D3100 en ruis

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Janvis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

D3100 en ruis

Bericht door Janvis » zo nov 13 2016 8:58 pm

Beste allemaal,

Ik ben vandaag voor het eerst met een gezin het bos in geweest om ze te fotograferen. Het waren vrienden van een kennis fotografe en ze had gevraagd of ik zin had om mee te gaan ook eens wat te kunnen oefenen met die vorm van fotografie. Heb inmiddels de eerste foto's bewerkt en aan die mensen laten zien en gelukkig waren ze erg enthousiast waar ik al best trots op ben :D Ik kan helaas geen foto's laten zien omdat ik niet weer of ze het kunnen waarderen als ik ze zomaar hier ga plaatsen.

Ik beschik slechts over de 18/55 en de 55/300 lens en omdat ik iets op de achtergrond wilde blijven en erg graag met beperkte scherptediepte wil spelen heb ik besloten om tijdens de wandeling de 55/300 er op te schroeven. Opzich heeft me dat qua scherptediepte datgene opgeleverd waar ik op had gehoopt en was wat dat betreft blij met mn keuze, wel moest ik soms wat erg veel afstand houden wat het soms wat lastig maakte om de aandacht van de kinderen te krijgen en te houden.

Maar nu mijn concrete vraag/probleem.

Omdat ik niet graag onbewogen foto's wilde hebben had ik de ISO op auto gezet met een maximale sluitertijd van 1/250ste. Ik fotografeer in de stand A en had het diafragma al helemaal open staan dus daar was geen licht meer mee te winnen. Omdat de lichtomstandigheden niet ideaal waren in het bos is de ISO nauwelijks onder de 1600 geweest en zaten uitschieters tussen die richting de 3200 gingen.
Nu ben ik er tijdens het bewerken in lightroom achtergekomen dat alle foto's een extreme hoeveelheid ruis bevatten en daar baal ik achteraf best wel van, d.m.v. luminantie kan ik de ruis wel weg krijgen maar moet bij sommige foto's de schuif helemaal naar rechts zetten om het kwijt te zijn. Gevolg is dat de foto's super zacht worden en ieder gevoel van scherpte zo ongeveer uit de foto is verdwenen.
Omdat ik toch wel graag meer wil gaan doen met deze vorm van fotografie zit ik te dubben of het raadzaam is om voor een betere body te gaan sparen of dat ik eerst nog eens wat kan gaan proberen met lichtsterkere lenzen.

Wie kan mij voorzien van tips over wat verstandig is?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)

Janvis
Forumlid
Forumlid

Re: D3100 en ruis

Bericht door Janvis » zo nov 13 2016 9:24 pm

Ben trouwens erg benieuwd wat de 35mm 1.8 gaat doen op mn body. Scheelt toch bijna 4 hele stops licht t.o.v. de 5.6 waar nu de meeste foto's mee zijn gemaakt.

Zit trouwens een beetje te kijken op het net naar de D7200, ben er erg onder de indruk van zijn prestaties. Laat zelfs de D610 achter zich qua ruisprestaties en dat had ik niet verwacht aangezien de D610 met z'n full frame een beduidend lagere pixeldichtheid heeft. De D750 daar en tegen verslaat dan weer de D7200 op dat gebied (maar het zou ook niet best wezen als het met dat prijsverschil anders zou zijn ;) )
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » zo nov 13 2016 9:47 pm

Die 35mm zal al heel veel doen. Al zal je niet snel portretten met meerdere mensen op 1.8 gaan schieten is het een prachtig stukje glas. Betreft je ruis en lr; probeer eens Dfine. Dit is een van de Nik Plugins en is naar mijn bescheiden mening de beste ruisonderdrukkingsoftware heden dage te krijgen.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » zo nov 13 2016 10:04 pm

Dank je Jochem, ik had je antwoord in je eigen draadje ook al gelezen :-) Ik ga me er maar eens in verdiepen, want baal echt van de gigantische hoeveelheid ruis. Ik hoop dat een beter stukje software er beter mee om kan gaan.

