Cyrus
@Ben: leuke theorie maar zodra je bewegende onderwerpen hebt en/of risico van bewegingsonscherpte loopt
Bij Iso invariantie gebruik je 'gewoon' een sluitertijd en een diafragma, met de iso waarde belicht je dan bewust onder.
Met andere woorden bij ISO invariantie schuif je niet met de sluitertijd, maar met de iso waarde en die schuif je naar onder.
Hooguit zou je meer ruimte creeren met het onderbelichten. En onderbelichten betekend bij de meeste mensen juist een
kortere sluitertijd. (In dat geval dus minder beweging).
Maar begin eerst met het calibreren van je scherm.
Met een gecalibreerd scherm werken is alleen maar zinvol als het ergens tegen aan gecalibreerd wordt. Als daarna de foto's bekeken worden op niet gecalibeerde schermen kun je beter een scherm hebben dat daar redelijk mee overeenkomt.
Als je de foto richt op mensen met goedkopere schermen, mobiele schermen etc. kun je beter de foto daar op afstemmen dan op een top kwaliteit gecalibeerd scherm. Het is namelijk heel terleurstellend als je de foto fantastisch geoptimaliseerd hebt en deze komt bij de presentatie op een ander scherm relatief slecht over.
De ISO invariantie toepassen kan alleen als je in plaats van een hogere iso een lagere iso in combinatie met onderbelichting toepast.
Bij ISO 100 kun je het wel toepassen, maar dan lever je dynamisch bereik in, daartegenover heb je dan iets meer ruimte voor de hoge lichten.
Bij de eerste vraagstelling leek het er voor mij op dat er niet voldoende ruimte was voor de hoge lichten (overbelicht), dus zou deze techniek dan soelaas kunnen bieden.
Volgens het DP-review artikel kun je ook nog altijd beter 200 ISO toepassen, dan 100 met onderbelichten. Maar voor de hogere ISO waarden kun je de hogere ISO waarde ook in Postprocessing bereiken.
Zelf heb ik bij 4 dagen Praag mijn toestel al die dagen continu op Dynamic High had staan. Dus altijd 1 stop onderbelicht in RAW. Ook bij 100 ISO. Voordeel altijd een stop extra ruimte aan de bovenkant. Nadeel bij ISO 100 lever ik dus een stop aan dynamiek in (van 13.6 naar 12.6). Maar meestal waren er in dat geval ook wel hoge lichten in beeld. Zou ik heel nauwkeurig op de hoge lichten naar rechts hebben belicht hebben, dan zou ik soms gelijk, soms lager en soms hoger uitkomen.
Voor de hogere Iso's (vanaf 400 zeg maar) heb ik alleen maar voordeel van deze techniek.
Voor de RED camera worden alle ISO waarden altijd in postprocessing met software gedaan:
iso-speed-revisited
Deze keuze hebben ze niet voor niets gemaakt.
Ben