Heb je met een 70-200 wel een kop nodig? De lens heeft een statiefkoppeling die kan draaien voor staande opname. Als ik de kop van mijn driepoot gebruik is het voordeel van lichtgewicht meteen weg. Ik ben 1.78, sta ik dan ook krom met deze monopod?D-80's schreef:Oke en wij hebben sinds kort ook een monopod... we hebben gelijk maar een goede diepteinvestering gedaan. Het is een Gitzo GM 2941 (de basaltversie) nu nog zonder balhoofd..
Wat ook al eerder is aangeven bezuinig niet op iets wat je jaren kunt gebruiken.
Ik heb hem in Hilversum lekker kunnen uittesten en het is zeer goed bevallen alleen moet er inderdaad nog een balhoofd op.. voor het meetrekken met het eventuele snelle onderwerp, en ik mis net het laatste stukje hoogte wat ik nodig heb om recht te kunnen staan.
Het gewicht is perfect en de gebruikersvriendelijkheid zeer goed
Deze Monopod is niet goedkoop, maar het kan een keuze zijn..
Groetjes Eelco
Tips over monopods gevraagd
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- EelcoD7100
- Forumlid
Hallo Wil, de statiefkop heb je niet echt nodig, maar kan misschien extra gemak voor je opleveren... de beste oplossing zoek een beter gesorteerde fotozaak op en kijk of je dit uit kunt proberen, als je een goede afgewogen keuze wilt maken...wil schreef:Heb je met een 70-200 wel een kop nodig? De lens heeft een statiefkoppeling die kan draaien voor staande opname. Als ik de kop van mijn driepoot gebruik is het voordeel van lichtgewicht meteen weg. Ik ben 1.78, sta ik dan ook krom met deze monopod?D-80's schreef:Oke en wij hebben sinds kort ook een monopod... we hebben gelijk maar een goede diepteinvestering gedaan. Het is een Gitzo GM 2941 (de basaltversie) nu nog zonder balhoofd..
Wat ook al eerder is aangeven bezuinig niet op iets wat je jaren kunt gebruiken.
Ik heb hem in Hilversum lekker kunnen uittesten en het is zeer goed bevallen alleen moet er inderdaad nog een balhoofd op.. voor het meetrekken met het eventuele snelle onderwerp, en ik mis net het laatste stukje hoogte wat ik nodig heb om recht te kunnen staan.
Het gewicht is perfect en de gebruikersvriendelijkheid zeer goed
Deze Monopod is niet goedkoop, maar het kan een keuze zijn..
Groetjes Eelco
Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Je moet helemaal niet zonder statiefkop willen.
Denk eens aan al die momenten dat je scheef naar beneden wilt fotograferen. Als je de monopoot dan scheef houdt, dan heb je er helemaal geen stevigheid meer aan. De meeste stevigheid geeft een eenpoot als je hem verticaal hebt staan.
En het moet natuurlijk een balhoofd zijn, want een driewegkop heeft bij een monopod helemaal geen voordelen.
Wat voor balhoofd maakt nog niet zo veel uit, maar ik zou dan de voorkeur geven aan eenzelfde sneloppeling als wat er op je driepoot zit.
Denk eens aan al die momenten dat je scheef naar beneden wilt fotograferen. Als je de monopoot dan scheef houdt, dan heb je er helemaal geen stevigheid meer aan. De meeste stevigheid geeft een eenpoot als je hem verticaal hebt staan.
En het moet natuurlijk een balhoofd zijn, want een driewegkop heeft bij een monopod helemaal geen voordelen.
Wat voor balhoofd maakt nog niet zo veel uit, maar ik zou dan de voorkeur geven aan eenzelfde sneloppeling als wat er op je driepoot zit.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
- Clublid
Ik heb de Gitzo vanmorgen even in mijn handen gehad maar geen tijd om uit te proberen. Zag er goed uit. Probleem is dat door NAS syndroom mijn budget eigenlijk op is. (Volgens mijn echtgenote is het zeker op.) Ik moest mij beperken tot een protectiefilter van Hoya. Als het weer financieel kan ga ik toch maar voor de Gitzo GM 2941. Maar de kop van mijn driepoot is ongeschikt (Gitzo R2)
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
doe maar wel
Statiefkop met snelkoppeling lijkt mij vreselijk handig.
Zonder snelkoppeling is het niet erg handig om elke keer dat draadeind in de kont van je camera te proppen.
Een keer verkeerd of scheef aandraaien en je draad in je boddy is verrot.
Alleen daarom zou ik al een kop met snelkoppeling op mijn eenbeenstatief monteren.
Bijkomend voordeel is dat je camera weer 10 cm hoger staat op het eenbeen statief waardoor je misschien niet net niet gebogen staat.
Groetjes George
Zonder snelkoppeling is het niet erg handig om elke keer dat draadeind in de kont van je camera te proppen.
Een keer verkeerd of scheef aandraaien en je draad in je boddy is verrot.
Alleen daarom zou ik al een kop met snelkoppeling op mijn eenbeenstatief monteren.
Bijkomend voordeel is dat je camera weer 10 cm hoger staat op het eenbeen statief waardoor je misschien niet net niet gebogen staat.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken