Cruise naar The Northern Lights

gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Bericht door gvdnberg » za mar 19 2016 6:37 pm

Ach Robert,

Ik heb jullie alleen nog maar verteld wat je kunt verwachten bij het avondeten. 's Ochtends is er natuurlijk het ontbijt. Hierbij heb je de keuze uit allerlei broodjes, kadetjes, puntjes, croissants, pain au chocolat, noem maar op, uiteraard volgens goed Engelse traditie is er ook Toast (Ja met een hoofdletter, want ter plaatse vers voor je gebakken!!). Naast wat er in ons land in een goed hotel verkrijgbaar is, wordt er op het schip nog meer aangeboden, zoals pancakes of wentelteefjes, zure haring, rolmops, zalm, eieren in allerlei variaties, zelfs vers op verzoek gepocheerd, bacon, bean in tomato sauce, worstjes, aardappelen, eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken of het is er. En als het er niets is...... dan halen ze het voor je uit de keuken! Uiteraard is er thee met of zonder melk, koffie, jus d'orange, maar dat is vanzelfsprekend.
Na het ontbijt kun je onbeperkt koffie en thee krijgen, gewoon zelf even tappen. Zo rond 12:00 uur begint de lunch. Meestal is er de keuze uit allerlei lekkers in buffet vorm op één van de bovendekken, maar natuurlijk kun je ook van de kaart eten in het restaurant. Wat minder dan er op de diner kaart vermeld staat, maar toch zeker een zeer ruime keuze tussen warme en koude gerechten, vegetarisch, vis of vlees, het is er allemaal. Na de lunch blijft er koffie en thee beschikbaar en om 16:00 uur High Tea. In het buffet restaurant verschijnen allerlei scones, koekjes, sandwiches en nog meer lekkers op de tafels. Je maakt je eigen bordje klaar met het lekkers van je keuze, kopje thee of koffie erbij en genieten van het uitzicht over zee. Helemaal niet behelpen, gewoon heerlijk genieten!
Zo tegen het vallen van de avond gaat iedereen naar de hut om zich op te maken voor het avondeten en de avond daarna. Hierover heb ik al eerder wat geschreven, maar daarbij heb ik niet verteld dat de tweede zitting rond 20:15 u is en dat er ook nog een avond programma op het schip is. Voor de mensen van de eerste zitting is er 's avonds in het theater een optreden van een speciale gast of van het boordorkestje met de dansers en de zangers. Meestal rond een bepaald thema, doorgaans prima uitgevoerd, wind of geen wind, deze mensen laten zien wat ze in huis hebben. Het is zo geregeld dat de mensen van de eerste zitting na het diner hun theater voorstelling hebben en de mensen van de tweede zitting hebben de voorstelling voor het diner. Dus als de ene groep in het theater zit, zit de andere groep aan tafel. Na theater en diner zijn er nog uitgebreide mogelijkheden om in de verschillende bars een drankje te nuttigen, meerdere drankjes kan ook, afrekenen gebeurt op de laatste dag van de cruise. Met name worden 's avonds de cocktails goed genuttigd.
En ondertussen vaart het schip naar de volgende bestemming.

Maar goed, we waren na een enerverende avond met het Noorderlicht weer aan boord. De volgende dag bleven we nog in Reykjavik, zodat opnieuw een flink aantal passagiers gebruik maakte van de verschillende excursies. Elise en ik zijn de stad in gegaan, om eens rond te kijken wat daar te zien is. We werden met een shuttlebus naar het stadscentrum gebracht en daar valt direct één van de mooiste gebouwen op IJsland op. Een gebouw dat dienst doet als theater en concertzaal, met daarnaast uiteenlopende mogelijkheden voor presentaties en tentoonstellingen. Een zeer markant gebouw waarvan ik erg onder de indruk was. Het begint al met de glazen wanden:

