Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
AlexB
Forumlid
Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: wo sep 18 2013 6:53 pm
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Bericht door AlexB » ma mar 21 2016 10:21 am

ben42 schreef:
Bij een ISO van 100 en 200 is de camera nog niet ISO-invariant, dus daar toepassen zal effect hebben op de kwaliteit.

Bij een ISO van 400 is voor de D7000 het dynamisch bereik nog maar 11.6, als dit wordt opgeslagen in 14 bits, maakt het niet uit of je de twee bovenste bits leeglaat, of dat de onderste twee bits alleen maar ruis bevatten. Je hebt toch maar 12 bits aan informatie.

Belicht je nu op 800 dan heb je nog maar een dynamisch bereik van 10.6.
Belicht je dan op 400 maar een stop onder (hetzelfde diafragma, dezelfde sluitertijd). Dan heb je een dynamisch bereik van 11.6 (van de ISO 400) -1 (van de stop onderbelichting) dat is dus weer een dynamisch bereik van 10.6. Bij de opname bij ISO 800 worden dan de hoge bits gebruikt, zeg maar 11 stuks en de onderste 3 bits bevatten alleen maar ruis. Bij de opname van ISO 400 wordt het bovenste bit niet gebruikt, maar bevatten de onderste 2 bits ruis. In beide gevallen worden dus evenveel bits gebruikt om de informatie op te slaan. In beide gevallen heb je 11 bits aan info en 3 bits die geen info bevatten, maar leeg zijn en/of ruis bevatten.

Met andere woorden. Mits binnen grenzen toegepast en als de camera ISO-invariant is, verlies je in die situaties geen informatie.

Vriendelijke groet,
Ben

Opmerking aantal bits en dynamisch bereik heeft wel een relatie, maar deze is niet exact 1 op 1. Hier presenteer ik alsof dat wel zo is.
Maar een bit meer betekend eigenlijk wel dat je 1 stop extra dynamisch bereik kunt opslaan.
Je hebt in dynamisch bereik te maken met een aantal dingen. Hier van belang is het dynamisch bereik van de sensor en van het RAW file. Dynamisch bereik van de sensor wordt bepaald door de ruis drempel, dus hoeveel licht dat nog waargenomen kan worden net boven het ruisniveau, aan de onderkant en de hoeveelheid licht die zorgt voor maximale photosite vulling aan de bovenkant. Kan voor een beetje DSLR rustig boven de 13 stops liggen. Als je de ISO waarde omhoog zet, is alles wat je doet de versterkers vertellen hoeveel ze moeten versterken om te doen alsof de photosites vol zitten.

Vervolgens gaan die A/D converters aan het werk, maar helaas zijn die dingen lineair. Dat betekent dat bij 14 bits, zeg ongeveer 16.000 stappen, de eerste 8.000 stappen voor de eerste f-stop worden gebruikt. Daarna 4.000 voor de tweede etc. Dus bij de hooglichten heb je heel veel tonale waarden, maar bij de laaglichten al vrij snel niet genoeg. Niet genoeg dan voor het menselijk oog, want die kan ongeveer 70 tonale stappen (oog kan ongeveer 1% verschil in tonale waarde waarnemen en 1,01 macht 70 =2) in een f-stop waarnemen. En die 70 stappen kan je al niet meer zetten na 8 f-stops. Hier is een en ander aan af te dingen, omdat door contrastwerking je in de laaglichten die 70 stappen niet werkelijk nodig hebt en omdat je in postprocessing een curve toe kan (moet!) passen. Maar zo'n 4 bits heb je wel nodig. Want anders krijg je banding. Betekend dus ook dat je toepasbare dynamische bereik een stuk lager is dan het theoretische bereik.

Bovenstaande geeft het belang aan van het zogenaamde naar rechts belichten. Dat is dus om zoveel mogelijk informatie in je RAW file te krijgen. Als je nu puur op ISO 200 gaat werken en gaat onderbelichten, gaat dat goed tot het punt dat je hooglichten geen 100% signaal aan de A/D converters meer geven. Vanaf dat punt verlies je informatie = je maakt geen gebruik meer van de maximale hoeveelheid tonale waarden die weergegeven kunnen worden. Of dat nou werkelijk van belang is in een bepaalde situatie is een tweede, maar je moet wel in de gaten houden wat je doet.

