillende intensiteiten. Soms nauwelijks met het oog waarneembaar en dan ga je inderdaad richting belichtingen als in jouw advies:

Afbeelding
10mm (DX) - 30s - f/4 - ISO 1600

Mijn laatste keer in Ijsland schoot ik een avond noorderlicht dat zo helder was, zelfs met het blote oog, op:

Afbeelding
16mm (FX) - 4s - f/4 - ISO 800

Dat scheelt ong 4 stops aan licht. Dat verschil is zo groot dat je er dus eigenlijk weinig van kunt zeggen.

Enige adviezen van mijn kant zouden zijn, schiet vooral op (ultra) groothoek (zo groot mogelijke beeldhoek), hoe meer lucht in je beeld hoe beter vaak (want meer noorderlicht). 18mm op DX vind ik persoonlijk aan de krappe kant, maar het is uiteraard wel te doen.

Bedenk tevens dat een goede noorderlicht foto (in mijn optiek) bijna altijd ook een sterke voorgrond heeft. Of op zijn minst iets op de voorgrond om schaal te geven. Alleen een sterrenhemel is ook lang niet zo interessant als een mooie sterrenhemel boven een herkenbaar onderwerp/plaats.
Fin.

RogierJ
Clublid
Clublid

Bericht door RogierJ » za jan 02 2016 3:01 pm

Dag Vincent,

Werkt de lichtmeting van de camera nog een beetje mee? Kan je daar op vertrouwen of neemt deze het noorderlicht als licht niet waar?

gr

Rogier
Nikon D850

fmulders
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door fmulders » za jan 02 2016 8:52 pm

Als ik jou was zou ik zeker eens kijken naar een groothoeklens erbij. Neem bv een Tokina 11-16/2,8 die koop je 2e hands voor nog geen €300.00 (versie 1 volstaat prima met een scherpstelmotor in je body) en je hebt er altijd iets aan.
Vergeet vooral niet je oculairafsluiter. Het zou zonde zijn als je naast je groene noorderlicht nog een tweede kleurzweem meeneemt, maar dan ónbedoeld.

Verzonden met behulp van Tapatalk

Mysci
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mysci » zo jan 03 2016 4:40 pm

Dank voor alle reacties!
Een afstandbediening had ik inmiddels al aangeschaft :)
Alle links met interesse gelezen en inderdaad genoeg te vinden via google.

Belangrijkste was eigenlijk of mijn lenzen voldoende zijn, jullie zijn het daar niet helemaal over eens, echter een lichtsterke groothoek is natuurlijk nooit weg dus ik ga toch proberen of ik er eentje op de kop kan tikken, al zal dat wel lastig worden nog voor 8 februari...
Mocht dit niet lukken, wat is eventueel een betrouwbaar adresjes om te huren?

Dank!

P.S Wat een prachtige foto's ik hoop dat ik dit ook mee mag gaan maken !!!

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo jan 03 2016 7:15 pm

Lichtsterkte lijkt me niet zo belangrijk als je toch vanaf statief schiet... 5s of 20s sluitertijd dan niet zoveel uit...

Persoonlijk zou wat meer groothoek wenselijk zijn maar zeker geen must. Ik zou er niet voor gaan huren in elk geval...
Fin.

Mysci
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mysci » di jan 19 2016 10:28 pm

Beste allen,

Ik ben inmiddels een Tokina 11-16mm f2.8 ATX PRO 116 II tegengekomen voor de prijs van € 350,-
Aankoopdatum 15 april, bon zit er bij en dus nog meer dan een jaar garantie.
Verkoper verkoopt deze vanwege aanschaf full frame.

Wat denken jullie, is dit een goede prijs?

fmulders
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door fmulders » vr jan 22 2016 11:05 pm

Volgens mij is de prijs niet zo gek. Heb vorig jaar een oudere type l gekocht waar geen scherpstelmotor inzit voor €275.
Als je handmatig zou wilen gaan scherpstellen zou je dat nog kunnen overwegen.
'K ben overigens wel érg tevreden over de kwaliteit van deze lens!! Volgens Ken Rockwel zijn type l en ll kwalitatief gelijkwaardig.

Verzonden met Tapatalk

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » zo feb 07 2016 11:50 am

Op de valreep, Nikon Learn & Explore:
http://www.nikonusa.com/en/learn-and-ex ... :btn:Other

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”