Full frame (D700) de oplossing?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Flandria

Re: Full frame (D700) de oplossing?

Bericht door Flandria » za mar 12 2016 2:15 am

Eens met Marten.

Beperken maakt creatief en bewust. Zeker als je nog niet of weinig ervaren bent.
Ga van 1 camera en 1 objectief uit, zorg dat je deze blindelings en onder alle omstandigheden kan gebruiken.
Een goede foto is vooraf in het hoofd gemaakt.
De meest luxe hamer maakt je vooraf nog niet de beste timmerman.

Ga naar musea, lees de beste en mooiste fotoboeken.

Eric-met-een-C

Bericht door Eric-met-een-C » za mar 12 2016 7:46 am

ATOR schreef:Het komt op mij over alsof je nog aan het zoeken bent naar jouw ding in fotografie. De D700 geeft je met de lenzen die je hebt precies wat je nu zoekt en geeft je een basis waar je fototechnisch alle kanten mee op kunt. De X100 is met zijn vaste lens met een enkel brandpunt erg beperkt. Wil je eens een ander brandpunt dan moet je al een andere camera aanschaffen.

Je hebt met je nieuwe 15 piek aanwinst al een "geen zin om te sjouwen" camera. De D700 geeft je een powerhouse voor het echte werk als goede foto's de hoogste prioriteit hebben.

Als ik jouw reacties lees wil je gewoon een D700 maar laat je je wat van de wijs brengen door de mensen die hier hun lofzang afsteken voor de compacte straatcamera, die ze er meestal NAAST hun dikke Nikon bij hebben :D
Dat is inderdaad zo'n beetje wel wat er aan de hand is.
Ik weet niet wat ik ECHT wil met fotografie.
Ooit ben ik gestopt met fotografie wegens een obsessie voor perfectionisme.
Vroeger fotografeerde ik gewoon wat ik zag en leuk vond zonder me druk te maken.
Toen kocht ik een D40 en begon over fotografie te lezen.
Toen ik las over CA mocht er nooit meer CA zichtbaar zijn, toen ik las over distortion...enz...enz...
Geen camera of lens was meer goed genoeg.
Mijn ex ik kochten ooit tegelijk een D90. Ze weet NIETS van camera's of fotografie.
Ze wilde alleen weten waarom sommige achtergronden in foto's zo wazig waren wat dat vond ze mooi.
Het effect van brandpuntsafstand en diafragma is dus het enige dat ze wilde weten.
Ze deed alleen manual focus want autofocus vond ze onhandig.
Ze kwam altijd met mooiere foto's thuis dan ik terwijl ze van 95% van de functies op de camera geen idee had waar ze voor waren :-(

Ik ben nu weer opnieuw begonnen en had 4 weken terug binnen no-time weer een hele range aan lenzen bij een D300.
Macro is niet mijn ding, dat ik weet ik zeker. Dat gepriegel met tienden van millimeters...
Close-up vind ik wel leuk af en toe. Alleen een oog van een juffer scherp en de rest al in onscherpte vind ik niet mooi.
Dit soort foto's vind ik al een drama (gemaakt met 1 op 2 macro)
Afbeelding
Maar 1 op 1 vind ik een verschrikking.
Verkocht dus dat ding.
Tele? Geprobeerd afgelopen weken maar dat vogeltje zit toch altijd te ver en bovendien kan ik absoluut niet goed handmatig focussen met telelenzen.
Mijn 200 AI-s f4 en 300 mm AI-s f4.5 staan dus ook op marktplaats.
Mijn 28 en 105 AI-s vind ik te mooi. Die hou ik sowieso. Het lijkt haast of alle foto's automatisch "iets" hebben met die lenzen.
Statief en hoekzoeker die ik nieuw had aangekocht kon ik gelukkig bij cameranu weer tegen volledige aankoopbedrag inleveren.

Vorige week was ik aan het zwerven in Zutphen en kwam ik er achter dat groothoek gewoon verreweg het belangrijkst is als je wat rondzwerft.
Nou, echt groothoek heb ik dus niet hoewel ik erg blij was met mijn 28 op de D300.
Heb hem niet gewisseld en sjouwde me een breuk met mijn fototas.
Zwerven is mijn ding! Rugtas, koffie, water, verrekijkertje en een camera.
Geen enkele DSLR zal geschikt zijn voor het zwerven. Dan zou ik misschien zelfs weer beter terug kunnen naar een D40.

Wat ik nu wil is proberen alles te vergeten en alleen te letten op compositie en sfeer.
Niet meer proberen de werkelijkheid zo exact mogelijk weer te geven.
Alleen maar denken in termen van: grappig/niet grappig
Ben nu dus wat aan het oefenen met vernaggelen met foto's gewoon om te kijken wat ik leuk vind.
Gisteren 3 foto's vernaggeld in een vreemde zwart/wit setting gewoon om te kijken hoe dat voelt als ik er over 3 dagen nog eens naar kijk.
Afbeelding
Afbeelding
Voor alsnog zou ik het waarschijnlijk zelfs redden met mijn mobiele telefoon.
Daar sta je dan met al je dure zooi.
Je kunt me gerust beschouwen als iemand die nauwelijks gefotografeerd heeft.
Vele honderden uren besteed aan het lezen van reviews, testen van lenzen enz...
Maar van de vele duizenden foto's die ik heb gemaakt zijn er niet veel die ik aan mijn eigen muur wil hangen.

Het enige dat ik NU weet is dat ik meer groothoek wil.
Dat kan ik oplossen met een full frame wat gelijk nog wat andere voordelen heeft, of een lichte streetcam zoals de Fuji.
Tsja....jemig..beetje lang bericht. Ben nooit goed geweest in kernachtig :crazy:

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » za mar 12 2016 8:10 am

Ik heb even wat zinnen uit je vorige bericht gehaald die mij opvielen:
Eric-met-een-C schreef:.
....Ik weet niet wat ik ECHT wil met fotografie.
....Ooit ben ik gestopt met fotografie wegens een obsessie voor perfectionisme.
....Vorige week was ik aan het zwerven in Zutphen en kwam ik er achter dat groothoek gewoon verreweg het belangrijkst is als je wat rondzwerft.
..... sjouwde me een breuk met mijn fototas.
.....Geen enkele DSLR zal geschikt zijn voor het zwerven. .
....Het enige dat ik NU weet is dat ik meer groothoek wil.
Mijn advies: Even niks bijkopen.
Laat die fototas met al die spullen nu eens thuis.
Ga met je D300 met één objectief (in dit geval de 28 mm. ) de straat op. Het zal je creativiteit ten goede komen zoals Flandria ook al aan gaf. Lichter "zwerven" dus.
En als je toch zo nodig wat wilt kopen, koop dan een 20mm Nikkor, die heeft een prima beeldhoek voor straatfotografie, ook op DX

Flandria

Bericht door Flandria » za mar 12 2016 1:04 pm

Als tip op goed groothoek gebruik:
schiet beeldvullend van dichtbij.
Lijnen krijgen dynamiek, mensen spreken.
Daar ligt de kracht van groothoek.
Probeer niet veel van veraf te schieten.
Dat werkt alleen met wolkenluchten en landschap.

Genoeg tips.
Mooi weer nu, ga vooral fotograferen !

Eric-met-een-C

Bericht door Eric-met-een-C » za mar 12 2016 3:20 pm

Goed, deel 1:

Uurtje op pad geweest met de smartphone (28 mm equivalent)
Natuurlijk waren de weergoden me gunstig gezind.
Met voldoende licht (in de rug) en simpele situaties en kleuren krijg je vivid kleuren. (wel alle foto's door RT gehaald trouwens)
Afbeelding
Afbeelding

Close up gaat ook prima:

Afbeelding
Afbeelding

Scherpte ondiepte alleen als je heeeeel dichtbij focust:

Afbeelding
Afbeelding

Tegenlicht is wat lastig:

Afbeelding

Zodra je "verder weg" gaat, blijft er weinig detail over zelfs met dicht felle licht:

Afbeelding

Nou, zo kan ik nog even doorgaan...
Alles bij elkaar ging het uiteraard om de beeldhoek.
Ik denk dat onder goede omstandigheden een smartphone best een leuke aanvulling is, zeker voor foto's van dichtbij :-)
28mm vind ik erg fijn. Ik heb niet het gevoel gehad dat het nog meer groothoek moest zijn.
Volgende ronde wordt met mijn oude compact (Sony H2) die begint bij een 36mm equivalent en ik zal hem dan ook alleen op die 36 gebruiken.

