AF problemen D300 ?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
GdP

Bericht door GdP » zo dec 02 2007 6:28 pm

Nikon schreef:Help!!! Heb gisteren de camera opgehaald . Gisteravond en vandaag bij donkere omstandig bheden , dus hoge iso , foto's geschoten, en wat denk je .......... Heb de indruk dat hij er steeds iets naast zit . Sluitertijd was snel genoeg dus geen bewegingsonscherpte maar hij is net niet scherp Wat nu?? Kan dat ook liggen aan de nog in te slijten contactpuntren
Kan je een foto laten zien? Dat kan wel eens helpen in het beantwoorden van je vraag.

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » zo dec 02 2007 6:34 pm

Welke AF-mode? Enkelpunts? En is dat punt dan nog onscherp?

Derk

Bericht door Derk » zo dec 02 2007 6:48 pm

Bob42 schreef:Het kan natuurlijk zijn dat het CSM-knopje bij het uit de tas halen in de M-stand is terechtgekomen? Is al een draadje over, meen ik.
Dat een objectief in de M-stand staat komt bij de Nikonians niet voor, natuurlijk 8)
In theorie is dat een mogelijkheid natuurlijk. Maar geloof me, dat was 't niet...

Derk

Bericht door Derk » zo dec 02 2007 6:50 pm

Nikon schreef:Help!!! Heb gisteren de camera opgehaald . Gisteravond en vandaag bij donkere omstandig bheden , dus hoge iso , foto's geschoten, en wat denk je .......... Heb de indruk dat hij er steeds iets naast zit . Sluitertijd was snel genoeg dus geen bewegingsonscherpte maar hij is net niet scherp Wat nu?? Kan dat ook liggen aan de nog in te slijten contactpuntren
Ik zou het ook zoeken in de Af-veldstand. Welke veldstand heb je gebruikt?

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » zo dec 02 2007 6:57 pm

Contacten hoeven niet ingesleten. Dat is onzin. Contacten kunnen hooguit een beetje vettig zijn. Schoonmaken dus. Maar dan nog. Ik heb zelf nog nooit een camera gehad die zoiets had. Maar goed.. wat niet kan natuurlijk...
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op zo dec 02 2007 7:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben hier incognito...

Nikon

Bericht door Nikon » zo dec 02 2007 7:03 pm

Objectief 35-70 2.8 D
Tijd 1/60 sec
Diafragma 2.8 of 3.5

Veelal binnenopname's bij kunstlicht

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » zo dec 02 2007 7:04 pm

Je kan een backfocus test doen als je het niet vertrouwt: http://www.focustestchart.com/chart.html

Nikon

Bericht door Nikon » zo dec 02 2007 7:05 pm

Overigens een enkelvelds scherpstelling

yoyo

Bericht door yoyo » zo dec 02 2007 8:55 pm

Nikon schreef:Objectief 35-70 2.8 D

Lees je Nederlandse manual op blz 350. De onderste regel.

Panthera

Bericht door Panthera » zo dec 02 2007 9:41 pm

Had vandaag nl. precies hetzelfde. De D300 opgehaald bij de vakhandel, batterij opgeladen, 12-24 AF-S objectief erop en nada... Wilde absoluut niet scherpstellen.

Grappig..... Had ik donderdag ook. Verschillende objectieven met heel veel verschillende settings van AF en scherpstelgebied. Na een aantal vruchteloze pogingen werkte hij opeens.

Tot nu toe ruim 1000 testopnamen en nooit meer last van.

Derk

Bericht door Derk » ma dec 03 2007 9:38 pm

Blijft vreemd! Vandaag m'n ervaringen gemeld aan fotovak Engel, met het oog op omruilgarantie mocht het probleem terugkeren. Een keurige reactie terug van hen.

M'n vriendin was bij ze in de winkel en begreep van de medewerkster dat Nikon NL minder professioneel had gereageerd (ze hadden mijn melding doorgespeeld). 'Nikoncafe.com vond men een forum met onzin en van het scherpstelprobleem hadden ze nog niet gehoord.' Tja, daar sta je dan als klant van Nikon in je hemd. Je bent blijkbaar te stom om je informatiebronnen te kiezen en om met hun foutloze apparatuur om te gaan.

Gelukkig voor Nikon verkopen ze niet rechtstreeks, maar zitten er professionele dealers tussen die wel weten hoe om te gaan met klanten.

Ik hoop voor Nikon dat dit AF-bericht geen eigen leven gaat leiden. Ik ben bang dat ze er dan snel achterkomen hoe snel dergelijke fora werken in het beinvloeden van potentiele klanten en hun koopgedrag...

mikemix

Bericht door mikemix » ma dec 03 2007 9:41 pm

Ai, ai, ai, is natuurlijk erg vervelend tussen het dozen schuiven door, zo'n bericht, hou ons op de hoogte svp.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma dec 03 2007 9:42 pm

Ik hoop voor Nikon dat dit AF-bericht geen eigen leven gaat leiden. Ik ben bang dat ze er dan snel achterkomen hoe snel dergelijke fora werken in het beinvloeden van potentiele klanten en hun koopgedrag...

zoals eerder vermeld is het DBS een groter probleem op de D200 dan de D300 nu met zijn focus.

ik geloof niet dat er ooit 1 D200 minder om verkocht is laat staan het merk Nikon zelf.

neemt niet weg dat het wel heel vervelend is als je net die ene bent. succes en hou ons evt. op de hoogte.

groeten : Arend

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma dec 03 2007 9:51 pm

"D5 / D700X / 800mm VR 1.4 / 300mm VR 1.4 / SB-900 / Sb-1000 / 14-35mm 1.4 / 24-85mm 1.8 VR / en nog veel meer onzin."

Arend, jij loopt een jaar of vijf vóór? Back to the future? Ziet er wel aantrekkelijk uit! :shock: :mrgreen:

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma dec 03 2007 9:57 pm

Cees.....je bent de eerste die er wat van zegt...ja ik weet wel wat ik wil :)

groeten : Arend

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”