in het filmpje wordt ook de D810 36MP vergeleken en volgens mij worden ook de bestanden gelijkwaardig gemaakt. Ga vanavond het filmpje nogmaals bekijken!djunclesam schreef:Detailniveau zit per definitie in pixelformaat/dichtheid en niet in sensorformaat. Er wordt dus niets onderuit gehaald, omdat dat ook nooit zo geweest isLeon1973 schreef:“Het detail niveau van een FX camera veel hoger is dan een DX body”![]()
De crux hier zit inderdaad in het opnamestadpunt. Als een Dx sensor al een hogere pixeldichtheid heeft, en je moet het Fx beeld ook nog eens gaan bij croppen om dezelfde beeldhoek te krijgen, dan zit je dus een (in het filmpje dat jij aanhaalt) 21Mp beeld te vergelijken met een 9Mp beeld. Logisch dat de Dx een hoger detailniveau laat zien...
Nieuwe Body D500 of toch FX
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nieuwe Body D500 of toch FX
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
De D500 heeft kleinere pixels, meer pixels per mm2 dus een hogere resolutie dan de D5 en zal meer detail per oppervlakte weergeven.
Het punt van deze video is denk ik dat pixels (van hetzelfde technisch niveau) gewoon pixels zijn en dat fullframe pixels niet magisch beter zijn dan DX pixels. Met kleinere pixels heb je meer detail, met grotere pixels vang je meer licht. Die pixel zelf interesseert het niet hoe groot de sensor is.
Bij dezelfde pixelgrootte kun je op een fullframe sensor 2.25 maal zo veel pixels kwijt als op een DX sensor. Een 20MP DX camera heeft dezelfde grootte pixels als een 20x2.25=45MP fullframe camera. Als je die 45MP fullframe camera cropt naar 20MP DX formaat dan krijg je identieke beelden want je gebruikt dezelfde grootte pixels en hebt dus dezelfde resolutie (pixels/mm2) en dezelfde detailweergave/ruis etc.
Voor normale, niet croppende, gebruikers is dit scenario niet zo heel boeiend.
(deze post is gekopieerd uit een ander topic over dezelfde video)
Het punt van deze video is denk ik dat pixels (van hetzelfde technisch niveau) gewoon pixels zijn en dat fullframe pixels niet magisch beter zijn dan DX pixels. Met kleinere pixels heb je meer detail, met grotere pixels vang je meer licht. Die pixel zelf interesseert het niet hoe groot de sensor is.
Bij dezelfde pixelgrootte kun je op een fullframe sensor 2.25 maal zo veel pixels kwijt als op een DX sensor. Een 20MP DX camera heeft dezelfde grootte pixels als een 20x2.25=45MP fullframe camera. Als je die 45MP fullframe camera cropt naar 20MP DX formaat dan krijg je identieke beelden want je gebruikt dezelfde grootte pixels en hebt dus dezelfde resolutie (pixels/mm2) en dezelfde detailweergave/ruis etc.
Voor normale, niet croppende, gebruikers is dit scenario niet zo heel boeiend.
(deze post is gekopieerd uit een ander topic over dezelfde video)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ja sorry, ik had een nieuwe topic aangemaakt omdat ik deze topic niet wou 'vervuilen' met een nieuwe discussie. Maar wat mij betreft mag het ook hier verder gaan.ATOR schreef: (deze post is gekopieerd uit een ander topic over dezelfde video)

Dus wat je bedoelt ATOR is dat het puur en alleen de pixeldichtheid per vierkante cm is, die er voor zorgt dat de foto's van de D500 'scherper' zijn (of meer detail bevatten) dan de foto's van de D5.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
1. Denk eerst eens na wat je op nu eigenlijk wilt op (de lange) termijn !!
2. Begin met aanleggen van de verzameling stap voor stap (voortschrijdend inzicht, ontwikkeling techniek)
3. Koop economisch (prijserosie van body is veel groter dan FX lenzen)
4. Ketting / schakel etc. je weet wel (mismatch kwaliteit huidig glas en D500)
Ik zou dus beginnen 1 zeer goede FX lens te kopen (die je vaak gaat gebruiken) en daarbij de oude lens die dan overbodig is verkopen. Denk aan 14-24 f2.8 / 16-35 f4.0 / 24-70 f2.8 of een zeer goede prime 35mm.
Als toch echt NU > 2000 euri voor een body wilt uitgeven dan zou ik (nieuw/gebruikt) D750 kopen. Dan ervaar je wat FX doet. Die D300 is over x jaar nog steeds een fijne camera om te gebruiken als tele (vanwege de cropfactor). Als je tzt vindt dat die onvoldoende is dan koop je dan voor paar euri een perfecte D7200.
2. Begin met aanleggen van de verzameling stap voor stap (voortschrijdend inzicht, ontwikkeling techniek)
3. Koop economisch (prijserosie van body is veel groter dan FX lenzen)
4. Ketting / schakel etc. je weet wel (mismatch kwaliteit huidig glas en D500)
Ik zou dus beginnen 1 zeer goede FX lens te kopen (die je vaak gaat gebruiken) en daarbij de oude lens die dan overbodig is verkopen. Denk aan 14-24 f2.8 / 16-35 f4.0 / 24-70 f2.8 of een zeer goede prime 35mm.
