Een terugblik

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
GdP

Een terugblik

Bericht door GdP » di dec 11 2007 11:56 pm

Een terugblik.

Wanneer je al ruim 40 jaar fotografeert zoek je wel eens naar foto’s uit je begin periode.
Een periode waarin ik nog lid was van een fotoclub. Ik heb toen een foto gemaakt die ik binnen de club had ingestuurd voor de wedstrijd de beste foto van het jaar. Laat ik die nu nog winnen ook. En als je weet dat ik deze foto puur op de gok heb gemaakt. Ik zag haar langs komen, en op het moment dat ze in de zon liep zag ik ineens die dubbele schaduw. Zonder te kijken heb ik gelijk de ontspanknop ingedrukt.

Wanneer ik nu naar deze foto kijk vraag ik mij af of die foto nu eigenlijk wel zo goed is. Of is het gewoon een goede foto, maar wel erg gedateerd. Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie mening is over deze foto. Technische details zijn niet van belang, omdat het een scan is van een foto, en niet van een negatief. Het gaat mij puur om wat je vind van deze foto.

Maar misschien heb je zelf ook wel foto’s waarmee je in het verleden in de prijzen bent gevallen, en wil je die hier ook tonen. Ga je gang.

Afbeelding

yoyo

Bericht door yoyo » wo dec 12 2007 12:04 am

Erg kort rokje...

GdP

Bericht door GdP » wo dec 12 2007 12:07 am

yoyo schreef:Erg kort rokje...
Ja zo liepen ze allemaal in 1972. Dat was wel even wat anders dan in al die spijkerbroeken van tegenwoordig.:)

mikemix

Bericht door mikemix » wo dec 12 2007 12:51 am

Tja, wat wil je dat ik ga zeggen?

Vind de foto technisch en creatief niet bijzonder, sorry.

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » wo dec 12 2007 12:57 am

Prima shot, ik vind ook de zw uitvoering heel redelijk geslaagd. Straatfotografie zou ik nu zeggen. Wat ik dan jammer vind is dat je ze van achteren nam. Je had ze kunnen aanschieten en kunnen vragen loop eens terug en let niet op mij. Het gezicht van de vrouw was dan ook in beeld. Qua moment prima. Goed gezien. Snap dat het toen een prijs waard was, maar er wordt nu wel wat meer gedaan als het over straatfotografie gaat.

Daarnaast kan de bewerking nu beter, iets meer contrast, het linkerbeen wat lichter, iets minder ruis, ....
Weet je de exifgegevens nog? :D

Ik hou wel van dit soort werk

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 12 2007 2:15 am

Inderdaad niet echt geweldig moet ik zeggen. Hij zou hier niet aan de wand komen te hangen... :mrgreen:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GdP

Bericht door GdP » wo dec 12 2007 8:45 am

wim schreef:Prima shot, ik vind ook de zw uitvoering heel redelijk geslaagd. Straatfotografie zou ik nu zeggen. Wat ik dan jammer vind is dat je ze van achteren nam. Je had ze kunnen aanschieten en kunnen vragen loop eens terug en let niet op mij. Het gezicht van de vrouw was dan ook in beeld. Qua moment prima. Goed gezien. Snap dat het toen een prijs waard was, maar er wordt nu wel wat meer gedaan als het over straatfotografie gaat.

Daarnaast kan de bewerking nu beter, iets meer contrast, het linkerbeen wat lichter, iets minder ruis, ....
Weet je de exifgegevens nog? :D

Ik hou wel van dit soort werk
Technisch valt er inderdaad wel wat op aan te merken, omdat het een scan is van een foto die diende als indexfoto van de film.

Het gaat mij dus puur om het onderwerp.

De foto die uiteindelijk was ingezonden was 50x60 cm.

Ik moet er wel even bij vertellen dat hij toen viel in een bepaalde categorie.

Wat mij aan deze foto zo opvalt is dat je nu je zit af te vragen wat was er toen zo boeiend aan die foto? De tijden veranderen, en wij ook. :(

Het is wel een straatbeeld wat zeldzaam is geworden. Moeder en kind! Het is nu zo vaak Oma en kleinkind.

En zo als Yoyo al opmerkte een kort rokje. Het was in de tijd van de mini-rok.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo dec 12 2007 9:27 am

Aardig kiekje. Veel meer kan ik er niet van maken....
Vind het straatje eigenlijk het interessantst, is dat er nog, hoe zien de huizen er nu uit, kun je er überhaupt nog lopen of staat het vol met auto's, etc.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo dec 12 2007 10:15 am

Ben eigenlijk wel benieuwd naar het thema voor de wedstrijd Gerrit.
Naar de huidige maatstaven gerekend vind ik de plaat inderdaad een hoog kiekjesgehalte hebben, maar ik kan me best voorstellen dat het destijds een winnende foto was :D

Ooit heb ik met deze foto een award gewonnen. Overigens een van mijn eerste digitale plaatjes :)

Afbeelding
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

GdP

Bericht door GdP » wo dec 12 2007 10:29 am

chip54 schreef:Aardig kiekje. Veel meer kan ik er niet van maken....
Vind het straatje eigenlijk het interessantst, is dat er nog, hoe zien de huizen er nu uit, kun je er überhaupt nog lopen of staat het vol met auto's, etc.

Groet, Cees :D
Cees de foto is gemaakt in Oosterend op Texel.

Hier een foto in dezelfde omgeving, rond de kerk.

Afbeelding

Ik zal binnenkort nog eens twee foto's opzoeken. Van toen en nu.

Riemke ik ben helaas vergeten in welke categorie de foto werd ingedeeld.
In 1972 vond ik de foto prachtig, nu kijk ik er met gemengde gevoelens naar. Hij zou zeker niet voor een wedstrijd ingestuurd worden. :)

GdP

Bericht door GdP » wo dec 12 2007 10:31 am

Riemke schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd naar het thema voor de wedstrijd Gerrit.
Naar de huidige maatstaven gerekend vind ik de plaat inderdaad een hoog kiekjesgehalte hebben, maar ik kan me best voorstellen dat het destijds een winnende foto was :D

Ooit heb ik met deze foto een award gewonnen. Overigens een van mijn eerste digitale plaatjes :)

Afbeelding
Het is dan ook een dot van een beestje. :)

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”