Overigens, d'r nog eens over nadenkend, is die tip van op ISO 200 houden en onderbelichten voor een ISO invariante camera best vreemd. Met onderbelichten heb je de kans dat je teveel naar links gaat belichten. Als je de ISO opschroeft, blijft je belichting netjes en juist bij een ISO invariante camera heb je blijkbaar geen last van ruis. Dus zou ik zeggen, ISO omhoog gooien en belichting goed houden voor een ISO invariante camera en ISO laag houden en onderbelichten voor een ISO variante camera. Of mis ik nou wat?

oud0001

Re: Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Bericht door oud0001 » ma mar 21 2016 2:50 pm

ISO invariantie is onzin. Er is geen enkele digitale camera op deze wereldbol die ISO of gevoeligheid heeft. ISO was ASA en geeft de gevoeligheid van een emulsie voor licht aan. Daarmee kan dat verhaal van tafel.

Je ISO knop zou versterker 1 t/m 5 moeten heten.
Je zogenaamde basis ISO 200 is het resultaat van de versterking van de pixels zelf die wederom afhankelijk is van het pixelformaat.
Versterkingsfactor 0 is dan de basis versterkingsfactor op pixelniveau. Meer krijg je niet. Hoe groot het niveau is kun je aflezen aan de s/n.
De rest is firmware en software achteraf en dat geeft meer ruis naar mate je meer versterkt. Dat is logisch. Als je versterkt versterk je ook de ruisvloer mee en dat moet je eigenlijk niet willen. Hoewel de ruis onderdrukkende software steeds beter wordt. Het is en blijft een verkleining van de s/n en dus een verlies aan kwaliteit.

Als de luchten te helder zijn heb je de camera verkeert ingesteld.
Je kunt kiezen uit het dichtlopen van de schaduwen=clippen en het clippen in de hooglichten.
Clippen is het dermate belichten dat er totaal geen detail meer in zit. Overal waar jij naar kijkt zit detail in de hooglichten behalve in de schaduwen. Dat maakt dat verlies aan detail in schaduwpartijen natuurlijk zijn en in hooglichten dan weer niet.
Vandaar dat het beter is de hooglichten te beschermen en ETTR te schieten. Daarbij heb je dan de grootste s/n en dus het meeste detail in je beeld.

Als je alles in één beeld wilt hebben moet je overgaan op HDR want de huidige sensor kan dat enorme contrast nog niet aan!
Nu is het dichtlopen van schaduwen een redelijk natuurlijk beeld en dus niet zo opvallend.
Clipping in de hooglichten is echter niet gebruikelijk in de natuur en geeft ook nog verstoringen en aberraties.
Zodra het te helder wordt maakt je oog de pupil/diafragma kleiner en schiet ook ETTR.
Clipping is dan ook echt wel een gemaakte fout want je gaat werkelijk buiten de grenzen van de apparatuur bezig en verlaagt de kwaliteit van het beeld door introductie van overstraling, kleurverlies, vervormingen e.a.
Door dat te doen komt ook je ruisvloer omhoog en wordt navenant de s/n verhouding steeds kleiner, wat weer resulteert in meer ruis.
Dat zul je met name zien als je de schaduwen in post ophaalt.
Sommige zaken moet je leren accepteren. Eén er van is dat een sensor een bereik heeft waarbinnen je kunt werken en een grens waarbuiten je verstoringen en kwaliteitsverlies in je beeld krijgt.

Als je een persoon fotografeert fotografeer dan of geheel in de schaduw of geheel in de zon en gebruik anders een flitser of reflector om de schaduw op te helderen en de te grote dynamiek kleiner te maken. Stop met de camera het onmogelijke te willen laten doen. Accepteer dat je keuzes moet maken en niet alles kunt hebben. Er is niets mis met schaduw. Sterker nog, zonder donker is er geen licht. Het is maar hoe je de schaduw weet te gebruiken in relatie tot het licht.

