Ik zal me eens wat verdiepen in streetcams maar zal ook eens op pad gaan met alleen de D300 met 28mm en de rest thuislaten. Kijken hoe dat gaat.Cyrus schreef:Ik zag bij CameraTools de NIkon Coolpix A in de bingo voor € 450. Dat is een perfecte camera voor op straat, prima APS-C sensor... Je mist alleen een zoeker (alleen daarom heb ik destijds de X100s gekocht en niet de Coolpix A; die A is verder echt een prima camera).
Een Olympus PEN met 17mm pancake is trouwens ook nog een mooi alternatief voor op straat.
Overigens: puur naar Euro's gekeken lijkt het verruilen van de D300 voor een D700 misschien de meest logische keuze, maar onderschat niet het belang dat de camera ook goed moet passen voor het gebruiksdoel. Anders ben je er snel mee klaar en ga je helemaal niet meer fotograferen.
En als je de D300 nu al zwaar vindt, dan wordt dat er met de D700 niet beter op...
Full frame (D700) de oplossing?
Re: Full frame (D700) de oplossing?
- Frank Roelofs
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
En vergeet niet dat de Nikon D700 naast een dijk van een camera ook een behoorlijk luidruchtige is.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
- becas
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
En voor 500 euro zullen ze wel een behoorlijk aantal clicks hebben?
gr. Bert
Yep, je hebt je licht stop aangegeven maar die is er niet. Dat is een misvatting.
Het objectief laat aan de achterkant nog net zo veel licht naar buiten als voor die tijd. Met en APSC sensor krijg je er gewoon minder van in beeld. Je snijdt als het ware wat pixels weg.
De D700 doet het zeker beter op hoge ISO. Die heeft een betere s/n.
Mensen zijn gemaakt om beweging op te merken en kleurcontrasten. Zo herken je immers gevaarlijke dieren tussen het gebladerde.
Door een donkere jas te dragen bij een donkere camera en je bewegingen klein te houden val je minder op. Daarbij is de huidige mens enorm veel met zich zelf bezig, zelfs als ze lopen. Dat is allemaal net weer iets makkelijker te doen met 500 gram dan met 1000 gram, zeker als je er een middag mee loopt. Alle groten/grondleggers hebben gewerkt met Leica M camera's. Dat is niet voor niets zo. Nu hebben we spiegelloze camera's om dat mee te doen. Veel goedkoper dan een Leica M ook nog eens.
Als het je echt gaat om straatfotografie zou ik toch eens gaan kijken naar een kleinere camera met 1 prime tussen 18mm en 35mm voor het straatwerk. Bij meer groothoek zit je de mensen vol in het gezicht. Moet je willen.
Je D300 met de 28mm gaat prima werken. Ik gebruik regelmatig een Nikon 28mm e serie op mijn Fuji. Heb je een grip? Haal em er onder uit en maak je camera zo kleiner. Begin gewoon eerst met wat je al hebt.

Het objectief laat aan de achterkant nog net zo veel licht naar buiten als voor die tijd. Met en APSC sensor krijg je er gewoon minder van in beeld. Je snijdt als het ware wat pixels weg.

De D700 doet het zeker beter op hoge ISO. Die heeft een betere s/n.

Mensen zijn gemaakt om beweging op te merken en kleurcontrasten. Zo herken je immers gevaarlijke dieren tussen het gebladerde.
Door een donkere jas te dragen bij een donkere camera en je bewegingen klein te houden val je minder op. Daarbij is de huidige mens enorm veel met zich zelf bezig, zelfs als ze lopen. Dat is allemaal net weer iets makkelijker te doen met 500 gram dan met 1000 gram, zeker als je er een middag mee loopt. Alle groten/grondleggers hebben gewerkt met Leica M camera's. Dat is niet voor niets zo. Nu hebben we spiegelloze camera's om dat mee te doen. Veel goedkoper dan een Leica M ook nog eens.

Als het je echt gaat om straatfotografie zou ik toch eens gaan kijken naar een kleinere camera met 1 prime tussen 18mm en 35mm voor het straatwerk. Bij meer groothoek zit je de mensen vol in het gezicht. Moet je willen.
Je D300 met de 28mm gaat prima werken. Ik gebruik regelmatig een Nikon 28mm e serie op mijn Fuji. Heb je een grip? Haal em er onder uit en maak je camera zo kleiner. Begin gewoon eerst met wat je al hebt.