39.
Afbeelding

40. Glas, staal en beton, hier en daar een lamp
Afbeelding

41.
Afbeelding

42. Een ander zeer markant gebouw is deze kerk
Afbeelding

43. Een serene rust in deze minimalistische kerk met een zeer indrukwekkend orgel
Afbeelding

Verder heb ik nauwelijks foto's gemaakt in deze stad, omdat het weer ons parten speelde. Ondanks het IJslandse gezegde "Als je niet van het weer houdt, wacht dan 5 minuten", bleven we niet van het weer houden. Veel wind, ijzig koud en daarbij neerslag die varieerde tussen regen en sneeuw. Voor mij reden om de camera beschermd te houden. We hebben ruim een halve dag rondgelopen in Reykjavik en geconstateerd dat deze stad verschrikkelijk duur is. En dat is logisch want alles moet worden aangevoerd over zee of door de lucht. 's Middags hebben we van de High Tea genoten aan boord en hebben we met de andere passagiers nog eens een blik geworpen op de vangst van de vorige avond.
Die avond hebben we rond 22:00 uur Reykjavik weer verlaten, Kirkwall op de Orkney eilanden werd de volgende bestemming en dat was twee volle dagen op zee voor we daar afmeerden.

De Orkney eilanden behoren bij Schotland en dat is duidelijk merkbaar. Mensen zijn "typically British" net zoals de meeste gasten aan boord. De reis er heen was iets minder heftig dan de reis naar Reykjavik, de wind bleef beperkt tot een goede Windkracht 5. Dat je daarbij toch ook nog aardige bewegingen maakt met het schip probeerde ik nogmaals vast te leggen.

44. Golven met Windkracht 5
Afbeelding

Je ziet dat de golven boven de horizon uit komen en ik kan je verzekeren dat je dat merkt aan boord.

45. idem
Afbeelding

Uiteindelijk kwamen we bij de Orkney's aan. Hier was het stadje Kirkwall een klein uurtje wandelen vanaf het schip, maar toch maakten de meesten gebruik van de shuttlebus. Bij het busstation was het een verzameling passagiers en personeel van het schip, want daar was gratis WiFi, zodat iedereen weer eens contact met thuis kon opnemen. Dat is met name voor het personeel niet echt vreemd, als je bedenkt dat deze mensen 7 tot 9 maanden aan boord zijn. In die tijd werken ze soms tot 10 uur per dag en in ieder geval 7 dagen per week. Na deze periode gaan ze naar huis voor 2 of 3 maanden en dan maar hopen dat ze zo goed waren dat ze weer terug mogen aan boord van hun laatste schip of een ander schip van dezelfde reder. Het is keihard werken om het de passagiers naar de zin te maken. De lat ligt hoog, maar de sfeer is doorgaans ook goed. Het is leuk om met regelmaat een praatje te maken met het personeel, hoewel dat niet altijd mogelijk is. De mensen in de bediening doen dat verspreid over de gehele dag, in het bedienings restaurant of in het buffet restaurant, De afdeling housekeeping zorgt ervoor dat er tenminste 2 x per dag wordt opgeruimd in alle hutten, het bed glad trekken, schoonmaken, nieuws van de dag in de hut leggen. En in geval van een norovirus infectie in "pakkie moeilijk", te weten wegwerp overall, mondkapje, bril, handschoenen en desinfectie spullen, elke dag een zeer grondige schoonmaak van de betreffende hut.
Maar goed, dat is waarop je het minste hoopt!!
Kirkwall is een leuk stadje met karakteristieke oude gebouwen, die door de relatief kleine gemeenschap goed worden onderhouden. Er is een mooi kerkje opgebouwd uit zandsteen St. Magnus Cathedral (Bedankt Frank) en dat kerkje maakte een diepe indruk op mij, juist omdat het toont wat de gemeenschap daar meemaakt en ervaart. Daarmee is het een zeer "persoonlijk" kerkje. Ik laat er wat foto's van zien:

46.
Afbeelding

47.
Afbeelding

48.
Afbeelding

49.
Afbeelding

Het stadje zelf heeft een aantal ruines in het centrum

50.
Afbeelding

51.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door gvdnberg op ma mar 21 2016 6:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » za mar 19 2016 6:54 pm

Naast de oude ruines zijn er de muren en huizen die ook niet van gisteren zijn en reeds lange tijd mee gaan.