Schiet ETTR op ISO 200 en er is geen enkel probleem.
In post haal je de schaduwen dan iets op, als dat al realistisch is. Velen proberen overal een HDR van te bakken.
Schaduwen worden gezien als verkeert, maar zonder schaduw is er ook geen licht.
Er wordt ingewikkeld naar oplossingen gezocht voor problemen die er niet zijn.
Accepteer de aanwezigheid van schaduwen en clip niet. Houdt het simpel, dan blijft het leuk. ;-)

Mijn 2 centjes.

Gebruikersavatar
Paul1865
Clublid
Clublid
Berichten: 70
Lid geworden op: vr jan 15 2016 11:32 pm
Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Bericht door Paul1865 » ma mar 21 2016 3:55 pm

Tuihanti schreef: [...]Stop met de camera het onmogelijke te willen laten doen.[...]
Dat is eigenlijk best wel een goed uitgangspunt voor mij: de grenzen van je camera kennen. En een mooie voor op een tegeltje ;) ...
Nikon Z6 - Tamron 24-70mm f/2.8 G2 - Sigma 85mm 1.4 Art - Nikon 70-200 V2

Vincent
Clublid
Clublid
Berichten: 4525
Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:29 am
Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Bericht door Vincent » ma mar 21 2016 5:20 pm

Tuihanti schreef:ISO invariantie is onzin. Er is geen enkele digitale camera op deze wereldbol die ISO of gevoeligheid heeft. ISO was ASA en geeft de gevoeligheid van een emulsie voor licht aan. Daarmee kan dat verhaal van tafel.
Jammer dat het zo weer een onbegrijpelijke theoretische discussie wordt waar een beginner weinig aan heeft. Het maakt helemaal niet uit hoe het technisch allemaal werkt.

Met de zogenaamd iso invariantie wordt niet meer bedoeld dan het feit dat je drastisch kunt onderbelichten en dat achteraf kunt corrigeren met nauwelijks merkbaar verschil in kwaliteit. Ofwel, je eindigt niet met een bak ruis als je 4 stops onderbelicht en dat achteraf oplicht.

Dat is praktisch een groot verschil met de oudere generatie digitale sensoren waarbij ETTR wel belangrijk was vanwege de bekende kwaliteitsproblemen bij extreem achteraf oplichten.

En ja dat is handig want dan kun je gewoon op je hooglichten belichting meten en de schaduwpartijen achteraf ophalen. Uitgebeten luchten/hooglichten is toch in veel (maar niet alle) gevallen het verschil tussen een goede en een matige plaat.
Fin.

oud0001

Re: Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Bericht door oud0001 » ma mar 21 2016 9:11 pm

Alsof ik over bitdiepte ben begonnen en over ISO invariantie.
Werkelijk wat een kul.

Je kunt al zolang je digitaal fotografeert ETTR schieten en achteraf de schaduwen ophalen.
Je hebt er nu wat minder ruis bij.

ISO bestaat enkel in emulsie!! Dat is een feit en anders mag je me de eerste sensor laten zien die gevoeligheid heeft.

Laat die verwarring niet blijven bestaan. ISO invariantie is een niet bestaand bedenksel.
Zonder ISO is er ook geen ISO variantie. Dat bestaat niet. De versterkers worden gewon beter.

Voor het oplossen van het probleem van de TS is ook deze hele uitwisseling en die over bitrate e.d. niet nodig.

Vincent
Clublid
Clublid
Berichten: 4525
Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:29 am
Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Bericht door Vincent » ma mar 21 2016 10:44 pm

Tuihanti schreef:Alsof ik over bitdiepte ben begonnen en over ISO invariantie.
Ik begon er ook niet over hoor :mryellow:

Maar het gaat mij er niet om hoe het heet maar welke implicaties het heeft. :lol:
Fin.