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » zo mar 13 2016 10:24 am

waar komt de smartphone nu ineens weer vandaan? de tip was om de d300 met 28mm te pakken en ervaring op te doen met die combi. Met de D300 heb je veel meer mogelijkheden met scherptediepte dan met een smartphone.

ajuus
emiel

Eric-met-een-C

Bericht door Eric-met-een-C » zo mar 13 2016 1:10 pm

Hmm...mijn website ligt eruit dus alle foto's zijn weg...
Waar de smartphone vandaan komt?
Ik overwoog met name een full frame vanwege het rare bereik van mijn lenzen op een crop camera.
Met full frame zou mijn 28mm eindelijk 28mm zijn en mijn smartphone is dus ook een 28 :-)
Prima dus om eens te kijken wat ik van 28mm vind. Plus het feit dat de smartphone niets weegt.
Die scherptediepte was even van ondergeschikt belang en bovendien kun je ook op een dslr niet eens zo heel veel meer doen met scherptediepte met een 28mm.
Vandaag was ik trouwens weer erg blij met mijn Nikon tijdens de hardloopwedstrijd van mijn jongste jochie.
Niet dat je hem kunt zien nu met die storing :-D

Anyway...28mm is echt vet!!
Net na afloop (na de hardloopwedstrijd) merkte ik ook weer dat ik niets begin met mijn lenzen.
Alles is teveel tele.
Inderdaad zag je ook mensen mij continue in de gaten houden wegens dat grote ding om mijn nek.

Stand van zaken op dit moment:

- Nikon D300 met 50mm 1.8 is een prima combi voor sport.
Dat setje blijft dus sowieso.

- 28mm is voor mij een lust en een must weet ik sinds gisteren. (prachtig perspectief!!!)

Ik ga een andere website zoeken om mijn foto's te uploaden want geen idee hoelang dit gaat duren :-(

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo mar 13 2016 4:38 pm

Eric-met-een-C schreef: ...

Ik ga een andere website zoeken om mijn foto's te uploaden want geen idee hoelang dit gaat duren :-(
Tip: neem b.v. gewoon een gratis flickr account. Is prima te doen. :idea:

Eric-met-een-C

Bericht door Eric-met-een-C » zo mar 13 2016 5:26 pm

CaptainHook schreef:
Eric-met-een-C schreef: ...

Tip: neem b.v. gewoon een gratis flickr account. Is prima te doen. :idea:
Heb ik gedaan maar als ik dan een link van een foto wil plaatsen kan ik het bericht hier niet plaatsen.
Dan blijft hij zeuren dat hij de afmeting van de foto niet kan controleren.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo mar 13 2016 5:30 pm

Beste Eric-met-een-C; velen, waaronder ondergetekende, plaatsen alhier (en op andere plekken) foto's die op flickr staan.
Ik doe al jaaaaaren niet anders. Dat werkt prima hoor.
Gewoon de BBCode knippen/plakken. NIET de ''Share" code...

Erik-met-een-K. :)

Eric-met-een-C

Bericht door Eric-met-een-C » zo mar 13 2016 5:46 pm

hmm...geen idee waar je het over hebt maar ik zal me er van de week eens in verdiepen :think:

Eric-met-een-C

Bericht door Eric-met-een-C » zo mar 13 2016 7:59 pm

Test: (jongste jochie tijdens hardloopwedstrijd)
AfbeeldingAraya1200 by Eric Wolfs, on Flickr
Laatst gewijzigd door Eric-met-een-C op zo mar 13 2016 8:08 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

w.wind
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door w.wind » zo mar 13 2016 8:04 pm

Als je de voorste img met haakjes en de laatste weg haalt, ben je er
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind

Mooi spul van Nikon

Eric-met-een-C

Bericht door Eric-met-een-C » zo mar 13 2016 8:07 pm

w.wind schreef:Als je de voorste img met haakjes en de laatste weg haalt, ben je er
Ja ik heb het door :-D
By the way...wat vinden jullie van de huidtint bij close-up?
Hier eentje van mijn oudste jochie:
ik vind de huidtinten heel mooi van de D300.
AfbeeldingJustin close up1200 by Eric Wolfs, on Flickr

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo mar 13 2016 10:07 pm

Gaat het nu over de huidtinten of over je smartphone of over hoe je een foto moet plaatsen...?
Je bent inmiddels wel erg ver afgedreven van je oorspronkelijke vraag.
Succes dan maar met je fotografie.

Gesloten

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”