Met F1.8 ga je inderdaad geen heel gezin scherp op de foto krijgen maar bij een individu is natuurlijk al wel een stuk winst te halen, toch begin ik wel langzaam het gevoel te krijgen dat naarmate ik de apparatuur en techniek beter onder de knie krijg ik steeds vaker tegen de grenzen van mijn spullen aanloop.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » zo nov 13 2016 10:25 pm

Ik had de plugins even snel gedownload, blijkt mijn C schijf helemaal vol te zijn... Belachelijk toch dat windows tegenwoordig bijna 40 GIG in beslag moet nemen op je HDD..GRRRRRRR
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Nikkormaat » ma nov 14 2016 12:07 am

Heb je perse 1/250 nodig of heb je geen VR.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma nov 14 2016 11:55 am

Janvis schreef:... toch begin ik wel langzaam het gevoel te krijgen dat naarmate ik de apparatuur en techniek beter onder de knie krijg ik steeds vaker tegen de grenzen van mijn spullen aanloop.
Dan is het moment daar om eens een D7200 uit te proberen. Of wellicht een D7100 of zelfs een D7000 als het budget krap is.
Onderstaande foto is met een D7000 gefotografeerd op iso 2.200. De ruis is gefilterd met Nik Dfine, inderdaad een heel goed ruisfilter.
AfbeeldingD7000-9192 by Luc de Schepper, on Flickr

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » ma nov 14 2016 12:32 pm

Nikkormaat schreef:Heb je perse 1/250 nodig of heb je geen VR.
Perse is een groot woord maar afgelopen weekend waren er kinderen bij van 3 en 4 jaar en die zitten niet bepaald stil, ze renden voornamelijk door het bos dus het was een redelijke kunst om ze er mooi op te krijgen. Wellicht dat bij de wat kortere brandpunten de sluitertijd iets langer had gemogen maar bij mijn auto ISO instelling kan ik hem niet rekening laten houden met de brandpuntafstand, opzich zou me dat wel een hele mooie optie lijken op een camera (helaas heeft de d7200 die optie ook niet)

@ Skippy: Die foto ziet er goed uit, met zo'n hoge ISO waarde was het mij niet meer gelukt om er zo veel scherpte uit te halen. Wellicht dat mijn glaswerk daar ook nog wel een beetje parten aan speelt hoor maar ben inmiddels wel een beetje naar een opvolger aan het kijken voor mijn d3100
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma nov 14 2016 12:41 pm

Beste JW,
re: tips over wat verstandig
-Begin eens met auto-iso uit te zetten, en gewoon de gemeten sluitertijd in de gaten houden.
-re: 35mm
Bedenk dat je met een veel kortere brandpuntafstand een veel langere sluitertijd kan benutten.
Met een combinatie van b.v. f 2.8 en 1/60 moet er veel mogelijk zijn.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma nov 14 2016 4:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » ma nov 14 2016 12:53 pm

Hey Gijs,

Normaal gesproken gebruik ik de auto iso stand eigenlijk nooit maar omdat dit de eerste keer was dat ik op deze manier ging fotograferen en wil ten alle tijde voorkomen dat ik (te veel) bewegingsonscherpte zou krijgen en heb daarom deze instelling geprobeerd. Gezien de grote zoom bereik van de lens heb ik op safe gespeeld door te kiezen voor 1/250ste (had achteraf bij een aantal foto's best iets langer gekund hoor) maar daardoor was dit ook eigenlijk de eerste keer dat met zulke hoge iso's heb gewerkt en daardoor viel het me gewoon op dat ik nu echt gigantisch veel ruis heb gekregen. Het eerste wat ik toen deed was kijken hoe andere camera's daar mee omgaan en in een vergelijking tussen de D7200/D610 en de D750 verbaasde ik me over de prestatie's van de D7200 en zodoende wekte die camera wel heel erg mn aandacht.
Laatst gewijzigd door Janvis op ma nov 14 2016 4:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » ma nov 14 2016 2:11 pm

D7000 op ISO 4000 met Topaz DeNoise in PS CC vanuit RAW:

Afbeelding

In camera JPG met witbalans enigszins aangepast, formaat aangepast en daarna een beetje "Smart sharpen".
Dus verder geen ruisonderdrukking of andere nabewerking!

