Misschien is het, ter lering ende vermaeck, aardig om eens een lijst te maken van de factoren die de maximale scherpte van een foto bepalen en die iedereen zelf in de hand kan hebben. Daarmee bedoel ik dus niet dat direct moet worden overgestapt op een Sinar systeem of iets leuks van Hasselbladt, maar het beste halen uit datgene wat tot je beschikking staat.
Als schot voor de boeg heb ik het volgende lijstje bedacht; de volgorde en de onderverdeling van de punten is tamelijk willekeurig en verre van compleet.
Mag ik iedereen uitnodigen hierop te schieten en de zaak aan te vullen, door elkaar te gooien en met nuttige kritiek te komen?
Groet,
Bert
Opstelling:
Een stevig statief dat goed wordt neergezet (stevige ondergrond, middenzuil in de laagste stand, 1 poot in de richting van het objectief).
Bij voorkeur een plek in de schaduw zoeken; in ieder geval direct zonlicht op de lens vermijden.
Instelling van de camera:
Objectief een paar stops diafragmeren, maar niet zover dat er diffractie optreedt. In de praktijk ergens tussen f4 - f8, afhankelijk van het objectief
UV filter verwijderen.
Zorgen voor een schone frontlens.
Zonnekap gebruiken.
Scherpstellen met behulp van live view, handmatig fijn afstellen op het uitvergrote beeld.
Native ISO waarde van de camera gebruiken. Als die niet bekend is, de laagste waarde instellen.
"Rechts" belichten.
Spiegel opklappen.
Gebruik maken van draadontspanner of zelfontspanner van de camera.
Ik zou zeggen, schiet.