scherpte verlies
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: scherpte verlies
De betreffende foto heb ik maar een klein stukje uitgesneden , heel lichte crop dus.
Ik zou niet weten hoe ik de foto zou kunnen laten zien zoals ik hem gemaakt hebt , ik moet de foto dan eerst converteren vanuit capture , dan komt de foto in mijn bibliotheken te staan en van daaruit kan ik hem wel laten zien , alleen is dan de scherpte weg .
Van ruis is geen sprake.
Ik zou niet weten hoe ik de foto zou kunnen laten zien zoals ik hem gemaakt hebt , ik moet de foto dan eerst converteren vanuit capture , dan komt de foto in mijn bibliotheken te staan en van daaruit kan ik hem wel laten zien , alleen is dan de scherpte weg .
Van ruis is geen sprake.
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Met de NEF file kunnen anderen die hem openen in hun versie van Capture NX-D zien hoe de foto uit jouw camera komt. Als ze dan ook de door jouw geconverteerde file hebben kunnen ze de twee versies vergelijken en zien wat er gebeurd is met jouw conversie.
-
- Forumlid
Helaas slaat mijn computer steeds vast als ik flickr open , ik kan daardoor geen foto, s laten zien.
- JerryBig
- Clublid
Volgens mij vertoont Capture NX-D geen verscherping wanneer je een foto beeldvullend op je scherm zet. Pas bij vergrotingen (inzoomen) van 50% en hoger (kan ook andere waarde zijn, weet ik niet zeker) toont NX-D de effecten van de toegepaste handelingen. Dit geldt ook voor ruis onderdrukking, maar uiteraard niet voor uitsneden. Heeft met weergave te maken. Een soort snelheidswinst van iets wat je toch amper ziet, geloof ik.
Misschien dus niets aan de hand??
Misschien dus niets aan de hand??
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
- Paul1865
- Clublid
- Contacteer:
Zo heb ik mn instellingen staan in NX-D:

Ik heb jouw probleem eigenlijk nooit gehad met NX-D en ik zou verder het niet weten, op de instelling voor grootte na dan...
Resolutie en formaat uitvinken als die aanstaan en dan zou 't vlekkeloos moeten gaan.
Misschien nog iets in de Prefernces / Voorkeuren ?
De mijne staan zo:

En overigens heb ik op mn camera de instelling op Neutraal staan en ruisonderdrukking uit. Die opties kan je later allemaal toevoegen via NX-D, maar dan heb je in ieder geval een neutrale foto om mee te beginnen...

Ik heb jouw probleem eigenlijk nooit gehad met NX-D en ik zou verder het niet weten, op de instelling voor grootte na dan...
Resolutie en formaat uitvinken als die aanstaan en dan zou 't vlekkeloos moeten gaan.
Misschien nog iets in de Prefernces / Voorkeuren ?
De mijne staan zo:

En overigens heb ik op mn camera de instelling op Neutraal staan en ruisonderdrukking uit. Die opties kan je later allemaal toevoegen via NX-D, maar dan heb je in ieder geval een neutrale foto om mee te beginnen...
Nikon Z6 - Tamron 24-70mm f/2.8 G2 - Sigma 85mm 1.4 Art - Nikon 70-200 V2
- Paul1865
- Clublid
- Contacteer:
Heb je geen Google Drive of OneDrive o.i.d. waar je m op kan plaatsen? De link naar de RAW (als je het bestand daar op delen/openbaar hebt gezet) kan je dan hier posten...henkdegr schreef:De betreffende foto heb ik maar een klein stukje uitgesneden , heel lichte crop dus.
Van ruis is geen sprake.

En anders kijk ik morgen (toevallig ben ik vrij morgen) via Teamviewer ff met je mee op je computer... Je moet dan wel even het Quick Support programma downloaden (via deze link) en daarna opstarten. Mijn telefoonnummer krijg je als je wilt dan wel via PB.
-
- Forumlid
Dag Paul
Sorry voor mijn late reactie , ik lees jou bericht nu pas .
Ik heb gisteren per ongeluk een hoop foto, s verwijderd van mijn computer en heb met het programma recuva de foto, s weer terug weten te halen, het programma heeft er zowat de hele avond over gedaan.
Ik ga eerst eens proberen om de foto, s net zoals jou op te slaan , ik laat nog even weten hoe dat uitpakt.
Gr Henk
Sorry voor mijn late reactie , ik lees jou bericht nu pas .
Ik heb gisteren per ongeluk een hoop foto, s verwijderd van mijn computer en heb met het programma recuva de foto, s weer terug weten te halen, het programma heeft er zowat de hele avond over gedaan.
Ik ga eerst eens proberen om de foto, s net zoals jou op te slaan , ik laat nog even weten hoe dat uitpakt.
Gr Henk
- Paul1865
- Clublid
- Contacteer:
Okay, we wachten af. Vanavond op zn vroegst pas een Teamviewer sessie mogelijk
...