-
- Forumlid
Wij denken altijd maar, dat als we de spulletjes in orde hebben dat de rest dan wel vanzelf komt. De adviezen die hier gegeven worden liggen in het verlengde daarvan: voor straatfotografie kan je het beste dit of dat kopen. Het tegendeel is waar.
De straatfotograaf Ed van der Elsken fotografeerde zowel met Leica als met Nikon als met Rolleicord. Daar zijn pareltjes van straatfoto's uit voort gekomen.
M.a.w. het gaat meer om de attitude van de fotograaf en zijn fotografische kwaliteiten, dan om de camera die hij toevallig in handen had.
De straatfotograaf Ed van der Elsken fotografeerde zowel met Leica als met Nikon als met Rolleicord. Daar zijn pareltjes van straatfoto's uit voort gekomen.
M.a.w. het gaat meer om de attitude van de fotograaf en zijn fotografische kwaliteiten, dan om de camera die hij toevallig in handen had.
- Richard
- Serverbeheerder
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zwart zal doorgaans minder opvallend zijn dan bijvoorbeeld een zilver / metaalkleurige camera.
De zilveren Coolpix A zie je in ieder geval beter in een reflectie: https://flic.kr/p/EWJpK4
De zilveren Coolpix A zie je in ieder geval beter in een reflectie: https://flic.kr/p/EWJpK4
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
Het tegendeel is niet perse waar hoorMarten schreef:Wij denken altijd maar, dat als we de spulletjes in orde hebben dat de rest dan wel vanzelf komt. De adviezen die hier gegeven worden liggen in het verlengde daarvan: voor straatfotografie kan je het beste dit of dat kopen. Het tegendeel is waar.

Ik gaf zelf al aan dat ik het pittig vond om lang te lopen met veel zooi bij me dus het advies om iets kleiners te zoeken lijkt me behoorlijk waar.
Tuurlijk kun je overal mee fotograferen en als je camera niet presteert op 1600 iso zoek je dus geen situaties op waar je 1600 iso voor nodig hebt.
In de straat kun je niet altijd achteruit lopen en het viel me alleen op dat 42mm net iets te tele is "for my likes" en ik begrijp dat het in andere situaties juist weer precies goed zou zijn.
Ik hoef niet zo nodig iedere keer mensen tijdens hun bezigheden te fotograferen maar steeds als ik nu een leuk pleintje of steegje zie, merk ik dat er niet genoeg groothoek is.
Het groothoekperspectief vind ik erg leuk op straat zoals je ziet bij de foto van mijn zakmes dat ik gewoon met mijn mobieltje even op de tafel heb gemaakt.
Voor dat soort effecten heb je gewoon een beetje groothoek nodig.
Maar dit soort foto's vind ik ook best leuk (zondag in Zutphen gemaakt) maar ik tsja..mis gewoon groothoek en groothoekperpectief

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
De D700 is, hoewel van dezelfde generator als de D300, een flinke stap voorwaarts in kwaliteit. Ik heb ze even naast elkaar geschoten en pikte de D300 foto's er zo uit. Dus als je een goede voor een aangename prijs kan scoren, dan zeker doen!
Zoals gezegd is het geen ideale camera voor straatfotografie. Ook ik gebruik daar al tijden systeemcamera's voor.
Zoals gezegd is het geen ideale camera voor straatfotografie. Ook ik gebruik daar al tijden systeemcamera's voor.
- Richard
- Serverbeheerder
- Contacteer:
Voor Linux is er ook darktableEric-met-een-C schreef:Wil het liefst lenzen met weinig afwijkingen want ik heb geen fotoshop maar gebruik rawtherapee op een linux systeem.
Daar kom ik vandaan en gebruik Lightroom CC met Photoshop en gebruik rawtherapee en darktable zo goed als niet meer, tot volle tevredenheid. Je kan ook Capture One overwegen

Voorbeeld uit mijn Parijs serie vind ik de Sacré-Cœur die samengesteld is uit 2 staande beelden geschoten met 17 mm op een D7100. Lightroom heeft dat behoorlijk recht getrokken.
Dat is het mooie van fotografie: je kan heel veel kanten op

Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
Mede om financiële redenen ben ik een late instapper in de digitale wereld. Ik heb veel "oude" objectieven uit mijn F2-, F801s- en F90-tijd overgehouden.
Mijn eerste digitale camera was een D70 die ik voor 129 eurootjes kocht. Prima camera waar ik best met veel plezier mee gefotografeerd heb, meestal in combinatie met de geweldige Tokina 12-24 mm en de vrij slechte Sigma 1,8-28mm. En natuurlijk de paar AF-Nikkors die ik op de F90 gebruikte.
Maar er gaat toch echt niets boven volformaat, zeker niet als je een vrijwel vertekeningsvrije 3,5/15mm AI-s hebt en ander groothoekspul alsmede de 1,4/35mm AI en de 1,2/50mm AI-s... Dan gaat het echt jeuken als je die niet kunt gebruiken
Nu heb ik sinds vier maanden een D700 en fotografeer ik weer "zoals het hoort" - ik gebruik weer zo'n twintig AI- en AI-S Nikkors, standaard heb ik de onvolprezen 3,5-4.5/28-70mm AF-D Nikkor er op. Mede door het hybride a-sferisch element ook voor avondopnamen, die ik veel maak, een uitstekend objectief. En ik heb weinig last van "ruisangst", de D700 kan 800 ISO goed aan. Meer heb ik niet nodig. De keren dat de camera van de 200 ISO is afgeweest zijn trouwens op de vingers van één hand te tellen.
DX is voor sommigen prima, maar voor mij dus absoluut niet, ik blijf het als een noodgreep van Nikon zien, destijds, om in de digitale race te blijven.
Kleinbeeld, fullframe, volformaat, FX, hoe je het noemt: het was en is de kracht van Nikon en Nikkors.
D700 kopen en nooit meer achterom kijken... Ik heb er mijn Noct-Nikkor voor moeten verkopen en ik heb er nog geen spijt van gehad.
Mijn eerste digitale camera was een D70 die ik voor 129 eurootjes kocht. Prima camera waar ik best met veel plezier mee gefotografeerd heb, meestal in combinatie met de geweldige Tokina 12-24 mm en de vrij slechte Sigma 1,8-28mm. En natuurlijk de paar AF-Nikkors die ik op de F90 gebruikte.
Maar er gaat toch echt niets boven volformaat, zeker niet als je een vrijwel vertekeningsvrije 3,5/15mm AI-s hebt en ander groothoekspul alsmede de 1,4/35mm AI en de 1,2/50mm AI-s... Dan gaat het echt jeuken als je die niet kunt gebruiken
Nu heb ik sinds vier maanden een D700 en fotografeer ik weer "zoals het hoort" - ik gebruik weer zo'n twintig AI- en AI-S Nikkors, standaard heb ik de onvolprezen 3,5-4.5/28-70mm AF-D Nikkor er op. Mede door het hybride a-sferisch element ook voor avondopnamen, die ik veel maak, een uitstekend objectief. En ik heb weinig last van "ruisangst", de D700 kan 800 ISO goed aan. Meer heb ik niet nodig. De keren dat de camera van de 200 ISO is afgeweest zijn trouwens op de vingers van één hand te tellen.
DX is voor sommigen prima, maar voor mij dus absoluut niet, ik blijf het als een noodgreep van Nikon zien, destijds, om in de digitale race te blijven.
Kleinbeeld, fullframe, volformaat, FX, hoe je het noemt: het was en is de kracht van Nikon en Nikkors.
D700 kopen en nooit meer achterom kijken... Ik heb er mijn Noct-Nikkor voor moeten verkopen en ik heb er nog geen spijt van gehad.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Ook maar een duit in de zak:
Al een tijd een D700 en sinds een jaar een D300 S erbij.
Qua ruisprestaties scheelt het in mijn ervaring twee stops. De 700 tot 6400, de 300s tot 1600, beide mits goed belicht, voor een vergelijkbaar resultaat. Of 3200 resp. 800. Ervaring itt allerlei theorie.
Voor straatfotografie zou ik de d700 pakken met m'n oude af-d 35/2. Lekker klein lensje. De 28 mm van ts zaldaar ook prima voor zijn, wellicht wat aan de groothoek kant zelfs.
Verder geen grip gebruiken voor straatfotografie.
Groet, Henk.
Al een tijd een D700 en sinds een jaar een D300 S erbij.
Qua ruisprestaties scheelt het in mijn ervaring twee stops. De 700 tot 6400, de 300s tot 1600, beide mits goed belicht, voor een vergelijkbaar resultaat. Of 3200 resp. 800. Ervaring itt allerlei theorie.
Voor straatfotografie zou ik de d700 pakken met m'n oude af-d 35/2. Lekker klein lensje. De 28 mm van ts zaldaar ook prima voor zijn, wellicht wat aan de groothoek kant zelfs.
Verder geen grip gebruiken voor straatfotografie.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Dank voor alle reacties.
Fijn om te lezen dat iedereen de D700 in ieder geval naar volle tevredenheid gebruikt ondanks dat het wat gedateerd is.
@henkk: Ja, 28 is behoorlijk groothoek, dat zie ik wel aan mijn telefoon maar als ik daarmee gemaakte foto's weer op de PC bekijk, vind ik het toch enorm prettig.
@emdeklerk: Zo te horen heb je een kapitaaltje aan lenzen!!
Ik hoef geen 1.2 of 1.4 lenzen. Ik gebruik mijn 50mm AF-D ook nooit op 1.8 (even los van het feit dat de lens het behoorlijk laat afweten op 1.
Vanaf 2.5 vind ik echt lichtsterk genoeg.
Ik heb trouwens vorige week voor 15 euro een Sony dsc-h2 gekocht op Mp
Wat mij betreft tot voor kort de beste goedkopere compact camera ooit.
Daarna zijn ze steeds meer pixels op dat piepkleine sensortje gaan proppen en werd de IQ steeds slechter en slechter totdat ze eindelijk grotere en duurdere sensoren gingen gebruiken.
Maar foto's uit de H2 kun je ook nog op ware grootte bekijken. De 6 MP die erin zitten worden goed gebruikt.
Alleen is hij traag en een pietepeuterig schermpje waarop je niets ziet maar voor die tijd (en jaren daarna) als het ging om IQ was er niet veel beters te koop in die prijsklasse.
Wie het grappig vind om sample pics van de H2 te bekijken:
http://www.dpreview.com/reviews/sonyh2/15
En je koopt ze echt voor 15 euro op MP. Leuk voor erbij. Als hij in het water plonst of kwijtraakt is er geen man overboord.
Fijn om te lezen dat iedereen de D700 in ieder geval naar volle tevredenheid gebruikt ondanks dat het wat gedateerd is.
@henkk: Ja, 28 is behoorlijk groothoek, dat zie ik wel aan mijn telefoon maar als ik daarmee gemaakte foto's weer op de PC bekijk, vind ik het toch enorm prettig.
@emdeklerk: Zo te horen heb je een kapitaaltje aan lenzen!!
Ik hoef geen 1.2 of 1.4 lenzen. Ik gebruik mijn 50mm AF-D ook nooit op 1.8 (even los van het feit dat de lens het behoorlijk laat afweten op 1.