52.
Afbeelding

53.
Afbeelding

54.
Afbeelding

55. Weer terug aan boord een blik op de kust
Afbeelding

56. Nadat iedereen weer aan boord was, vertrok het schip voor het laatste traject naar Tilbury, een havenstad nabij Londen. De lokale Pipers & Drums bliezen en sloegen een waardig afscheid.
Afbeelding

57. en langzaam verlieten wij de kade
Afbeelding

58. De avond viel voor de laatste keer aan boord
Afbeelding

59. Koers naar de Noordzee, bestemming Tilbury, Engeland
Afbeelding

Hiermee heb ik mijn laatste foto in deze serie geplaatst. Het was een schitterende reis op een wat kleiner Brits cruiseschip. We hebben veel plezier gehad en hebben goed de kans genomen om uit te rusten. Aangekomen in Tilbury vond de ontscheping plaats en werden alle Nederlanders in een bus geladen, die na een rondrit door Londen ons uiteindelijk afzette op Vliegveld Gatwick. Daar hebben we op een overvol vliegveld tot ruim 18:00 uur gewacht tot een Airbus 319 van British Airways ons naar Schiphol bracht. Voor zowel Elise als mijzelf was de wachttijd en de busrit tesamen voldoende lang om een fikse verkoudheid op te lopen. Iedereen kuchte en proeste en wij ook toen we weer thuis kwamen.

Ik dank jullie voor je belangstelling en enthousiaste commentaren. Tot een volgende reis!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Henk » za mar 19 2016 7:01 pm

Prachtige reis Gert. Fraaie foto's. Dank voor het delen en het verslag.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » za mar 19 2016 7:33 pm

Wat een belevenis Gert! Die reis zal je niet snel vergeten!
Bedankt voor het mooie verslag in woord en beeld!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

MarcB
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MarcB » za mar 19 2016 8:49 pm

Erg gaaf Gert :-)

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » za mar 19 2016 8:53 pm

Prachtige reis, fijn verslag ! Met plezier bekeken. Het 'kerkje' op Kirkwall is de St. Magnus Cathedral, stammend uit 1137. Heel bijzonder op zo'n klein eilandje / in zo'n klein stadje.

RogierJ
Clublid
Clublid

Bericht door RogierJ » za mar 19 2016 10:45 pm

Dag Gert,

Geweldige foto’s! Vooral van het Noorderlicht. Begin februari heb ik ook twee keer het noorderlicht mogen zien. Maar dat kwam niet in de buurt van wat jij hebt gezien. Echt top!

Mooie foto serie!

Rogier
Nikon D850

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » za mar 19 2016 11:03 pm

Wat een mooie reis en ditto foto's Gert! Ook top dat je de moeite hebt genomen om er de tekst bij te schrijven.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mar 20 2016 12:53 am

Hoeveel ben je aangekomen Gert? Met al dat eten... :-)

Leuk om mee gekeken te hebben.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » zo mar 20 2016 2:45 am

Zo wordt een nachtje doorwerken nog leuk.
Heerlijke foto's met een mooi verhaal !

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » zo mar 20 2016 12:31 pm

Prachtige foto's en een dito verslag Gert. Dank voor het delen. Ik heb ervan genoten. Zoals velen hoop ook ik ooit nog eens het noorderlicht te kunnen zien!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » zo mar 20 2016 1:21 pm

Patrick schreef:Hoeveel ben je aangekomen Gert? Met al dat eten... :-)

Leuk om mee gekeken te hebben.
Ach Patrick,

Het klinkt allemaal erg luxe en ruim, maar ik kan je verklappen dat bij de diners de porties zijn aangepast aan het aantal gangen. Met andere woorden, soms heb je met 3 happen alweer een gerecht naar binnen. Gewichtstoename is er voor ons eigenlijk nooit bij tijdens een cruise. Je kunt je natuurlijk altijd vergrijpen aan alle cocktails die er op de kaart staan, of je juist helemaal vol eten tijdens de lunch of High Tea, maar dat zie je slechts bij uitzondering gebeuren.
Laatst gewijzigd door gvdnberg op ma mar 21 2016 6:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo mar 20 2016 1:35 pm

Ik denk dat je bij het gemiddelde NCN-uitje meer aankomt :wink:

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo mar 20 2016 2:16 pm

Mooie serie en dito verhaal.
Prachtig dat noorderlicht.
Dat je met alle eet momenten nog tijd hebt gevonden om foto's te maken. :mryellow:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mar 20 2016 4:02 pm

Skippy schreef:Ik denk dat je bij het gemiddelde NCN-uitje meer aankomt :wink:
De gemiddelde NCN-er valt aan het eind van het uitje weer een paar kilo af bij het afdoen van zijn/haar spullen. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”