Afbeelding

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » ma nov 14 2016 7:14 pm

Ik zit een beetje naar lenzen te neuzen en kom daarbij o.a. de 17-50 F2.8 van Sigma tegen, dat lijkt een veelbelovende lens te zijn. Zou het verstandig zijn om daar eens mee te gaan beginnen? Heb ik toch nog een beetje zoom en daarbij ook een flink stuk winst in lichtsterkte, door het kortere brandpunt en de winst aan lichtsterkte kan ik behoorlijk wat lager in mn ISO in de omstandigheden van afgelopen weekend. Deze lens zou dan mijn 18-55 gaan vervangen, qua scherpte ga ik er dan volgens mij ook wel een stapje op vooruit en met z'n 340 euro is ie nog erg betaalbaar ook.

Ik heb trouwens inmiddels ook de door jullie aangeraden programma's geïnstalleerd en ik moet toegeven dat vooral op gebied van ruisonderdrukking dat Dfine een stuk fijner werkt dan de standaard onderdrukking van lightroom, heb daar best een stukje winst mee kunnen behalen. De 55-300 is bij vol open diafragma niet bepaald de scherpste en dat i.c.m. met de hoeveelheid ruis zal natuurlijk nooit ragscherpe foto's opleveren maar ben wel blij dat ik hiermee nog weer een stapje heb kunnen winnen :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » di nov 15 2016 8:32 am

Zorg er in elk geval voor bij het werken met hogere iso waardes dat je niet onderbelicht.
Bij het achteraf ophalen van de belichting ontstaat een bak ruis hetgeen niet nodig is.
Dan liever nog een iso stap hoger. De voorbeelden laten zien dat daar prima mee te werken is, ook met een D3100.
groeten Robert

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » di nov 15 2016 9:36 am

Maar even terugkomend op de sluitertijd. Bij het fotograferen van een gezin met jonge kinderen in een bos, waarbij de foto's zo spontaan mogelijk moeten zijn en waarbij de kinderen gewoon lekker hun gang kunnen gaan is die 1/250ste toch ook weer niet echt overdreven toch? Bij een stilstaande portret waarbij het gezin er even voor gaat zitten kan natuurlijk op 55mm de sluitertijd iets korter maar voor de rest leek mij die 1/250 ste best redelijk.

@Robert: de iso nog verder opvoeren dan 3200 gaat niet bij mijn D3100, volgens mij is de volgende stap HI1 en dan nog HI2 maar dan worden de foto's onbruikbaar dus op gebied van ISO was geen winst meer te halen, ik zal moeten zorgen dat ik meer licht op de sensor krijg door óf een lichtsterkere lens te gaan gebruiken en/of iets met de sluitertijd te gaan doen.

Maar eerlijk is eerlijk, een camera als de D3100 blinkt natuurlijk ook weer niet uit in zijn ruisprestatie's, hiermee bedoel ik niet dat het een slechte camera is (ben er voor de rest best wel tevreden mee) maar ik denk wel dat met een andere camera daar best veel winst te halen is. Een tweede dingetje die me soms een beetje stoorde was de snelheid van mijn camera, als één van de kinderen bijvoorbeel spontaan wat grappigs deed gebeurde het me een paar keer dat de camera te traag was met focusen en schieten waardoor het leukste deel van het moment alweer voorbij was. Een camera met een acurater en sneller focus systeem zou ik dus ook wel erg graag willen (hoewel een snellere lens daar natuurlijk ook al wel een bijdrage in kan leveren).
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di nov 15 2016 9:48 am

Janvis schreef:Maar even terugkomend op de sluitertijd. Bij het fotograferen van een gezin met jonge kinderen in een bos, waarbij de foto's zo spontaan mogelijk moeten zijn en waarbij de kinderen gewoon lekker hun gang kunnen gaan is die 1/250ste toch ook weer niet echt overdreven toch? Bij een stilstaande portret waarbij het gezin er even voor gaat zitten kan natuurlijk op 55mm de sluitertijd iets korter maar voor de rest leek mij die 1/250 ste best redelijk.
Klopt. Daarom slaat deze vraag
Nikkormaat schreef:Heb je perse 1/250 nodig of heb je geen VR.
(of is het een opmerking?) nergens op. Je hebt in deze duidelijk door jou beschreven situatie inderdaad een snelle sluitertijd nodig (plus een rappe autofocus) en bij snel bewegende onderwerpen heb je niets aan VR.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”