Wat maakt een kiekje een scherpe foto?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Brutus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Wat maakt een kiekje een scherpe foto?

Bericht door Brutus » wo jan 27 2016 5:11 pm

De afgelopen weken is het onderwerp een aantal keer voorbij gekomen. Scherpe of onscherpe foto's. Kennelijk blijft het een lastig onderwerp.
Misschien is het, ter lering ende vermaeck, aardig om eens een lijst te maken van de factoren die de maximale scherpte van een foto bepalen en die iedereen zelf in de hand kan hebben. Daarmee bedoel ik dus niet dat direct moet worden overgestapt op een Sinar systeem of iets leuks van Hasselbladt, maar het beste halen uit datgene wat tot je beschikking staat.

Als schot voor de boeg heb ik het volgende lijstje bedacht; de volgorde en de onderverdeling van de punten is tamelijk willekeurig en verre van compleet.
Mag ik iedereen uitnodigen hierop te schieten en de zaak aan te vullen, door elkaar te gooien en met nuttige kritiek te komen?

Groet,
Bert

Opstelling:
Een stevig statief dat goed wordt neergezet (stevige ondergrond, middenzuil in de laagste stand, 1 poot in de richting van het objectief).
Bij voorkeur een plek in de schaduw zoeken; in ieder geval direct zonlicht op de lens vermijden.

Instelling van de camera:
Objectief een paar stops diafragmeren, maar niet zover dat er diffractie optreedt. In de praktijk ergens tussen f4 - f8, afhankelijk van het objectief
UV filter verwijderen.
Zorgen voor een schone frontlens.
Zonnekap gebruiken.
Scherpstellen met behulp van live view, handmatig fijn afstellen op het uitvergrote beeld.
Native ISO waarde van de camera gebruiken. Als die niet bekend is, de laagste waarde instellen.
"Rechts" belichten.
Spiegel opklappen.
Gebruik maken van draadontspanner of zelfontspanner van de camera.

Ik zou zeggen, schiet. :D
Groet,
Bert

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Wat maakt een kiekje een scherpe foto?

Bericht door henkk » wo jan 27 2016 9:18 pm

En als je niet met live view wilt of kunt scherpstellen:
- gebruik AF-S bij stilstaande objecten (maar dan kun je ook live view gebruiken) en zet het scherpstelpunt op de goede plek
- gebruik AF-C 3D dynamisch-veld bij bewegende objecten en kies een goed punt om de scherpstelling te beginnen; als de AF het punt kwijtraakt, opnieuw instellen
- gebruik AF-A bij vogels, vliegtuigen etc. die afsteken tegen een egale achtergrond; verder ken ik geen zinvolle toepassing daarvan.

werk met back-button AF.

En het verschil tussen een kiekje en een scherpe foto is ook nog een zorgvuldig neergelegde scherpte/onscherpte. Ken je objectief en waar het nog goed presteert en onder welk diafragma niet echt meer.

[edit:] ken de scherptediepte van je objectief bij verschillende diafragma's (DOF-master, of de indicaties op de lens).

BTW: Kiek was een fotograaf in Leiden aan het eind van de 19e eeuw.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Wat maakt een kiekje een scherpe foto?

Bericht door Léon Obers » wo jan 27 2016 10:40 pm

Als het om een "lijstje" gaat met betrekking tot scherpte (en onscherpte).
De meest uitgebreide verhandelingen die alle facetten die er te bedenken zijn aan bot laten komen, is denk ik de informatie van Lloyd Chambers.
Kost wel een online abonnement om die informatie te kunnen lezen, maar dan heb je ook wat waar je maanden zoet mee bent:
http://diglloyd.com/index-msi.html
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”