Gebruikersavatar
ben42
Moderator
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: zo mei 12 2013 10:42 pm
Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Bericht door ben42 » ma mar 21 2016 10:58 pm

Tuihanti schreef: ISO bestaat enkel in emulsie!! Dat is een feit en anders mag je me de eerste sensor laten zien die gevoeligheid heeft.
Dat de gevoeligheid van de sensor niet veranderd kan worden dat ben ik het geheel met Tuihanti eens.
Echter omdat termen in deze wereld nu eenmaal veranderen kun je tegenwoordig wel de ISO waarde op een camera veranderen.
Voor veel mensen betekend dit hetzelfde als de lichtgevoeligheid van de sensor veranderen.
Tuihanti heeft gelijk dat alleen de 'versterker' verder wordt opengedraaid.

Maar in de 'moderne' bewoording is het toch wel handig om over ISO gevoeligheid te spreken en over ISO invariantie.
Vooral omdat ISO invariantie bij de moderne Nikon camera wel het geval is, maar de Canon camera dat niet is.
Het is dan wel handig om te weten wanneer je een camera op deze wijze kunt gebruiken en wanneer je dat beter niet kunt doen. Bij Canon camera's kun je deze techniek beter niet toepassen omdat dit ten koste gaat van de kwaliteit.

De term ISO invariantie is dan een handige term om onderscheid te maken tussen camera's die dit wel zijn en camera's dit dit niet zijn.

Met het veranderen van de wereld veranderen nu eenmaal ook de begrippen. Een bug is niet alleen meer een beestje. Resolutie is niet alleen meer het oplossend vermogen. De sluiter is niet altijd meer een mechanisch ding. Een zoeker is niet meer altijd een optisch pad. Een foto is niet meer altijd van papier. En zo kunnen we nog wel uren doorgaan.

En voor de moderne Nikon camera bezitter is ETTR vaak niet meer de optimale route. Fijn aan de huidige generatie van DSLR's is dat je als gebruiker nog steeds de keuze hebt.

Ben


Aanvulling:
Grappig ISO is zoveel meer dan ASA.
ISO 6 gaat inderdaad over gevoeligheden van emulsie.
ISO 2108 gaat over ISBN nummering
ISO 3103 gaat over theezetten
ISO 9000 gaat over kwaliteit
ISO-12232 gaat over ISO speed in electronische camera's

ISO staat voor International Organization for Standardization
en is dus ook van toepassing op digitale camera's.
Laatst gewijzigd door ben42 op di mar 22 2016 5:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Gebruikersavatar
ben42
Moderator
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: zo mei 12 2013 10:42 pm
Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Bericht door ben42 » ma mar 21 2016 11:23 pm

AlexB schreef: Bovenstaande geeft het belang aan van het zogenaamde naar rechts belichten. Dat is dus om zoveel mogelijk informatie in je RAW file te krijgen. Als je nu puur op ISO 200 gaat werken en gaat onderbelichten, gaat dat goed tot het punt dat je hooglichten geen 100% signaal aan de A/D converters meer geven. Vanaf dat punt verlies je informatie = je maakt geen gebruik meer van de maximale hoeveelheid tonale waarden die weergegeven kunnen worden. Of dat nou werkelijk van belang is in een bepaalde situatie is een tweede, maar je moet wel in de gaten houden wat je doet.
Helemaal mee eens, dat je geen informatie wilt verliezen. Bij de hogere ISO waarden is het dynamisch bereik kleiner dan de opslag die er voor wordt gebruikt.
Ik ga even uit voor de gegevens van de D7000. Als je bij ISO 1600 belicht is er nog een dynamisch bereik van 9.6. Dit kan worden opgeslagen in 10 bits. De onderste 4 bits bevatten geen feitelijke beeldinformatie meer maar ruis. Effectief heb je dan 10 bits aan informatie en 4 bits met ruis. (Effectief 1024 verschillende waarden).

Dezelfde belichting (zelfde sluitertijd en zelfde diafragma) maar dan bij een ISO waarde van 400, dan heb je een dynamisch bereik van 11.6, maar de 2 bovenste bits zijn 'leeg'. Je gooit dus 2 bits weg. Maar nu bevatten alleen de onderste 2 bits ruis. (Effectief 1024 verschillende waarden). De hoeveelheid informatie is dus gelijk.

Schuif je de bits (van de 400) 2 posities op en vul je dan de onderste bits met ruis dan heb je weer dezelfde situatie. Het verschil zit niet in de hoeveelheid informatie, maar alleen in de vorm van opslag. 4 bits ruis, 10 bits informatie tegen 2 bits ruis, 10 bits informatie 2 bits leeg. De data is anders opgeslagen, maar de informatie inhoud is gelijk.


In de praktijk heb ik de banding bij de D7000 nog nooit gezien, dus in de praktijk heb ik hier geen last van. Maar misschien zijn mijn ogen niet meer goed genoeg, of het scherm is niet voldoende goed of een aantal andere componenten in mijn schakel. Maar zoals in het DP-review artikel is aangegeven zien andere mensen dit verschil ook niet.

Opmerking, werken in RAW, bij hogere ISO's waarbij het onderbelichten niet al te extreme vormen aanneemt.

Bij hogere ISO's ervaar ik de ISO invariantie techniek als beter dan ETTR.
(Waarbij ik moet opmerken dat ik over het algemeen met matrix metingen werk.) Zie verder voor de omstandigheden beneden.

Opmerking, ook bij de D70 heb ik deze techniek al wel eens uitgeprobeerd, de conclusie wat toen duidelijk: Dat leverde slechte resultaten.
ETTR was voor de D70 een veel betere methode.

Als je maar weet wat je aan het doen bent kun je zelf de keuze maken op welke wijze je belicht. Gelukkig is ieder vrij in te kiezen wat die wil en misschien helpt dit onderwerp een aantal mensen om eens een andere methode te proberen, om daarna te kunnen kiezen.

Iedereen veel plezier met het fotograferen op zijn/haar manier,
Ben


Vooral op vakanties merk ik dat de ISO invariantie techniek mij goed bevalt.
Omstandigheden. B.v. Veel kerken met glas in lood ramen die heel erg licht zijn en interieurs die heel erg donker zijn.
Geen flits, geen statief, niet bij me en meestal ook niet toegestaan. Daarbij vaak onder begeleiding van een gids en vrijwel altijd onder tijdsdruk.
Vaak is het ook nog eens druk in een dergelijke kerk, veel bezoekers, dus vaak maar korte momenten waarop je de foto kunt maken zonder al te veel andere toeristen.
Als je in een korte tijd niet wilt experimenteren is dit een goede techniek.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

oud0001

Re: Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Bericht door oud0001 » di mar 22 2016 7:12 pm

Oké, je wilt de discussie. Goed daar gaan we. ;-)

De naam ISO invariantie is helemaal niet handig.
Het associeert met de term ISO of gevoeligheid en dat is per definitie verkeert. Noem het dan wat het is.
Gain variance of variabele versterking. Gewoon het Engelse Gain 1 t/m 5 is lekker kort en de waarheid.
Geen beter moment dan het huidige om het te veranderen naar iets wat ook waarheid is.
Met ISO heeft het helemaal niets te maken. Ook niet met een standaard want er zijn verschillen tussen merken meetbaar.
Bij een standaard heb je nu net geen verschillen buiten de tolerantie om.
ISO-12232 gaat over ISO speed in elektronische camera's
Er is geen ISO speed in elektronische camera's als er geen filmrolletje in zit. https://en.wikipedia.org/wiki/Film_speed

Dan het volgende. Dat vind ik echt de grootste grap van alles. Als het werkt heb je dus net zo veel ruis als wanneer je de ISO knop omhoog draait? Wat is dan het voordeel? Je kiest gewoon tussen de versterker in je camera of die in de software. Als je dan clipt moet jij je meer gaan verdiepen in het meten van licht. :twisted:

Vincent
Clublid
Clublid
Berichten: 4525
Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:29 am
Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Bericht door Vincent » di mar 22 2016 7:21 pm

Tuihanti schreef:Er is geen ISO speed in elektronische camera's als er geen filmrolletje in zit.
Bel jij Nikon van de week even op dat die ISO knop op je body doorgestoken kaart is??

