D-80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
rik visser

D-80

Bericht door rik visser » za dec 01 2007 1:25 pm

Wil een D-80 gaan kopen :D maar heb geen verstand van zaken voor wat betreft de objectieven. Ben in ieder geval de links die hans op het forum heeft staan aan het doorlezen, goede links Hans, maar misschien hebben juli een sugestie van hoe of wat.
Ik wil foto´s maken van gebouwen, landschappen( vacantie foto´s) .

alvast bedankt
Rik

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » za dec 01 2007 1:39 pm

Hey, Rik
ik zie dat het je eerst bericht is (je kunt je voorstellen op de topic (even Voorstellen))
Wat is je budget? dat helpt met de keuze :D
Ik denk dat de 18-200 MM Lens van Nikkon wel een goeie is maar die is 600 euro (Niew) 8)

Gr Corné Goud

ArTe

Bericht door ArTe » za dec 01 2007 1:50 pm

Rik,

ik zou voor een Nikon AF-S 18-200mm F/3.5-5.6 G VR erbij gaan. Die lens wordt hier op het forum gemengd ontvangen maar als ik opnieuw de keuze zou moeten maken zou dat mijn start zijn. Ik weet niet of de link naar Ken Rockwell tussen de links van Hans staan, maar daar staat in ieder geval een lyrisch verhaal over die lens.

Ik ben zelf ook kritisch mbt. de adviezen van Ken (dus wees dat ook): ondanks het afkraken van mijn 70-300 VR wat Ken doet heb ik die tóch gekocht, omdat de betere kwaliteit én het stuk tele erbij voor mij doorslaggevend waren. Maar als je dat laatste stuk tele niet nodig hebt (en niet zoals ik de kit met 18-135 al gekocht had...) én je vind het uitzakken van de lens geen issue én je wil niet hoeven wisselen... juist.

Overigens zou ik ook hard twijfelen of ik zijn advies voor een D40 niet zou opvolgen... Niet dat ik niet tevreden ben over de D80, hoor! Maar het verschil tussen de D40-set en de D80-set bij Kamera-Express is bijna €300...

Arno

V70ORD5
Forumlid
Forumlid

Bericht door V70ORD5 » za dec 01 2007 9:45 pm

Ik zit een beetje met hetzelfde "probleem" maar met het grote verschil dat ik veel snelle sport (handbal)wil fotograferen in zalen die niet altijd goed belicht zijn.
Dus een snel stukkie glas met grote F. weet eigenlijk niet of ik veel zoom moet hebben...
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

ga voor kwaliteit

Bericht door George Fennes » za dec 01 2007 9:56 pm

Hoi Rik welkom op ons forum.
De 18-200mm VR van Nikkor zoals hierboven aanbevolen is een objectief voor alles.
Maar voor alles kan niet voor alles goed zijn, het is een groot compromis.
Maar de vraag is wil je topkwaliteit of mag het wat minder zijn.
Als je gebouwen gaat fotograferen is het de vraag of het in smalle straatjes is en/of je de ruimte heb om een stapje terug te doen.
Zelf heb ik als standaardobjectief de Tamron 17-50mm 2.8 een perfect objectief zeker als je de prijs in gedachten houd van 380 euro en in Duitsland 325 euro.
Maar in Deventer met smalle straatjes kwam ik toch wat groothoek te kort, dus ik overweeg serieus de Tokina 12-24mm f4 er bij te nemen.
Kost bij Arend op MP 415 euro, ook een perfect objectief welke ik binnenkort ook wil aanschaffen.
Voor het telewerk zou ik de 70-300mm VR van Nikkor nemen kost ongeveer 480 euro.
Dan heb je een perfecte set waar je alles mee kan en waar je voor het geld de hoogste kwaliteit in huis haalt.

Succes met je keus.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

nikonvos
Forumlid
Forumlid

Bericht door nikonvos » zo dec 02 2007 12:24 am

Dag Rik, een superlens om mee te beginnen op een D80 is de Tamron 17-50/2.8. Ik heb 'm vanmiddag aangeschaft en ben helemaal lyrisch over de beeldkwaliteit . Toch een stukje beter als de nikkors die ik al heb. (Ik heb goed naar George geluisterd, die weet het wel).

