Pentax Analoog (P30)

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Pruimpit

Pentax Analoog (P30)

Bericht door Pruimpit » wo nov 14 2007 1:29 pm

Alhoewel Nikon absoluut mijn merk is, kijk ik ook wel eens naar andere merken. Laatste tijd heef Pentax mijn interesse. Het lijkt me leuk eens een leuke manuele analoge Pentax SLR te kopen :lol:

Helaas ontdek ik dat op het net veel minder informatie over dit merk is te vinden. Ook niet een goed lopend forum. Hier zijn vast wel mensen met een Pentax verleden :wink:
Wie kan me wat meer vertellen over de Pentax P30 Waar staat de n en t voor die er soms achterstaan?

Is dit een soort Nikon F301 of zie ik dit verkeerd :?:
Hoe duurzaam zijn de pentax-modellen uit de periode 1975-1985 tov Nikon in die tijd? Ik probeer eigenlijk een MX voor niet al te veel geld te bemachtigen

GdP

Bericht door GdP » wo nov 14 2007 1:32 pm

Volgens mij heb je al analoge Nikons genoeg. :mrgreen:

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo nov 14 2007 2:30 pm

De pot verwijt de ketel .......... :shock: :mrgreen: :mrgreen:

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo nov 14 2007 2:32 pm

GdP schreef:Volgens mij heb je al analoge Nikons genoeg. :mrgreen:
Ja en ik had ook nog een minolta maar die is gestolen :evil: Ben van plan nu helemaal van het minolta systeem af te stappen. De rest verkoop ik. Ik ben in staat 3 analoge camera's naast elkaar te gebruiken, meer moet het niet worden. De F501 doet momenteel geen dienst. Die is omgedoopt tot mijn "zwart wit camera" In de F90X komt Fuij Velvia 50, dan kan in de aan te kopen pentax een film met hoge ISO. De FM2N is er voor negatief. En de FE staat in de kast :wink:

Alleen kom ik nu niet meer toe aan digitaal fotograveren :roll:

Frederix

Re: Pentax Analoog (P30)

Bericht door Frederix » di nov 27 2007 9:35 pm

Pruimpit schreef:Alhoewel Nikon absoluut mijn merk is, kijk ik ook wel eens naar andere merken. Laatste tijd heef Pentax mijn interesse. Het lijkt me leuk eens een leuke manuele analoge Pentax SLR te kopen :lol:

Helaas ontdek ik dat op het net veel minder informatie over dit merk is te vinden. Ook niet een goed lopend forum. Hier zijn vast wel mensen met een Pentax verleden :wink:
Wie kan me wat meer vertellen over de Pentax P30 Waar staat de n en t voor die er soms achterstaan?

Hoe duurzaam zijn de pentax-modellen uit de periode 1975-1985 tov Nikon in die tijd? Ik probeer eigenlijk een MX voor niet al te veel geld te bemachtigen
Ik heb in 1976 een Asahi Pentax ES II gekocht. Dat was een weergaloze camera, volgens mij één van de eerste camera's die electronisch was gestuurd. Wel manual focus, handmatig transporteren. Ik heb er ongeveer 15 jaar plezier aan gehad. Toen raakte de electronica defect en het was kostbaar om dit te laten repareren.

Toen heb ik een [highlight=red]Pentax P30[/highlight] gekocht. Wat een rampencamera, na 8 maanden wordtelen weer ingeruild. Daarna een Canon EOS 650 gekocht. Weer een werledcamera.

Ik hoop niet dat ik door het noemen van andere merken camera's dan een Nikon naar een ander forum wordt verbannen . . . :evil: :evil:

Nu werk ik met een Nikon F100, ook een fantastische camera.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » wo nov 28 2007 2:34 pm

Als ik mij niet vergis werd de Pentax P30 bij Cosina gemaakt.
Ik zal er ongetwijfeld nog wel een test van hebben.
Even zoeken...... :roll:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » wo nov 28 2007 3:06 pm

Bijgaand de test van de Pentax P30.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo nov 28 2007 3:26 pm

Ed bedankt!

ik heb het met interesse gelezen, heb de camera inmiddels ook. Voor 30 euro met lens flitser en hoekzoeker 8)

De tegenhanger van de FG. Maar wel 1 die in zijn varianten jarenlang geproduceerd is.
Ik heb het idee dat Pentax die tijd wat lag te slapen :lol:

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » wo nov 28 2007 4:30 pm

In die tijd werd zowel de Pentax P30 als een Minoltamodel door Cosina in China gemaakt.
Of de Pentax P50 daar ook vandaan kwam??? :shock:

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo nov 28 2007 7:51 pm

Ed Post schreef:In die tijd werd zowel de Pentax P30 als een Minoltamodel door Cosina in China gemaakt.
Of de Pentax P50 daar ook vandaan kwam??? :shock:
Ik vind de P30 er an sich wel mooi uitzien 8)
Maar die P50 heeft zo'n lelijk lcd-schermpje en ook nog een transporthendel :shock:

Later kreeg Pentax een lcd scherm boven op de zoekerbehuizing :shock:
Oei wat vind ik dat lelijk.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » wo nov 28 2007 8:21 pm

Binnen de Pentaxlijn zou ik gaan voor een zwarte K2-DMD....
Errug mooi om te verzamelen.

Afbeelding

Nog zo'n leuk verzamelobject is het merk Topcon.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo nov 28 2007 9:55 pm

Ed Post schreef:Binnen de Pentaxlijn zou ik gaan voor een zwarte K2-DMD....

Afbeelding

:roll: Wat een fraai objectief zit daarop ...

Mooie foto ook hoor Ed.

root

Re: Pentax Analoog (P30)

Bericht door root » do nov 29 2007 9:48 pm

Pruimpit schreef:Alhoewel Nikon absoluut mijn merk is, kijk ik ook wel eens naar andere merken. Laatste tijd heef Pentax mijn interesse. Het lijkt me leuk eens een leuke manuele analoge Pentax SLR te kopen :lol:

Verschil is niet zo groot, de N heeft een horizontale split/focus en metalen achterkant. De T heeft een diagonale split/focus en een plastic achterkant.

Eric-DH
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eric-DH » za dec 22 2007 7:33 pm

Ed Post schreef:Binnen de Pentaxlijn zou ik gaan voor een zwarte K2-DMD....

Afbeelding

Een fantastische camera. Maar ik denk dat er niet makkelijk aan te komen is. Een MX is ook een mooi verzamelobject. En zelf zou ik nog wel eens mijn eerste liefde willen terughebben, de K1000 (is indertijd helaas gestolen).

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » za dec 22 2007 10:03 pm

Pentax was vroeger mijn favoriete merk. Ik heb er vele gehad, overigens niet de P30. Wel de K1000 (wat een bakbeest, maar zeer robuust), de ME, ME super en de directe opvolger daarvan, waarvan ik de type-aanduiding ben vergeten. Heel veel plezier van gehad. Gefeliciteerd met je aankoop. Ga je vast een hoop plezier aan hebben.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”