Vanaf 2.5 vind ik echt lichtsterk genoeg.
Ik heb trouwens vorige week voor 15 euro een Sony dsc-h2 gekocht op Mp

Wat mij betreft tot voor kort de beste goedkopere compact camera ooit.
Daarna zijn ze steeds meer pixels op dat piepkleine sensortje gaan proppen en werd de IQ steeds slechter en slechter totdat ze eindelijk grotere en duurdere sensoren gingen gebruiken.
Maar foto's uit de H2 kun je ook nog op ware grootte bekijken. De 6 MP die erin zitten worden goed gebruikt.
Alleen is hij traag en een pietepeuterig schermpje waarop je niets ziet maar voor die tijd (en jaren daarna) als het ging om IQ was er niet veel beters te koop in die prijsklasse.
Wie het grappig vind om sample pics van de H2 te bekijken:
http://www.dpreview.com/reviews/sonyh2/15
En je koopt ze echt voor 15 euro op MP. Leuk voor erbij. Als hij in het water plonst of kwijtraakt is er geen man overboord.
Ben d'r nog niet uit of ik een D700 moet kopen of een Fuji X100 

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Nogal een verschil!
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Het komt op mij over alsof je nog aan het zoeken bent naar jouw ding in fotografie. De D700 geeft je met de lenzen die je hebt precies wat je nu zoekt en geeft je een basis waar je fototechnisch alle kanten mee op kunt. De X100 is met zijn vaste lens met een enkel brandpunt erg beperkt. Wil je eens een ander brandpunt dan moet je al een andere camera aanschaffen.
Je hebt met je nieuwe 15 piek aanwinst al een "geen zin om te sjouwen" camera. De D700 geeft je een powerhouse voor het echte werk als goede foto's de hoogste prioriteit hebben.
Als ik jouw reacties lees wil je gewoon een D700 maar laat je je wat van de wijs brengen door de mensen die hier hun lofzang afsteken voor de compacte straatcamera, die ze er meestal NAAST hun dikke Nikon bij hebben
Je hebt met je nieuwe 15 piek aanwinst al een "geen zin om te sjouwen" camera. De D700 geeft je een powerhouse voor het echte werk als goede foto's de hoogste prioriteit hebben.
Als ik jouw reacties lees wil je gewoon een D700 maar laat je je wat van de wijs brengen door de mensen die hier hun lofzang afsteken voor de compacte straatcamera, die ze er meestal NAAST hun dikke Nikon bij hebben