Gr. Wim
D80

rik visser

Bericht door rik visser » zo dec 02 2007 9:24 am

Allemaal bedankt voor het schrijven :) , zal zeker de lenzen van Tamron gaan bekijken :mrgreen: .

rik

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo dec 02 2007 10:25 am

wel eerst even de bonus aan george overdragen voor het promotie werk :mrgreen:

Klik-Klak

Bericht door Klik-Klak » zo dec 02 2007 11:51 am

Hoi Rik allereerst welkom.
Kijk eens bij Looman in Purmerend of in Alkmaar bij Cameraland dan kan je ook de camera met de lens erop in je hand houden.

Groet R.

Macer

Bericht door Macer » zo dec 02 2007 1:52 pm

Gaaf dat er nog meer Purmerenders met een D80 komen... In de Strada zit een fotowinkel waar je volgens mij alles goed kan proberen en die is in vergelijking met de traditionele shops nog vrij goedkoop ook. (ik weet niet of dat Looman is, zou best kunnen).

rik visser

Bericht door rik visser » zo dec 02 2007 11:19 pm

In de strada ga ik zeker kijken :shock: , dat is een goede zaak en je wordt er goed geholpen.
bedankt :) .

rik

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » zo dec 02 2007 11:26 pm

Hah, grappig, bij looman heb ik ook toen mijn D80 met beginnerlens 18-70 gekocht.

Die man die daar werkt is professioneel bruiloftfotograaf geweest, en weet wel van wanten.

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » zo dec 02 2007 11:40 pm

ArTe schreef:Rik,

ik zou voor een Nikon AF-S 18-200mm F/3.5-5.6 G VR erbij gaan. Die lens wordt hier op het forum gemengd ontvangen maar als ik opnieuw de keuze zou moeten maken zou dat mijn start zijn. Ik weet niet of de link naar Ken Rockwell tussen de links van Hans staan, maar daar staat in ieder geval een lyrisch verhaal over die lens.

Ik ben zelf ook kritisch mbt. de adviezen van Ken (dus wees dat ook): ondanks het afkraken van mijn 70-300 VR wat Ken doet heb ik die tóch gekocht, omdat de betere kwaliteit én het stuk tele erbij voor mij doorslaggevend waren. Maar als je dat laatste stuk tele niet nodig hebt (en niet zoals ik de kit met 18-135 al gekocht had...) én je vind het uitzakken van de lens geen issue én je wil niet hoeven wisselen... juist.

Overigens zou ik ook hard twijfelen of ik zijn advies voor een D40 niet zou opvolgen... Niet dat ik niet tevreden ben over de D80, hoor! Maar het verschil tussen de D40-set en de D80-set bij Kamera-Express is bijna €300...

Arno
Persoonlijk neem ik Ken Rockwells reviews met een korreltje zout.

Hij reviewt lenzen die hij nooit in zijn handen heeft gehad, en daarnaast is hij van mening dat een 18-200mm even goed is als, zeg, een 28-70mm f/2.8 of dergelijke lenzen. Als je dat vind is dat al genoeg bewijs dat je niet helemaal lekker bent :D hahaha

Persoonlijk kijk ik liever naar de reviews van Klaus Schroiff, Thom Hogan, bij Fred Miranda of Olev Novikov etc.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: ga voor kwaliteit

Bericht door Gino » ma dec 03 2007 6:48 am

George Fennes schreef:
Maar in Deventer met smalle straatjes kwam ik toch wat groothoek te kort, dus ik overweeg serieus de Tokina 12-24mm f4 er bij te nemen.

Groetjes George :D
Daar ge je zeker geen spijt van krijgen, i echt een toppertje voor zen geld en zeer degelijk gebouwd. :wink: :D 8)

Groeten Gino :mrgreen:
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

dragon2

Bericht door dragon2 » ma dec 03 2007 8:59 am

Ik heb die Tokina wel even geprobeerd maar ik vond het niks, heb de sigma 10-20 gekocht. Een paar kenissen van mij hebben die ook, tot volle tevredenheid.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”