Dynamisch bereik van de camera

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
wiel15
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Dynamisch bereik van de camera

Bericht door wiel15 » di okt 04 2016 10:47 pm

Hoe weet ik wat de camera voor een dynamisch bereik heeft wat dat is toch wel belangrijk? :

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Dynamisch bereik van de camera

Bericht door a90 » di okt 04 2016 10:52 pm

Belangrijk waarvoor of voor wie ? en welke camera dan wel niet ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Janvis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Janvis » di okt 04 2016 10:57 pm

En voor foto's die buiten het dynamisch bereik vallen is HDR toch een oplossing?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » di okt 04 2016 11:16 pm

Op je andere berichtje - inmiddels verwijderd - zag ik dat je die vraag stelt omdat je van plan bent een andere camera te kopen.
1) welke camera heb je nu?
2) wat is daarvan het dynamisch bereik?
3) hoe ben je dat te weten gekomen?

Alle gekheid op een stokje, als je goed zoekt in de camera scores op de DxO website kun je daar wel de door die club gemeten cijfertjes per camera vinden, in volgorde van algehele "score".
De algemene consensus is hier overigens dat die eindscores buitengewoon weinig reële waarde hebben.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo okt 05 2016 6:30 am

Janvis schreef:En voor foto's die buiten het dynamisch bereik vallen is HDR toch een oplossing?
Niet als er iets beweegt op je foto... of als je gewoon veel foto's moet maken (een bruiloft bijvoorbeeld)
Fin.

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » wo okt 05 2016 10:03 am

Dat begrijp ik, maar dat kan ik niet opmaken in openingspost om wat voor soort fotografie het gaat en geef dus ook maar gewoon wat advies wat op dat moment in me op komt ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo okt 05 2016 11:20 am

Dat is ook prima. Ik vul alleen even aan :wink:
Fin.

mozes
Forumlid
Forumlid

Bericht door mozes » wo okt 05 2016 11:55 am

wiel15 schreef:Hoe weet ik wat de camera voor een dynamisch bereik heeft wat dat is toch wel belangrijk? :
Alleen als je slecht licht hebt, en de belichting niet helemaal goed hebt staan, verders, geen idee eigenlijk.
Of het moet zijn omdat je bij nabewerking net wat meer ruimte hebt
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo okt 05 2016 12:14 pm

JaapV schreef:als je goed zoekt in de camera scores op de DxO website kun je daar wel de door die club gemeten cijfertjes per camera vinden, in volgorde van algehele "score".
Als je daar klikt op de landscape kolom titel dan worden alle camera's gesorteerd op dynamisch bereik. Zie je meteen dat je bij Nikon wat dat betreft wel goed zit :thumbup:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo okt 05 2016 1:36 pm

Ook ik ben eigenlijk van mening dat de contrastomvang, dynamisch bereik zo u wil, door de camerafabrikant opgegeven zou dienen te worden bij de elementaire gegevens. Beetje vreemd dat je dat in tests van derden moet gaan opzoeken. Tests zouden mooi zijn diverse camera's onderling te vergelijken, maar dat neemt dus niet weg dat de fabrikant die gegevens beter zou moeten verstrekken in folders of introductiebulletins.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » wo okt 05 2016 2:16 pm

Het is een kostbare uitgave, dus je moet je er eigenlijk wel ( zo ) in verdiepen, maar ik er persoonlijk geen moment bij stilgestaan. in ieder geval niet direct. maar m'n gehele keuze/wensenpakket zou overigens best wel dit afgedekt hebben. maar om nu op websites te speuren naar camera's met een EV bereik van hoger dan 14, dat zie ik niet snel iemand doen.

wat eerder in de richting komt, is een vertrekpunt: welke camera had je hiervoor, en waar liep je toen tegen aan? Of hoe presteert een camera van 400 euro ten opzichte van een van 1000 euro. Dan komen dergelijke zaken zoals EV bereik natuurlijk wel sneller naar voren.

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » wo okt 05 2016 2:34 pm

... en bedenk, niet alleen het dynamisch bereik van de sensor is zaligmakend.
Ook de wijze waarop het beeld wordt opgeslagen heeft invloed.
Als je 8 bits verwerkt en vervolgens opslaat als sterk gecomprimeerde .JPG is de situatie anders dan wanneer je een 16 bits .TIFF bestand aanmaakt.

Zelf testen is natuurlijk altijd mogelijk. Leuk, leerzaam en niet moeilijk.
(gaat natuurlijk niet op voor een camera die je nog moet kopen...)

Gijskaart egaal belichten; belichting zó instellen dat je histogram "in het midden" staat. "native" ISO instellen.
Vervolgens een fotoreeks maken; iedere keer een (deel van een) stop gaan onderbelichten, net zolang tot het beeld begint te clippen in het zwart.
Dan vanuit je eerste instelling een soortgelijke reeks maken met stapsgewijze overbelichting, net zo lang tot het wit gaat clippen.
Tellen hoeveel stops die twee uiterste metingen uit elkaar liggen.
Voilá. Dynamisch bereik.

Tijd om het zônesysteem weer af te stoffen?
Groet,
Bert

iJoost

Bericht door iJoost » wo okt 05 2016 3:20 pm

Je onderwerp heeft een dynamisch bereik, je sensor, je NEFs, je JPG's, je beeldscherm, je printer... allemaal verschillend.
Dat begrijpen en goed daarmee omgaan is een van de belangrijkste dingen bij het fotograferen. En die keten begint dus met goed belichten... ;-)
Laatst gewijzigd door iJoost op wo okt 05 2016 8:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » wo okt 05 2016 3:34 pm

Dus heb je in je laatste geval een uitgangspunt nodig, om in het gehele proces een goed keuzeafweging te kunnen maken

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo okt 05 2016 3:42 pm

iJoost schreef:En die keten begint dus met goed belichten... ;-)
Beetje een open deur waarmee (wellicht onbewust) de wenselijkheid en waarde (of zelfs het belang) van een groot dynamisch bereik wordt miskend.

Juist bij het vastleggen van scenes met een groot dynamisch bereik is een sensor die dat zo goed mogelijk kan vastleggen een absolute meerwaarde. Denk aan goed belichte glas in lood ramen terwijl je ook details houdt in de donkere kerk. Denk aan goed belichte luchten terwijl je een onderwerp in de schaduw fotografeert, etc. Uitgeblazen ramen en luchten zit meestal niemand op te wachten (maar soms creatief ook goed toepasbaar)

Niet voor niets dat veel canon gebruikers jaloers waren op de D750 tov de 5D3 ;)

Dat maakt ook dat 'goed belichten' niet bestaat als waarheid. Hooguit als variabele in een creatief proces. Mede afhankelijk van de gebruikte sensor, de te fotograferen scène en het gewenste eindresultaat.
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”