Je hebt in dynamisch bereik te maken met een aantal dingen. Hier van belang is het dynamisch bereik van de sensor en van het RAW file. Dynamisch bereik van de sensor wordt bepaald door de ruis drempel, dus hoeveel licht dat nog waargenomen kan worden net boven het ruisniveau, aan de onderkant en de hoeveelheid licht die zorgt voor maximale photosite vulling aan de bovenkant. Kan voor een beetje DSLR rustig boven de 13 stops liggen. Als je de ISO waarde omhoog zet, is alles wat je doet de versterkers vertellen hoeveel ze moeten versterken om te doen alsof de photosites vol zitten.ben42 schreef:
Bij een ISO van 100 en 200 is de camera nog niet ISO-invariant, dus daar toepassen zal effect hebben op de kwaliteit.
Bij een ISO van 400 is voor de D7000 het dynamisch bereik nog maar 11.6, als dit wordt opgeslagen in 14 bits, maakt het niet uit of je de twee bovenste bits leeglaat, of dat de onderste twee bits alleen maar ruis bevatten. Je hebt toch maar 12 bits aan informatie.
Belicht je nu op 800 dan heb je nog maar een dynamisch bereik van 10.6.
Belicht je dan op 400 maar een stop onder (hetzelfde diafragma, dezelfde sluitertijd). Dan heb je een dynamisch bereik van 11.6 (van de ISO 400) -1 (van de stop onderbelichting) dat is dus weer een dynamisch bereik van 10.6. Bij de opname bij ISO 800 worden dan de hoge bits gebruikt, zeg maar 11 stuks en de onderste 3 bits bevatten alleen maar ruis. Bij de opname van ISO 400 wordt het bovenste bit niet gebruikt, maar bevatten de onderste 2 bits ruis. In beide gevallen worden dus evenveel bits gebruikt om de informatie op te slaan. In beide gevallen heb je 11 bits aan info en 3 bits die geen info bevatten, maar leeg zijn en/of ruis bevatten.
Met andere woorden. Mits binnen grenzen toegepast en als de camera ISO-invariant is, verlies je in die situaties geen informatie.
Vriendelijke groet,
Ben
Opmerking aantal bits en dynamisch bereik heeft wel een relatie, maar deze is niet exact 1 op 1. Hier presenteer ik alsof dat wel zo is.
Maar een bit meer betekend eigenlijk wel dat je 1 stop extra dynamisch bereik kunt opslaan.
Vervolgens gaan die A/D converters aan het werk, maar helaas zijn die dingen lineair. Dat betekent dat bij 14 bits, zeg ongeveer 16.000 stappen, de eerste 8.000 stappen voor de eerste f-stop worden gebruikt. Daarna 4.000 voor de tweede etc. Dus bij de hooglichten heb je heel veel tonale waarden, maar bij de laaglichten al vrij snel niet genoeg. Niet genoeg dan voor het menselijk oog, want die kan ongeveer 70 tonale stappen (oog kan ongeveer 1% verschil in tonale waarde waarnemen en 1,01 macht 70 =2) in een f-stop waarnemen. En die 70 stappen kan je al niet meer zetten na 8 f-stops. Hier is een en ander aan af te dingen, omdat door contrastwerking je in de laaglichten die 70 stappen niet werkelijk nodig hebt en omdat je in postprocessing een curve toe kan (moet!) passen. Maar zo'n 4 bits heb je wel nodig. Want anders krijg je banding. Betekend dus ook dat je toepasbare dynamische bereik een stuk lager is dan het theoretische bereik.
Bovenstaande geeft het belang aan van het zogenaamde naar rechts belichten. Dat is dus om zoveel mogelijk informatie in je RAW file te krijgen. Als je nu puur op ISO 200 gaat werken en gaat onderbelichten, gaat dat goed tot het punt dat je hooglichten geen 100% signaal aan de A/D converters meer geven. Vanaf dat punt verlies je informatie = je maakt geen gebruik meer van de maximale hoeveelheid tonale waarden die weergegeven kunnen worden. Of dat nou werkelijk van belang is in een bepaalde situatie is een tweede, maar je moet wel in de gaten houden wat je doet.
Overigens, d'r nog eens over nadenkend, is die tip van op ISO 200 houden en onderbelichten voor een ISO invariante camera best vreemd. Met onderbelichten heb je de kans dat je teveel naar links gaat belichten. Als je de ISO opschroeft, blijft je belichting netjes en juist bij een ISO invariante camera heb je blijkbaar geen last van ruis. Dus zou ik zeggen, ISO omhoog gooien en belichting goed houden voor een ISO invariante camera en ISO laag houden en onderbelichten voor een ISO variante camera. Of mis ik nou wat?