Bij een tijdopname, gebruik van zelfontspanner of afstandbediening moet het oculair ter voorkoming van ongewenste lichtinval met een kapje worden afgedicht.
Bij verandering van standpunt moet het kapje er weer af en vervolgens opnieuw worden aangebracht.
Ik was dat gepriegel helemaal zat en het een oplossing in de vorm van een rubber flapje van een plat gedrukt stuk binnenband gemaakt. Je hoeft niet meer te wisselen, want de doet het flapje omhoog en weer omlaag. Er blijft een heel klein kiertje bestaan tussen de oogschelp en het flapje. Ik heb uitgezocht of dit nadelig is ten opzichte van het originele oculairkapje.
Ik heb opnames gemaakt in de volle zon met de camera op een wit vel papier voor reflectie vanaf de onderkant en ook een opname vanaf de zijkant. In het histogram wordt exact hetzelfde halfhoge dunne lijntje aan de linker zijde getoond als bij gebruik van het originele oculairkapje. Kortom geen verschil.
Hieronder enkele foto’s van mijn oplossing.
Je schuift hem in het flitsschoentje. Enige nadeel is daarom dat je mijn afdichting niet tijdens flitsen kan gebruiken. Voor mijzelf verwacht ik daar geen hinder van.