-
- Forumlid
Dag Paul
Mijn foto,s heb ik weer terug op mijn computer , alleen kan ik er geen Nef foto,s meer tussen vinden , wel jpeg en tiff formaat
Ik ben echt niet handig als het om computers gaat , ik heb geen flauw idee wat een Teamviewer sessie is.
Een goede kennis van mij kwam ik tegen en hij fotografeert tegenwoordig ook met een nikon camera , hij doet voor zijn werk iets met foto bewerken , nu wilt hij voor mij photoshop op mijn computer instaleren en mij uitleggen hoe ik daar mee om moet gaan.
Het programma wat ik op mijn computer heb , capture nx d , en photoshop elements 11 daar kan hij niet mee overweg .
Ik ga morgen een dag naar de oostvaardersplassen en ga dit keer in raw en jpeg mijn foto,s maken , ik heb hiervoor een Pentax camera gehad en fotografeerde alleen in jpeg , die bewerkte ik met picasa en plaatste die op het Pentax forum , dat ging altijd prima , beetje verscherpen en wat lichter of donkerder maken , tegenwoordig probeer ik ook foto,s te plaatsen op birdpix , daarom ben ik in raw gaan fotograferen om nog meer uit mijn foto,s te halen.
Paul ik wacht even af wanneer mijn kennis photoshop op mijn computer installeert en laat je nog wel weten of dit wel gaat lukken.
Bedankt zover voor je moeite
Vriendelijke groeten Henk
Mijn foto,s heb ik weer terug op mijn computer , alleen kan ik er geen Nef foto,s meer tussen vinden , wel jpeg en tiff formaat
Ik ben echt niet handig als het om computers gaat , ik heb geen flauw idee wat een Teamviewer sessie is.
Een goede kennis van mij kwam ik tegen en hij fotografeert tegenwoordig ook met een nikon camera , hij doet voor zijn werk iets met foto bewerken , nu wilt hij voor mij photoshop op mijn computer instaleren en mij uitleggen hoe ik daar mee om moet gaan.
Het programma wat ik op mijn computer heb , capture nx d , en photoshop elements 11 daar kan hij niet mee overweg .
Ik ga morgen een dag naar de oostvaardersplassen en ga dit keer in raw en jpeg mijn foto,s maken , ik heb hiervoor een Pentax camera gehad en fotografeerde alleen in jpeg , die bewerkte ik met picasa en plaatste die op het Pentax forum , dat ging altijd prima , beetje verscherpen en wat lichter of donkerder maken , tegenwoordig probeer ik ook foto,s te plaatsen op birdpix , daarom ben ik in raw gaan fotograferen om nog meer uit mijn foto,s te halen.
Paul ik wacht even af wanneer mijn kennis photoshop op mijn computer installeert en laat je nog wel weten of dit wel gaat lukken.
Bedankt zover voor je moeite
Vriendelijke groeten Henk
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Hm. Photoshop is zoiets als een Porsche terwijl een Skoda ook zou volstaan. En het vergt handigheid met computers.... Meer dan Pse 11 dat doet.
Groet, Henk
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Die kennis gaat 'zomaar' Photoshop installeren?
Legaal?
BTW Photoshop is geen Porsche hoor, eerder een universele all-terrain vehicle, zoals een Unimog oid.

Legaal?
BTW Photoshop is geen Porsche hoor, eerder een universele all-terrain vehicle, zoals een Unimog oid.

- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Photoshop lijkt me inderdaad een slechte keuze, dat programma is veel te complex en onhandig als je alleen eenvoudige bewerkingen wilt doen. Ik ken het programma goed maar gebruik het niet om basisbewerkingen te doen, daar is het te omslachtig voor vergeleken met bv. Lightroom. Alleen al omdat je niet makkelijk bewerkingen op meerdere foto's tegelijk kunt doen. Verder moet je om in PS te werken altijd de raw file converteren, waar Lightroom en Capture met de raw file werken en de bewerkingen apart opslaan.
Dus vergeet Photoshop, dat is niet het programma waar je naar zoekt.
Dus vergeet Photoshop, dat is niet het programma waar je naar zoekt.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Photoshop elements daarentegen is eenvoudiger en laat de nef onveranderd. Wijzigingen vanuit de conversie door ACR worden apart opgeslagen meen ik en het resultaat van je bewerking kun je in div. formaten opslaan.
Laat je leiden door jouw behoefte en vaardigheden en niet door wat een kennis wel en niet kent.
Laat je leiden door jouw behoefte en vaardigheden en niet door wat een kennis wel en niet kent.
Laatst gewijzigd door henkk op do feb 11 2016 7:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
- Paul1865
- Clublid
- Contacteer:
Ik zou idd NX-D nog niet de deur uitgooien.
Mocht je mn hulp nog willen hebben, dan hoor ik het wel.
Dan kijk ik wel op je computer mee.

Dan kijk ik wel op je computer mee.