MO jan. 2016, beoordeling foto's - Typisch Hollands

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Wat is voor jou nou echt typisch Hollands, verdient jouw stem?

Peiling eindigde op wo mar 02 2016 12:33 am

FritsS
0
Geen stemmen
jur001
3
5%
Gerrit
3
5%
Genster
0
Geen stemmen
Sandor Gora
1
2%
richhanz
0
Geen stemmen
Frank Roelofs
0
Geen stemmen
Willem Focus
1
2%
edrocket
1
2%
Flandria
12
20%
Highlander
7
12%
josti
2
3%
Esther
0
Geen stemmen
sled9e
8
14%
a3aanw
0
Geen stemmen
Charlie Scene
0
Geen stemmen
Ruud_388
3
5%
edvandezilver
1
2%
the_cyberspace
0
Geen stemmen
Belinda
2
3%
Captain Hook
0
Geen stemmen
noortje53
11
19%
Thomasl
0
Geen stemmen
*Harrie*
4
7%
Peter
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 59

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

MO jan. 2016, beoordeling foto's - Typisch Hollands

Bericht door Mieke53 » zo jan 31 2016 10:41 pm

Allemaal bedankt voor jullie inbreng bij "Typischs Hollands", erg leuk hoe we het allemaal hebben verbeeld.

Er mag dus weer gestemd, met of zonder onderbouwing.
De groep is opnieuw weer wat groter geworden en ik moest zowaar vragen aan mijn steun en toeverlaat Peter, om het aantal stemkeuzes te vergroten. Peter bedankt. :thumbup:

Link naar de foto's van deze opdracht: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 61&t=63255

Gr. Noor

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: MO jan. 2016, beoordeling foto's - Typisch Hollands

Bericht door Peter » zo jan 31 2016 11:03 pm

:wink: ga je gang

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » di feb 02 2016 5:54 pm

Ehm..., nog maar 10 stemmen?

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di feb 02 2016 6:08 pm

Veel meedoeners, dus veel keuze uit mooie foto's.
Ook ik zit in die modus.

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Richard » di feb 02 2016 7:02 pm

Mooie foto's.

Molens winnen het bij mij gauw, helemaal als het een verse is. Mijn stem is dus naar sled9e gegaan.
Met vriendelijke groet,

Richard

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di feb 02 2016 7:53 pm

Ook een van mijn favoriete.

jur001
Clublid
Clublid

Bericht door jur001 » wo feb 03 2016 7:36 am

Hoi hoi allemaal,

deze maand maar weer eens wat proberen te zeggen over de ingestuurde foto's voor deze maand opdracht. Zoals als altijd is dit uiteraard mijn
eigen mening en is het altijd bedoeld als opbouwende kritiek.

Thema was, net zoals iedere maand weer leuk en het is altijd een hele uitdaging om dan iets orgineels te verzinnen en
vooral ook als het iets moet zijn wat deze maand genomen is.

Voor mezelf had ik besloten om deze keer geen landschapsfoto of avondfoto voor dit thema te maken. Dus dat maakte het iets ingewikkelder.

Bij de beoordeling kijk ik naar de foto met het idee "Stel ik zie, als nederlander, de foto ergens in het buitenland zonder tekst. Denk ik dan direct aan "Nederland/holland".

Daarnaast natuurlijk ook of de foto mij als foto aanspreekt. Maar dat was niet zo heel moeilijk want er zaten heel veel mooie foto's bij. Wat dan de keus weer moeilijker maakt.

Affijn, het blijft uiteraard mijn mening en het is altijd bedoeld als opbouwende kritiek.

FritsS - Ik vind het een leuke foto, maar ik denk niet direct aan holland als ik dit zie. daarnaast had ik de weg misschien wat anders er op proberen te zetten.
Mijn blik wordt nu onwillekeurig steeds naar de weg getrokken i.p.v. het landschap.

Gerrit - Prachtige foto, geeft ook direct het hollandse gevoel. Enige wat ik hier zou kunnen zeggen (als je wil muggeziften) dat het hoofd van de koe iets lichter had kunnen zijn.
Je ziet nu net zijn ogen niet meer.

Genster - Erg leuke foto en natuurlijk echt holland. Verder niets aan toe te voegen

Sandor - Ook een leuke foto en natuurlijk allemaal hollands. Vooral ook de spiegeling in het aanrechtblad. Een paar puntjes.
Voor mijn gevoel staat de foto net een beetje scheef en de niet zo mooie anders kleurige randjes links en rechts onder in de foto

Richanz - Wel een typisch hollands brugje, doet me zeker aan holland denken, alleen qua compositie niet zo mooi. (je kunt natuurlijk niet echt anders met het husi wat in de weg
staat aan de ene kant en de geparkeerde auto's aan de andere kant. Ook jammer dat de foto niet helemaal recht is. Nu lijkt de brug een beetje achterover te vallen.

Frank - Heerlijke foto. Echt hollands. Ik had alleen misschien de vork iets anders neergelegd zodat die er ook helemaal op had gestaan, maar dat is een kwestie van smaak, en
heel misschien een beetje lichter.

Willem Focus - Ook een mooie foto, met een echt hollandse bezigheid (althans ik zou gelijk aan holland denken). Alleen jammer dat het weer niet mee wilde werken.

Edrocket- Voor mij een van de favorieten. prachtige foto met veel kleur en maar liefst 4 typisch hollandse zaken op de foto:
- koffieshop
- fiets
- Anti-geweld lieveheersbeestje
- amsterdammertje
Hollandser kan het bijna niet worden

Flandria - Geweldige foto. Helemaal typisch hollands. Maar 1 behoorlijk minpunt, een 5 jaar oude foto voor de maandopdracht??

Highlander - Een andere favoriet. Een geweldige foto, en ook echt heel hollands. Delfst blauw en hollandse kleinburgelijkheid (stiekum achter de gordijntjes kussen).
Ook weer qua compositie super.

Josti - Ook dit, een hele mooi foto met echt hollands weer. Uiteraard genomen met de handsfree camera :-)

Esther - nog een foto met hollands weer. Ook mooi, maar hier heb ik iets minder een "hollands" gevoel bij.

sled9e - de volgende favoriet. Parchtige foto. Schitterende zonsondergang met mooi een molen erbij. misschien had de molen iets lichter gemogen. Maar echt hollands en prachtige foto.

a3aanw - ik vind het een prachtige foto alleen heb ik hier eerder het gevoel dat ik naar een foto kijk genomen in bv duitsland. Krijg niet direct het holland gevoel.
Maar verder echt een prachtige foto. Wel een vraagje. Was het gebouw zo scheef of is het vertekening door de foto?

Charlie Scene - nog een favoriet. Super foto. prachtige spiegeling en heel hollands.
Kan er maar 1 dingetje over zeggen en dat is dat ik het jammer vind dat het waterrad er net niet helemaal op staat.

Ruud_388 - Ook een hele mooie foto, en spruitjes, hoe hollands kan het zijn. Hoewel ze daar in de buitenlandse kookprogramma's heel anders over denken "Brussels sprouts".

EdVandeZilver - leuke foto, maar niet zo typisch nederlands. had ook denemarken of belgie kunnen zijn.

The_cyberspace - Mooie foto, en voor ons gevoel typisch hollands hoewel er heel veel landen zijn met veel meer schapen. Maar prachtige foto.

Belinda - Ook een leuke foto. Een leuk moment maar in dit geval gaat mijn voorkeur naar de vorige foto.

CaptainHook - Mooi foto, leuke sfeer, maar niet een "Typisch Hollands" foto.

Noortje53 - Geweldige foto en echt typisch hollands. nog een favoriet er bij. De keus wordt heel moeilijk.

Thomasl - Leuke foto en typisch hollands. had misschien net iets scherper gekunt

*Harrie* - Leuke foto. Alleen jammer van het watermerk dwars door de foto, maar kan zo een ansichtkaart van worden gemaakt voor op schiphol.

Peter - Mooie foto. Jammer van de bewogen boot en de onscherpe persoon aan de linker kant en. Die persoon had ik er waarschijnlijk af gecropt. Maar door de boot doet deze foto me aan holland denken.

Al met al heb ik een aantal uitgesproken favorieten. EdRocket, Highlander, sled9e, Charlie Scene en Noortje53. Uiteindelijk kies ik dan voor noortje omdat ik die het mooiste vind.
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo feb 03 2016 1:28 pm

Ik kan al je omschrijvingen onderschrijven. Prachtig gezegd.

Dank voor je stem Jurgen.

