Alternatief voor oculairkapje D750

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Alternatief voor oculairkapje D750

Bericht door Nikkormaat » za mei 07 2016 8:10 pm

Vervanging voor oculairkapje
Bij een tijdopname, gebruik van zelfontspanner of afstandbediening moet het oculair ter voorkoming van ongewenste lichtinval met een kapje worden afgedicht.
Bij verandering van standpunt moet het kapje er weer af en vervolgens opnieuw worden aangebracht.
Ik was dat gepriegel helemaal zat en het een oplossing in de vorm van een rubber flapje van een plat gedrukt stuk binnenband gemaakt. Je hoeft niet meer te wisselen, want de doet het flapje omhoog en weer omlaag. Er blijft een heel klein kiertje bestaan tussen de oogschelp en het flapje. Ik heb uitgezocht of dit nadelig is ten opzichte van het originele oculairkapje.
Ik heb opnames gemaakt in de volle zon met de camera op een wit vel papier voor reflectie vanaf de onderkant en ook een opname vanaf de zijkant. In het histogram wordt exact hetzelfde halfhoge dunne lijntje aan de linker zijde getoond als bij gebruik van het originele oculairkapje. Kortom geen verschil.
Hieronder enkele foto’s van mijn oplossing.
Je schuift hem in het flitsschoentje. Enige nadeel is daarom dat je mijn afdichting niet tijdens flitsen kan gebruiken. Voor mijzelf verwacht ik daar geen hinder van.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op za mei 07 2016 9:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Benjamin Wassink
Forumlid
Forumlid

Re: Alternatief voor oculairkapje D750

Bericht door Benjamin Wassink » za mei 07 2016 9:03 pm

Liveview is/was geen optie!?

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » za mei 07 2016 9:17 pm

In felle zon vind ik het beeld in de zoeker helderder en scherpstellen gaat sneller. Bovendien zuigt LiveView de accu snel leeg.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Benjamin Wassink
Forumlid
Forumlid

Bericht door Benjamin Wassink » za mei 07 2016 9:43 pm

Ne even een test gedaan met de lensdop erop, sluitertijd 10sec f/3.5 iso 100. Geen invloed op de histogram terwijl ik vol met mijn lamp van de mobiel in de oculair schijn!

Het enigste wat van belang is is dat je tijdens de lichtmeting geen lichtinval via de oculair hebt want dit beïnvloed de lichtmeter waardoor de foto niet juist belicht wordt.

Even de belichting locken tijdens de compositie die je maakt en afdrukken op remote of timer.

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » zo mei 08 2016 12:04 am

Als het licht constant is werkt jouw beschrijving prima. Als ik buiten series maak met een afstandbediening, werkt het vastzetten van de belichting niet, omdat de lichtintensiteit veranderd.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”