De hele discussie rondom jacht vind ik een non-issue, dus ik zal het maar over de foto's hebben.
Er zitten sterke foto's bij. Nummer 2 is voor mij een topper. 1, 8, 9, 10 en 11 zijn ook sterk qua beeld, al zou ik indien mogelijk bij 11 een positie hebben gekozen die iets meer ruimte liet tussen de been van de baas en zijn hond. 12 en 13 zijn ook goed. al vraag ik me bij sommige foto's af (7 bijvoorbeeld) of je niet toch wat vignette met onscherpte erom hebt geplaatst? De overgang van scherp naar onscherp is tamelijk plotseling, dat lijkt wat onnatuurlijk, maar ik kan me vergissen.
De serie als geheel vind ik minder sterk. Volgens mij wil je een verhalende serie uitbeelden, maar veel foto's vertonen gelijkenis of vallen in herhaling. 3, 5 en 6 zijn overeenkomstige beelden. Dat is prima als het thema 'zwemmende honden' zou zijn, maar in een verhaallijn is het misschien wat veel en roept dat het 'heb ik al gezien' effect op. Net alsof je drie keer hetzelfde frame achter elkaar krijgt in een stripboek. Ook qua stijl zie je herhaling terug in de foto's, namelijk een zeer onscherpe voorgrond (het gras) dat vaak nog gedeeltelijk het hoofdonderwerp afdekt. Dat is geen probleem in een serie met een eenduidig onderwerp (zoals je lijsthonden, prachtige serie!) maar bij een verhalende serie is herhaling m.i. minder sterk.
In dit geval zou ik zeggen 'minder is beter'. Schrap enkele foto's die op het oog doublures zijn, hoe mooi ze misschien ook zijn. Zorg ervoor dat er een chronologische volgorde in het verhaal zit. Ik zal proberen een voorbeeld te geven; bekijk je foto's eens in deze volgorde:
- 7 (in afwachting van de baas)
- 1 (voorbereiding, spanning)
- 3 (retrieven)
- 8 (
snel terug naar de baas)
- 10 (afgeven)
- 11 Afwachten (en mogelijk belonen).
- 9 De prooi is binnen
In die volgorde laat ik enkele sterke foto's weg; 2 is m.i. beter dan 8, maar 8 beeld meer actie uit wat in de context van het verhaal sterker is. 5 en 6 vallen weg omdat 3 er al in zit. 12 en 13 zijn goede foto's maar voegen weinig toe aan het verhaal. Het is m.i. vergelijkbaar met het editen van een film; soms heb je prachtige individuele scenes maar als er eentje niet werkt in de context van het verhaal, moet je die toch schrappen.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Het zijn prima foto's maar qua verhaal en opbouw kan het denk ik nog wat sterker.