Kritisch weet ik niet. Maar het gevoel herken ik precies. De Picture Control opties zijn trouwens ook maar botte bijltjes, buiten Neutral dan.
Toen ik na "het verraad van Nik" naar Lr overstapte vond ik eigenlijk al dat alleen CNX2 kleuren kon wergeven die voor mij reden waren geweest om voor Nikon te kiezen. Te meer omdat ik voor veel landschapsfoto's in Lr maar zelden de kleurnuances (lees: sfeer) kon treffen waar ik in CNX2 nauwelijks moeite voor hoefde te doen. Vanaf dat begin heb ik me voorgenomen om alles met
Lightroom te doen en niet meer te vergelijken.
Hoewel ik heel geleidelijk intussen toch al verbetering in mijn Lr-aanpak (én in Lightroom zelf!) zie, kom ik natuurlijk nog vaak JPEG resultaten naast elkaar tegen die er niet om liegen.
Niettemin, relativeren wordt al makkelijker, omdat slechts een klein percentage van mijn foto's (ook "in mijn CNX2 tijd"!) staat of valt met die typerende Nikon kleurweergave. De vlotte totale workflow weegt nu ruimschoots op tegen de extra aandacht die ik moet geven aan mijn "speciale" foto's. En zoals b.v. Marten al schreef, het kost even wat aandacht maar het kan wél.
Edit: In
cursief vetgedrukt stond eerst abusievelijk "CNX2"