Ik heb jullie alleen nog maar verteld wat je kunt verwachten bij het avondeten. 's Ochtends is er natuurlijk het ontbijt. Hierbij heb je de keuze uit allerlei broodjes, kadetjes, puntjes, croissants, pain au chocolat, noem maar op, uiteraard volgens goed Engelse traditie is er ook Toast (Ja met een hoofdletter, want ter plaatse vers voor je gebakken!!). Naast wat er in ons land in een goed hotel verkrijgbaar is, wordt er op het schip nog meer aangeboden, zoals pancakes of wentelteefjes, zure haring, rolmops, zalm, eieren in allerlei variaties, zelfs vers op verzoek gepocheerd, bacon, bean in tomato sauce, worstjes, aardappelen, eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken of het is er. En als het er niets is...... dan halen ze het voor je uit de keuken! Uiteraard is er thee met of zonder melk, koffie, jus d'orange, maar dat is vanzelfsprekend.
Na het ontbijt kun je onbeperkt koffie en thee krijgen, gewoon zelf even tappen. Zo rond 12:00 uur begint de lunch. Meestal is er de keuze uit allerlei lekkers in buffet vorm op één van de bovendekken, maar natuurlijk kun je ook van de kaart eten in het restaurant. Wat minder dan er op de diner kaart vermeld staat, maar toch zeker een zeer ruime keuze tussen warme en koude gerechten, vegetarisch, vis of vlees, het is er allemaal. Na de lunch blijft er koffie en thee beschikbaar en om 16:00 uur High Tea. In het buffet restaurant verschijnen allerlei scones, koekjes, sandwiches en nog meer lekkers op de tafels. Je maakt je eigen bordje klaar met het lekkers van je keuze, kopje thee of koffie erbij en genieten van het uitzicht over zee. Helemaal niet behelpen, gewoon heerlijk genieten!
Zo tegen het vallen van de avond gaat iedereen naar de hut om zich op te maken voor het avondeten en de avond daarna. Hierover heb ik al eerder wat geschreven, maar daarbij heb ik niet verteld dat de tweede zitting rond 20:15 u is en dat er ook nog een avond programma op het schip is. Voor de mensen van de eerste zitting is er 's avonds in het theater een optreden van een speciale gast of van het boordorkestje met de dansers en de zangers. Meestal rond een bepaald thema, doorgaans prima uitgevoerd, wind of geen wind, deze mensen laten zien wat ze in huis hebben. Het is zo geregeld dat de mensen van de eerste zitting na het diner hun theater voorstelling hebben en de mensen van de tweede zitting hebben de voorstelling voor het diner. Dus als de ene groep in het theater zit, zit de andere groep aan tafel. Na theater en diner zijn er nog uitgebreide mogelijkheden om in de verschillende bars een drankje te nuttigen, meerdere drankjes kan ook, afrekenen gebeurt op de laatste dag van de cruise. Met name worden 's avonds de cocktails goed genuttigd.
En ondertussen vaart het schip naar de volgende bestemming.
Maar goed, we waren na een enerverende avond met het Noorderlicht weer aan boord. De volgende dag bleven we nog in Reykjavik, zodat opnieuw een flink aantal passagiers gebruik maakte van de verschillende excursies. Elise en ik zijn de stad in gegaan, om eens rond te kijken wat daar te zien is. We werden met een shuttlebus naar het stadscentrum gebracht en daar valt direct één van de mooiste gebouwen op IJsland op. Een gebouw dat dienst doet als theater en concertzaal, met daarnaast uiteenlopende mogelijkheden voor presentaties en tentoonstellingen. Een zeer markant gebouw waarvan ik erg onder de indruk was. Het begint al met de glazen wanden:
39.

40. Glas, staal en beton, hier en daar een lamp

41.

42. Een ander zeer markant gebouw is deze kerk

43. Een serene rust in deze minimalistische kerk met een zeer indrukwekkend orgel

Verder heb ik nauwelijks foto's gemaakt in deze stad, omdat het weer ons parten speelde. Ondanks het IJslandse gezegde "Als je niet van het weer houdt, wacht dan 5 minuten", bleven we niet van het weer houden. Veel wind, ijzig koud en daarbij neerslag die varieerde tussen regen en sneeuw. Voor mij reden om de camera beschermd te houden. We hebben ruim een halve dag rondgelopen in Reykjavik en geconstateerd dat deze stad verschrikkelijk duur is. En dat is logisch want alles moet worden aangevoerd over zee of door de lucht. 's Middags hebben we van de High Tea genoten aan boord en hebben we met de andere passagiers nog eens een blik geworpen op de vangst van de vorige avond.
Die avond hebben we rond 22:00 uur Reykjavik weer verlaten, Kirkwall op de Orkney eilanden werd de volgende bestemming en dat was twee volle dagen op zee voor we daar afmeerden.
De Orkney eilanden behoren bij Schotland en dat is duidelijk merkbaar. Mensen zijn "typically British" net zoals de meeste gasten aan boord. De reis er heen was iets minder heftig dan de reis naar Reykjavik, de wind bleef beperkt tot een goede Windkracht 5. Dat je daarbij toch ook nog aardige bewegingen maakt met het schip probeerde ik nogmaals vast te leggen.
44. Golven met Windkracht 5

Je ziet dat de golven boven de horizon uit komen en ik kan je verzekeren dat je dat merkt aan boord.
45. idem

Uiteindelijk kwamen we bij de Orkney's aan. Hier was het stadje Kirkwall een klein uurtje wandelen vanaf het schip, maar toch maakten de meesten gebruik van de shuttlebus. Bij het busstation was het een verzameling passagiers en personeel van het schip, want daar was gratis WiFi, zodat iedereen weer eens contact met thuis kon opnemen. Dat is met name voor het personeel niet echt vreemd, als je bedenkt dat deze mensen 7 tot 9 maanden aan boord zijn. In die tijd werken ze soms tot 10 uur per dag en in ieder geval 7 dagen per week. Na deze periode gaan ze naar huis voor 2 of 3 maanden en dan maar hopen dat ze zo goed waren dat ze weer terug mogen aan boord van hun laatste schip of een ander schip van dezelfde reder. Het is keihard werken om het de passagiers naar de zin te maken. De lat ligt hoog, maar de sfeer is doorgaans ook goed. Het is leuk om met regelmaat een praatje te maken met het personeel, hoewel dat niet altijd mogelijk is. De mensen in de bediening doen dat verspreid over de gehele dag, in het bedienings restaurant of in het buffet restaurant, De afdeling housekeeping zorgt ervoor dat er tenminste 2 x per dag wordt opgeruimd in alle hutten, het bed glad trekken, schoonmaken, nieuws van de dag in de hut leggen. En in geval van een norovirus infectie in "pakkie moeilijk", te weten wegwerp overall, mondkapje, bril, handschoenen en desinfectie spullen, elke dag een zeer grondige schoonmaak van de betreffende hut.
Maar goed, dat is waarop je het minste hoopt!!
Kirkwall is een leuk stadje met karakteristieke oude gebouwen, die door de relatief kleine gemeenschap goed worden onderhouden. Er is een mooi kerkje opgebouwd uit zandsteen St. Magnus Cathedral (Bedankt Frank) en dat kerkje maakte een diepe indruk op mij, juist omdat het toont wat de gemeenschap daar meemaakt en ervaart. Daarmee is het een zeer "persoonlijk" kerkje. Ik laat er wat foto's van zien:
46.

47.

48.

49.

Het stadje zelf heeft een aantal ruines in het centrum
50.

51.