Ik hoor het wel als er een recall is en ik de mijne ook op kan sturen. Thanx alvast! :thumbup:
Fin.

oud0001

Re: Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Bericht door oud0001 » di mar 22 2016 7:24 pm

Woeoehahahahahaaaaa, alsof ze zich iets van mij aan trekken. :lol: :lol: :lol:
P.S. volgens mij weten ze het al. :silent:

Gebruikersavatar
Frank B
Forumlid
Forumlid
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo jan 20 2008 10:13 pm
Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Bericht door Frank B » di mar 22 2016 9:58 pm

Goede genade...wat een termen en discussies hierboven. iso invariantie, bereik 13 stops, variabele versterking, ETTR....en dat allemaal als reactie op een simpele beginnersvraag van iemand die nog niet helemaal de belichtingsvariabelen onder de knie heeft.

Gebruikersavatar
Peter
Clublid
Clublid
Berichten: 7893
Lid geworden op: ma jun 06 2011 12:00 pm
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Bericht door Peter » di mar 22 2016 10:38 pm

Strakke leercurve dus :D

Gebruikersavatar
AlexB
Forumlid
Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: wo sep 18 2013 6:53 pm
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Bericht door AlexB » wo mar 23 2016 8:14 am

Of net zo doen als m'n vrouw: "... hier zet die camera even goed want je zult wel weer aan de knoppen gedraaid hebben en ik weet niet hoe dat werkt." Ze maakt overigens betere foto's dan ik.

Nog even over die ISO, die is dus wel gewoon gedefinieerd voor digitale camera's. Recall is niet nodig. Kijk even in dat Wikipedia artikel onder item 4. Zelfs japanse camera fabrikanten mogen gewoon ISO gebruiken.

oud0001

Re: Beginnersvraag: fotograferen bij (te) fel zonlicht

Bericht door oud0001 » wo mar 23 2016 12:12 pm

FrankB, precies dat maakte dat ik reageerde.

Ik schreef niet voor niets:
Accepteer de aanwezigheid van schaduwen en clip niet. Houdt het simpel, dan blijft het leuk. ;-)
Deze leercurve is idd veel te steil. Daar heb je helemaal gelijk aan Peter.

Ik denk wel dat de TS nu snapt wat goed is om te lezen en ook dat het selectief moet zijn.
Kennis is belangrijk en helaas wordt dat vaak zo gecompliceerd mogelijk gemaakt terwijl het eigenlijk simpel is en soms klopt er helemaal geen hout van. Dan volgt de een de ander waarbij aan het begin iemand een vette fout heeft gemaakt. Maar goed, de een volgt de ander zonder na te denken of uit te zoeken. Op het www moet je wel kritisch blijven lezen. :wink:

Voor de TS in eenvoud: Schiet in matrixmeting en trek de schaduwen achteraf op.
Bij ISO 200 zul je weinig ruis toevoegen. Dus wel manueel de ISO instellen en niet op de automaat.
Speel er mee en ontdek de grenzen.

Het volgende level is schieten in manual mode.
Google hiervoor op de lichtdriehoek ( zie links onder). Begrijp het en zet de camera op manual mode.
Leer dat ook de ingebouwde meter niet perfect is en waarom.
Wil je het maximale er uit halen meet een witte wolk in spotmeting.
Stel die waarden in stand M in en zet de sluitertijd 2 tot 3 stops langzamer of ISO op 800 of 1600
Bij instelling ISO 800 heb je ook nog weinig ruis bij het ophalen van de schaduwen.
Dat werkt enkel bij een witte wolk. Als het grauw is kun je een wit raam of deurkozijn gebruiken of iets anders dat wit is.
Verder doe je exact het zelfde als met die witte wolk.

Maar wat je ook doet? Begin met deze linkjes.
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... sdriehoek/De belichtingsdriehoek!
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... tellingen/De beste camera instellingen!
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... uitertijd/De beste sluitertijd kiezen!

Veul leesplezier en dat je het snel eigen mag maken. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”