Marokko

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Marokko

Bericht door Johan v. V. » di jul 05 2016 5:23 pm

Graag Ator!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door josti » di jul 05 2016 11:09 pm

Dat is precies wat ik bedoelde Johan (en Ator); de foto knalt nu echt van m'n scherm af. Mooi gedaan. Bij 113 zou ik de spiegeling in het water niet wegcroppen. Die voegt voor mij een extra dimensie toe aan je foto.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Johan v. V. » do jul 07 2016 3:10 pm

Bedankt voor jullie reacties weer! Leuk en leerzaam ze te lezen!

Ik ben toe aan de laatste serie foto's van onze reis door Marokko. Het zijn d'r nogal wat geworden! Nee ik weet het, ze zijn niet allemaal even mooi. Maar ik ben zó enthousiast geworden over dit schitterende land, waar zulke vriendelijke en gastvrije mensen wonen, dat ik me niet kon inhouden. Van die gastvrijheid een voorbeeld dat ons overkwam op het plein van de moskee waarvan je de foto's hieronder ziet. Op een plek in de schaduw bij deze moskee zat een familie te eten. Vader, moeder, kinderen, opa, oma, tante. Ik schraapte moed bij elkaar om te vragen of ik een foto van ze mocht maken. Dat werd helaas zonder meer van de hand gewezen! Maar vervolgens werden we wél uitgenodigd mee te eten en het lukte niet om dat met goed fatsoen af te slaan! Zo zijn Marokkanen dus óók!

Voor degenen die ik wellicht geïnteresseerd heb om ook eens naar Marokko te gaan ben ik altijd bereid via persoonlijker contact wat meer over onze ervaringen te vertellen. Eén ding moet je je wel realiseren, voor je met de auto bij de boot in zuid Spanje bent hebben wij eerst ruim 2.400 kilometer moeten rijden. Je moet er dus wel wat voor over hebben!

Maar nu eerst naar Casablanca waar we de Hassan II moskee bezochten, de enige moskee in Marokko die voor niet-moslims toegankelijk is. De moskee ligt direct aan de Atlantische Oceaan en werd in opdracht van koning Hassan II gebouwd voor een slordige 600 miljoen dollar. In 1993 was de bouw klaar. In de gebedszaal passen 25.000 gelovigen, terwijl er ook nog 85.000 mensen op het plein de samenkomsten kunnen bezoeken. Al met al zo'n 110.00 gelovigen!

Het dak van de gebedszaal kan open worden geschoven. Dat is wel nodig ook wanneer je bedenkt dat zomers de temperaturen buiten tot boven de 40 graden kunnen oplopen!
De moskee mag dan wat gekost hebben, dan heb je ook wat! Alle marmer glimt je tegemoet, het kostbare cederhout steekt er prachtige bij af.
Beneden bevinden zich fonteinen voor de rituele wassingen en de hamam.

Serie 12
118 De minaret
Afbeelding

119
Afbeelding

120
Afbeelding

121 Pracht en praal in de gebedszaal
Afbeelding

122 Prachtig plafond
Afbeelding

123
Onder zitten de mannen, boven de vrouwen, achter een scherm zodat de mannen hen niet in de ogen kunnen kijken
Afbeelding

124
Afbeelding

Allemaal bedankt voor het kijken (en voor jullie geduld!)!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do jul 07 2016 3:53 pm

Johan v. V. schreef:(...) (en voor jullie geduld!)!
Ja, pfff..., dat was weer een lange zit! :D
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”