Als toch echt NU > 2000 euri voor een body wilt uitgeven dan zou ik (nieuw/gebruikt) D750 kopen. Dan ervaar je wat FX doet. Die D300 is over x jaar nog steeds een fijne camera om te gebruiken als tele (vanwege de cropfactor). Als je tzt vindt dat die onvoldoende is dan koop je dan voor paar euri een perfecte D7200.
D800+MB-D12 met 2.8 Nano glas (14-24 / 24-70 / 70-200) en SB910+SB25 voor het licht in de duisternis.
-
- Forumlid
Alle D750 bezitters adviseren een D750. Een D810 wordt zelfs "overbodig" genoemd.
Kijk ook eens naar het verschil in bediening. De knoppen dus. Belangrijk m.i.
Huren of testen op een glasdag kan de doorslag geven.
Kijk ook eens naar het verschil in bediening. De knoppen dus. Belangrijk m.i.
Huren of testen op een glasdag kan de doorslag geven.
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Nee, je ziet iets belangrijks over het hoofd. Ze vergelijken in de video een foto van een fullframe D5 camera die gecropt is naar DX formaat met een foto van een D500 DX formaat camera. Na dat croppen hou je bij de D5 inderdaad minder pixels over omdat hij grotere pixels heeft dan de D500 en dus zie je na het croppen meer detail bij de D500.Landerd schreef:Dus wat je bedoelt ATOR is dat het puur en alleen de pixeldichtheid per vierkante cm is, die er voor zorgt dat de foto's van de D500 'scherper' zijn (of meer detail bevatten) dan de foto's van de D5.
Maar als je normaal foto's maakt gebruik je natuurlijk de hele ongecropte fullframe sensor van de D5. Dat doen ze hier niet en dat maakt het nogal verwarrend.
Ik denk dat als je een vergelijkbare 20MP DX foto naast een 20MP fullframe foto bekijkt dat ze ongeveer evenveel detail zullen hebben.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Op wikipedia staat een eenvoudig plaatje om dat te verhelderen zonder dat we langs elkaar heen kunnen praten. Maak een foto van een letter dat even groot op elke sensor projecteert zoals in het filmpje (dus gelijke afstand en gelijke brandpunt) dan is de 'scherpte' afhankelijk van de pixelgrootte. Hoewel scherpte eigenlijk een foutief woord is en gaat het om detail):Landerd schreef: Dus wat je bedoelt ATOR is dat het puur en alleen de pixeldichtheid per vierkante cm is, die er voor zorgt dat de foto's van de D500 'scherper' zijn (of meer detail bevatten) dan de foto's van de D5.

Logisch natuurlijk. Dan zie je ook waarom vergroten en/of verkleinen niet uitmaakt. De pixels groter of kleiner maken gaat geen extra detail opleveren; wat je niet vastlegt kun je ook niet bijmaken door de afmeting te veranderen. Maar zoals ATOR terecht zegt:
Normaal kies je dus je op FX natuurlijk een langer brandpunt (of ga je dichterbij staan) om een gelijke beeldvulling/beeldhoek te krijgen. Dan projecteert het beeld dus groter op je sensor en compenseert dat voor het feit dat de pixel groter is (in dit geval omdat het aantal pixels (vrijwel) gelijk is).ATOR schreef:Maar als je normaal foto's maakt gebruik je natuurlijk de hele ongecropte fullframe sensor van de D5. Dat doen ze hier niet en dat maakt het nogal verwarrend.
Fin.
-
- Forumlid
Lastige keuze D500 vs D750 of een andere full frame..
Ik had ook een D300 en zat te wachten 2 jaar geleden op een opvolger die maar niet wilde komen.
Toen maar de D750 gekocht en DX lenzen omgeruild.
Als ik nu voor de keuze zou staan zou ik toch misschien wel voor de D500 gaan omdat ik oa mijn lenzen had kunnen houden en globaal het verschil tussen FX en DX niet groot genoeg is voor mij
Maar ik had ze zeker allebei eerst geprobeerd. Waar zitten de knoppen en hoe ligt het in de hand.
Dat is dan ook mijn advies. Alle specificaties even vergeten en de D500 en D750 gewoon proberen.
Een mooie kans is de glasdag waar denk ik wel beide camera's aanwezig zullen zijn.
Ik had ook een D300 en zat te wachten 2 jaar geleden op een opvolger die maar niet wilde komen.
Toen maar de D750 gekocht en DX lenzen omgeruild.
Als ik nu voor de keuze zou staan zou ik toch misschien wel voor de D500 gaan omdat ik oa mijn lenzen had kunnen houden en globaal het verschil tussen FX en DX niet groot genoeg is voor mij
Maar ik had ze zeker allebei eerst geprobeerd. Waar zitten de knoppen en hoe ligt het in de hand.
Dat is dan ook mijn advies. Alle specificaties even vergeten en de D500 en D750 gewoon proberen.
Een mooie kans is de glasdag waar denk ik wel beide camera's aanwezig zullen zijn.