P.S.
Ik kom er nu pas achter hoeveel glas voor een FX kost!

En ik mis, soms, de cropfactor....
en dat is het belangrijkste hoorJanvis schreef:
Maar gelukkig ben ik nog steeds blij met mn D7200
Volgens mij is DXO een van de weinigen die een gedegen sensorruistest uitvoert.djunclesam schreef:Los van deze inhoudelijke discussie zelf, ik zou zeker uitkijken om blind de uitkomsten van de DxO 'Sports' waarde te nemen alsArendV schreef: De D610 is vergelijkbaar in prestaties bij hoge ISO's met de D750 en beiden laten de D7200 ongeveer een stop achter zich, zie DXOMark.
Dan komt mijn oude vertrouwde D3s namelijk nog steeds als koning van de ISO uit de test (verwaarloosbaar verschil met de Df) en de D5 kan (spreekwoordelijk) al bij het vuilnis voordat hij uberhaubt de doos uit is als je een low light camera zoekt. Dat slaat natuurlijk nergens op.
(Overigens zijn ISO testen op internet zonder technische onderbouwing van de uitvoering per definitie moeilijk als waarheid aan te nemen omdat bijvoorbeeld sluitetijd en diafragma al invloed kunnen hebben op de waarneming (resp de SNR en de waargenomen scherpte), één van de redenen waarom een (slecht uitgevoerde) hoge iso test bij (constant) goed licht vaak niet overeenkomt met de daadwerkelijke resultaten bij (afnemend) slecht licht)
Dat de D5 in deze ranking 'slecht' presteert komt omdat dacht ik (hij staat niet op mijn boodschappenlijst dus heb niet zoveel zin om het precies uit te zoeken) het dynamisch bereik al snel onder de vereiste waarde zakt. Waarschijnlijk hebben de D5 ontwerpers wat dynamisch bereik ingeleverd om de ruis bij extreem hoge ISOs minder aanwezig te laten zijn. Een beslissing waar de meeste D5 gebruikers achter zullen staan maar waar ze op deze ranking niet mee scoren.Low-Light ISO is [..] the highest ISO setting for the camera such that
- the Signal-to-Noise ratio reaches this 30dB value [32:1 ratio at 18% middle grey]
- while keeping a good Dynamic Range of 9 EVs [512:1 ratio]
- and a Color Depth of 18 bits [equivalent to 64×64×64 distinguishable colors].
De crux van mijn berichtje zat in het dikgedrukte woordjeATOR schreef:djunclesam schreef: ik zou zeker uitkijken om blind de uitkomsten van de DxO 'Sports' waarde te nemen als
Eens, maar mijn laatste opmerking over 'iso testen op internet' had ik wellicht duidelijker kunnen opschrijven en ging om een hoop andere 'snelle' testen die je vaak voorbij ziet komen onder constant licht waarbij men sluitertijden en diafragma moet aanpassen om correctie belichtingen te krijgen bij (extreme) hogere iso waardes. Dan verander je ook parameters die invloed hebben op je eindoordeel, dat is per definitie ene onjuiste methode.Volgens mij is DXO een van de weinigen die een gedegen sensorruistest uitvoert.
Dat zijn mijn woorden niet, mijn woorden waren wel dat de conclusie dat de D3s beter is op hoge iso dan de D5 nergens op slaat, en daarmee die lijst op basis van dat getal wat mij betreft geen waarde heeft. Dat is het probleem van oversimplificatie, en het risico.Voordat je DXO afdoet als 'slaat helemaal nergens op'
Mijn mening daarin is, heb ik vaker gezegd, dat als je de 'standaard' bent waar mensen hun eerste lijns informatie vandaan halen, je ook een verantwoordelijkheid hebt. Als men afgaat op 1 getal maar je daar eigenlijk geen conclusie uit kunt trekken dan zou je, naar mijn mening, dat getal dus niet zo moeten geven. Het is inherent aan internet dat men bij een review het liefste snel naar de conclusie scrollt en daar een getal wil zien. Als je dat geeft dan ben je deels oorzaak van het probleem, zelfs als het de schuld van de 'luie' lezer is.Als je dit doorleest dan zie je dat ruis een complexe materie is en als je daar een score aanhangt ontkom je er niet aan om zaken te (over)simplificeren, zelfs al maak je er drie scores van. De slechte naam van DXO ontstaat vooral doordat mensen hun scores gebruiken als absolute waarheid zonder op de hoogte te zijn van wat ze precies betekenen.
Ah ja, zo'n woordje kan een wereld van verschil makendjunclesam schreef:De crux van mijn berichtje zat in het dikgedrukte woordje
Die conclusie trekt DXO niet, dat doe jij als luie lezer gebaseerd op het ene getalmijn woorden waren wel dat de conclusie dat de D3s beter is op hoge iso dan de D5 nergens op slaat, en daarmee die lijst op basis van dat getal wat mij betreft geen waarde heeft. Dat is het probleem van oversimplificatie, en het risico.
De gemotiveerde lezer kan zelf alle achterliggende metingen bekijken, vergelijken en zelf een conclusie vormen.Against its predecessor, the 16-Mpix Nikon D4s, the new model’s sensor has superior color sensitivity at base (ISO 100) and it’s higher than the earlier 12-Mpix D3s — though in fairness, the latter model’s base was restricted to ISO 200. At around ISO 800, all three models share a similar result. In terms of dynamic range, both the D4s and D3s perform similarly where ISO settings overlap, at least up to ISO 3200. From there through ISO 12800, the D4s’s sensor has around a one-stop improvement. Similarly, the D5 sensor has a slightly wider dynamic range over the same sensitivity range and beyond to ISO 25600, but forfeits the D4s’s excellent dynamic range between base and ISO 400. Interestingly, the new model mostly replicates the D3s at low ISOs up to ISO 400, albeit with the added advantage of the lower native ISO setting. Despite the high color sensitivity that indicates lower noise levels, the Nikon D5 comes in at just over one-third stop behind the D4s in our low-light ISO score, and around a half-stop below the D3s. In real terms that’s not a great deal, considering its advantages elsewhere, and especially when compared to competing products.
Waar ik met je van mening verschil is dat het éne getal wel degelijk waarde heeft. Het 'Sports' getal geeft alleen geen eenvoudig direct verband weer tussen "zie ik ruis bij hoge ISO" en een hoge score. Het neemt zaken mee als signaal/ruis verhouding, dynamisch bereik, tonaal bereik en kleurgevoeligheid. Allemaal zaken die je wel degelijk terug ziet in fotokwaliteit en die relevant zijn voor de sensor prestatie. Zelfs al ben je een 'luie lezer' en weet je niet dat je die kwaliteiten nodig hebt. En wil je er induiken dan geeft DXO je alle info om hun score te onderbouwen, het is geen uit de duim gezogen onzingetal.djunclesam schreef:Mijn mening daarin is, heb ik vaker gezegd, dat als je de 'standaard' bent waar mensen hun eerste lijns informatie vandaan halen, je ook een verantwoordelijkheid hebt. Als men afgaat op 1 getal maar je daar eigenlijk geen conclusie uit kunt trekken dan zou je, naar mijn mening, dat getal dus niet zo moeten geven. Het is inherent aan internet dat men bij een review het liefste snel naar de conclusie scrollt en daar een getal wil zien. Als je dat geeft dan ben je deels oorzaak van het probleem, zelfs als het de schuld van de 'luie' lezer is.