Sandor Gora
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sandor Gora » wo feb 03 2016 3:18 pm

hmmm, heel veel fijne foto's, wat een kijkplezier!
ik stem voor de humor: stiekem zoenen met de buurvrouw = de foto van Highlander.

ps @ Jurgen: verdraaid... ik zie het nu pas....
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl

edrocket
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door edrocket » wo feb 03 2016 3:57 pm

Leuk thema. Het schreeuwt natuurlijk om clichés en die springen dan ook meteen in het oog. Maar is dat genoeg?

FritsS: ik snap het idee, het raakt het thema, maar bij het kijken gaat er iets mis. Mss had je beter gebruik van invoerende lijnen kunnen maken

jur001: inhoudelijk creatieve benadering van het thema. Net als altijd een strakke plaat.

Gerrit: koeien. Echt Hollands. Leuke foto van luie koeien. Jammer dat de wolken uitgebeten zijn.

Genster: creatieve benadering van een cliché.

Sandor Gora: creabea Sandor  Weer een leuke invalshoek gevonden. Alleen dat Limburgse biertje erbij…

Richhanz: Hollands, dat wel. Foto maakt een rommelige indruk en staat voor mijn gevoel scheef. Goede observatie en de kilheid (of rauwigheid) is m.i. goed gekozen.

Frank Roelofs: ik hou van eten en vind het leuk gevonden bij dit onderwerp. Leuk dat bij het koken zo’n idee ontstaat en dat je de moeite neemt om het vast te leggen. Had wel iets frisser gemogen. Mss in de nabewerking nog wat ophalen?

Willem Focus: carbidschieten is iets uit het Oosten… Maar oké dat hoort bij Nederland ;) Tof moment vastgelegd.

Edrocket: ik ben speciaal naar de stad gegaan om deze coffeeshop vast te leggen. Het was prachtig weer, totdat ik uit de metro stapte. Toen begon het op zijn Hollands te regenen. Deze shop schijnt de eerste van Amsterdamse te zijn. Twee Engelse toeristen zitten een jointje te roken, er rijdt net een klant weg ;) en er valt nog wel meer te zien. Ik was tevreden met het resultaat. Het leuke van deze opdrachten (voor mij) is de uitdaging om er weer een originele invulling aan te geven.

Flandria: misschien wel het beste cliché. De eerste blik op de foto was verpletterend. Het had geen zin meer om mee te doen met zulke inzendingen :D Uit het archief is geen probleem. Maar als ik de foto bekijk LIJKT het alsof er wel erg veel aan knoppen en schuifjes is getrokken. Hoewel ik al eerder foto’s van flandria heb gezien die prachtig waren. Dus: correct me if I’m wrong.

Highlander: tovert meteen een glimlach om de mond.

Josti: melancholisch zeikweer. Goeie invalshoek, maar moeilijk vorm te geven. Goed lijnenspel. Klassieke foto

Esther: goeie composite

sled9e: prachtig, maar toch weet ik niet zo goed raad met de foto. Het staat voor mijn gevoel allemaal net niet op zijn plek.

a3aanw: ik ken het gebouw niet. Misschien is het gebouw een beetje scheef.

Charlie Scene: meer een Limburgs plaatje. Of Belgisch. Zo’n molen is voor mij niet echt Hollands. Mooie foto, dat wel.

Ruud_388: spruitjes, goed gevonden. Mooie foto.

Edvandezilver: fijne foto, die me meteen aan Holland deed denken zoals ik het ken. Ik ben gek op de duinen, vooral in het voorjaar.

the_cyberspace: klassiek zo op de dijk. Misschien had het middelste schaap ook helemaal zichtbaar moeten zijn

Belinda: grappige foto. Goed gezien

Captain Hook: creatief! Leuk moeras. Ik kom ze ook wel eens tegen in Nederland, maar associeer dit niet perse met typisch Hollands.

noortje53: topidee. De uitvoering met lightpainting had beter gekund. 15 seconden belichten en dan met een lantaarntje in de weer! Heel inspirerend

Thomasl: ook weer een mooi concept, maar ja… Eindhoven he? ;)

*Harrie*: grappige ansichtkaart. Ik zie m al in het kaartenrek staan

Peter: Het wit in de wolken bijt volgens mij uit en dat is nou net wat je met HDR zou moeten kunnen voorkomen. Wel een stoere foto. Met net iets minder tonemapping komt ie ws nóg iets beter uit de verf.

Ontzettend lastig dit keer: Noortje, Edvandezilver, Josti, Gerrit, Flandria of Sandor

I’ll be back

Flandria

Bericht door Flandria » wo feb 03 2016 4:21 pm

Even een reactie:
@jur001:
Flandria - Geweldige foto. Helemaal typisch hollands. Maar 1 behoorlijk minpunt, een 5 jaar oude foto voor de maandopdracht??
Helaas komen dit soort omstandigheden maar zeer zelden voor in NL. Strenge vorst in combinatie met vochtige lucht (damp) al helemaal. Ik ben wel zo eerlijk om het zeer duidelijk te vermelden.

@edrocket:
Flandria: misschien wel het beste cliché. De eerste blik op de foto was verpletterend. Het had geen zin meer om mee te doen met zulke inzendingen :D Uit het archief is geen probleem. Maar als ik de foto bekijk LIJKT het alsof er wel erg veel aan knoppen en schuifjes is getrokken. Hoewel ik al eerder foto’s van flandria heb gezien die prachtig waren. Dus: correct me if I’m wrong.
De foto is in contrast gecorrigeerd, daar de mist anders het beeld te vlak liet ogen. Er is ook wat in kleur aangepast. Juist omdat het een winters -wit- tafereel is. Overigens staat nergens dat er niet gecorrigeerd mag worden, toch?

Dank voor de reacties.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » wo feb 03 2016 4:40 pm

Het was niet zo moeilijk deze keer (Michael) :thumbup:

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Contacteer:

Bericht door Richard » wo feb 03 2016 5:13 pm

Jurgen en Ed bedankt voor de uitgebreide reactie :!: :thumbup:

Scherp gezien de 0,5°, gecorrigeerde versie op Flickr
Met vriendelijke groet,

Richard

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » wo feb 03 2016 8:27 pm

Leuk thema wat heel veel mogelijkheden bood. Veel inzendingen ook deze keer en daarvan vind ik er veel erg fraai. Mijn poging om onder woorden te brengen wat ik van de foto's vind.

FritsS: de Hollandse dijk in de mist. Een sfeervolle plaat. Maar ook ik mis(t :wink: )te de invoerende lijn en voor mijn smaak zie ik iets te veel weg en te weinig van het rivierenlandschap.
jur001: hele fraaie foto, hoewel ik bij deze bevooroordeeld ben omdat ik bij een van de vorige opdrachten iets soortgelijks heb geprobeerd. Dit is weer een fraaie inzending en het logo schuin zetten voegt wat toe.
Gerrit: oerhollands beeld. Mooie sfeerplaat met helaas de wolken iets uitgebeten. Qua compositie had ik een paar stappen naar links gedaan.
Genster: leuk idee van om de Hollandse molens op deze manier vast te leggen. Voor mij wordt het door de minder strakke plaatsing van de lampjes wat onrustig.
Sandor Gora: een echte 'Gora'. Met eenvoudige middelen een frisse kijk op, in dit geval, iets Hollands. De spiegeling op het aanrecht vind ik een minder aspect van de foto, maar dat is juist weer de charme van een 'Gora'. Ik zou er een 'noortje53' van gemaakt hebben en daardoor is deze eigenlijk weer zo leuk.
richhanz: de sluis met ophaalbrug. De invulling van het thema is origineel. Helaas is de achtergrond wat storend aanwezig, mijn aandacht wordt daar teveel naar toe getrokken terwijl ik eigenlijk naar de brug wil kijken.
Frank Roelofs: fraaie rustige compositie met een verrassende kleur. Eens met jur001 wat betreft de plaatsing van het bestek.
Willem Focus: carbid uit het oosten des lands. Altijd een klein feestje. Gemaakt bij dag. De foto zou imho sterker geweest zijn als je dit tafereel op een wat donkerder tijdstip had kunnen maken.
edRocket: fraaie kleurrijke foto waar ik in eerste instantie het thema niet zo in de gaten had. Maar toen ik het zag, zag ik steeds meer. Hiervoor al aangehaald. Klein puntje; ik had het hekje aan de rechterkant weggehaald en een paar stappen naar achteren gedaan zodat het hele Amsterdammertje in beeld zou komen.
Flandria: toen ik deze zag binnenkomen, dacht ik dat het spel gespeeld zou zijn. Heel mooi sfeerbeeld en ja, oud werk en bewerken mag. Geen probleem. Maar als het op een close finish aankomt, kies ik voor actueel werk. Verder een topplaat!
Highlander: ik zag hem al elders op het forum en ook toen vond ik het al een toppertje. Heel goed gezien en vastgelegd. Scoort hoge hogen hier.
Josti: Tja, deze (echte...) klassieker wilde ik maken toen er al een aantal van mijn ideeën weggekaapt waren. Hollandse regen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat het weer die dagen niet meewerkte en ik een oude afdruk van deze foto (1983) gefotografeerd heb en deze vervolgens in een nieuw 'lightroomjasje' heb gestoken. En nee, ik reed niet zelf maar zat ernaast met een FE :wink:
Esther: ook regen als typisch Hollands. Ik vind hem wat vlak. Persoonlijk zou ik het water iets donkerder willen zien.
sled9e: een van mijn toppers. Fraaie compositie en een fijne kleur in de lucht. Gaaf resultaat met zo'n lange belichtingstijd. De overkant bij de molen had van mij iets meer tekening mogen hebben.
a3aanw: ik zie iets aan deze inzending wat ik niet kan verklaren; het kan volgens mij geen regen zijn. Is het achter (vuil) glas gefotografeerd? Voor mij iets minder Hollands. Qua compositie had ik de linkerkant van het gebouw rechtgezet.
CharlieScene: wat minder Hollands gevoel bij mij. Wel een lekkere plaat. Formaat is goed gekozen, maar ik vind hem iets te krap gekaderd. Niet alleen rechts bij het rad, maar ook boven/onder mag hij van mij iets ruimer.
Ruud388: mooi gevonden qua invulling van het thema. Interessante lucht boven het spruitenveld. Jammer dat hij iets is uitgebeten. Misschien iets meer veld dan lucht, hoewel je dan een stuk van die mooie lucht verliest en je hebt al een 14mm gebruikt..
EdvandeZilver: de duinen, lekker Hollands. Kijkend naar het thema had ik de camera iets meer naar beneden gericht, maar als ik de lucht zie zou ik het waarschijnlijk ook zo gedaan hebben en misschien nog iets meer naar rechts. Daar lijkt iets meer in de lucht te zitten dan links, maar dan.... het eeuwige dilemma van de fotograaf.
the_cyberspace: prachtige foto van een Hollands tafereeltje, hoewel dit natuurlijk niet aan ons is voorbehouden. Altijd lastig om deze beweeglijke grazers er goed op te krijgen qua compositie. De middelste had ik ook graag gezien. Standpunt verder prima. Zit wel een vlekje op je sensor zo te zien.
Belinda: mooi als je zo'n moment kunt vangen. Ik vind links iets te veel ruimte zitten. Verder een fijne plaat.
CaptainHook: een ijskoud Hollands tafereeltje, wat ook in veel ander landen kan plaatsvinden. Wel een foto waar lekker veel op te zien is.
noortje53: zoals altijd een heel verzorgde foto waar aandacht aan is besteed. Ik heb overigens liever het resultaat van al dat lekkers :wink2: Mooie compositie maar de belichting is voor mij niet optimaal. Waarschijnlijk met een lampje gedurende 15 seconden delen belicht. Goed idee, maar er zitten voor mijn smaak nog een paar te donkere delen in. Desondanks een topper.
Thomasi: mooie nachtopname van een typisch Hollands merk. Goed gevonden binnen het thema. De foto heeft iets, maar ik mis ook iets. Weet niet precies wat. Misschien wat meer invoerende lijnen (wat naar links lopen?)
*Harrie*: hele leuke foto die zo op een ansichtkaart kan, behalve dat watermerk dan. Wilde ik ook iets meedoen want hier in de buurt lopen er voldoende rond op klompen. Topper voor mij.
Peter: goed gekozen formaat van de foto. Er is van alles te zien en dat maakt de foto boeiend. De 'bewegende beelden' binnen de foto doen iets af aan het geheel. De linkse rookwolk is wat uitgebeten.

Hoe meer foto's hoe moeilijker de keus. Voor mij gaat het om Flandria, Highlander, sled9e, noortje53 en *Harrie*. Alles overwegend kies ik voor Highlander.

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo feb 03 2016 9:05 pm

Hoi Jos,
Ook jij bedankt voor je prachtige en treffende omschrijvingen.
Ik kan me vinden in je omschrijving van mijn foto.
De belichting had op sommige stukken beter gekund.
Ik ga er binnenkort weer eens opnieuw mee aan de slag.
Dit vind ik nou zo leuk aan dit draadje.
Gewoon even wat positieve kritiek. Leer ik echt wat van.
Bedankt.
Grtz.
Noor

Gesloten

Terug naar “Maandopdracht”