Foutmelding F --/--
Foutmelding F --/--
Beste mensen,
Sinds een week of twee geeft mijn Sigma APO 70-300 problemen in combinatie met mijn D70s. De foutmelding F--/-- verschijnt in de display, hetgeen volgens de handleiding betekent dat de camera geen CPU-lens kan vinden. Raarrrr want al bijna anderhalf jaar gaat het goed tussen die twee.
Heb ook al de contactpuntjes voorzichtig met een kwastje en een doekje schoongemaakt. Geen verbetering. Met mijn Nikkor 18-70 DX geen enkel probleem.
Heeft iemand en oplossing?
groeten,
René
Sinds een week of twee geeft mijn Sigma APO 70-300 problemen in combinatie met mijn D70s. De foutmelding F--/-- verschijnt in de display, hetgeen volgens de handleiding betekent dat de camera geen CPU-lens kan vinden. Raarrrr want al bijna anderhalf jaar gaat het goed tussen die twee.
Heb ook al de contactpuntjes voorzichtig met een kwastje en een doekje schoongemaakt. Geen verbetering. Met mijn Nikkor 18-70 DX geen enkel probleem.
Heeft iemand en oplossing?
groeten,
René
Ik ken die Sigma niet dus misschien slaat dit antwoord nergens op. Indien er een diafragma ring opzit, moet deze op het hoogste getal staan en locken.
Suc6,
ALE
Suc6,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op wo nov 21 2007 8:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb hetzelfde probleem met mijn D70. Het begon met alleen de Tokina 12-24 maar nu heb ik het met al mijn objectieven.
Op de jubileumdag kon Nikon Service mij vertellen het waarschijnlijk mis is met de printplaat/contacten binnen de camera.
Reparatie is mogelijk maar erg duur omdat de body daarvoor helemaal uit elkaar moet, veel manuren. Ik heb maar besloten om een nieuwe camera aan te schaffen, wordt een D300.
Ik hoop dat het in jouw geval niet zo ernstig is...!
Op de jubileumdag kon Nikon Service mij vertellen het waarschijnlijk mis is met de printplaat/contacten binnen de camera.
Reparatie is mogelijk maar erg duur omdat de body daarvoor helemaal uit elkaar moet, veel manuren. Ik heb maar besloten om een nieuwe camera aan te schaffen, wordt een D300.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Heeft Nikon Service ook een mogelijke oorzaak van die defecte printplaat genoemd?onno schreef:Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb hetzelfde probleem met mijn D70. Het begon met alleen de Tokina 12-24 maar nu heb ik het met al mijn objectieven.
-
- Forumlid
Ik vraag dat af omdat een printplaatprobleem te maken kan hebben met de elektrische componenten die je op de body aansluit, een objectief of een flitser etc. Te maken KAN hebben dus.Marten schreef:Heeft Nikon Service ook een mogelijke oorzaak van die defecte printplaat genoemd?onno schreef:Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb hetzelfde probleem met mijn D70. Het begon met alleen de Tokina 12-24 maar nu heb ik het met al mijn objectieven.
Ieder objectief, flitser heeft een bepaalde interne elektrische weerstand. Die weerstand wordt "verwerkt" in het elektrische gedeelte van de camera, w.o. de printplaat. Een afwijkende elektrische weerstand kan tot storingen leiden.
Het moet maar net zo zijn dat de elektrische weerstand van een Tamron, Tokina of Sigma objectief exact gelijk is aan die van een Nikon objectief of flitser die geoptimaliseerd zijn voor Nikon body's
En dat is te betwijfelen als T, T &S hetzelfde objectief ook maken voor Canon, die weer hun eigen elektrische standaards hanteren.
Wijkt het elektrische deel van niet-Nikon objectieven af van de standaards die Nikon hanteert, dan zijn elektrische problemen als gevolg van het gebruik hiervan, nooit uit te sluiten.
Oei, dat zijn geen bemoedigende berichten. Zeker niet als je (zoals ik) binnenkort op vakantie gaat...
@ Marx: vlakgommetje ga ik uitproberen!!
@ Onno: mmmm, jij kreeg tenminste pas na vier jaar. Ik al na anderhalf
Overigens, als ik de lens kort losdraai en meteen weer vastzet, kan hij er weer even tegen aan. Maar na een paar fotooz doettie het weer. Niet erg ideaal dus.

@ Marx: vlakgommetje ga ik uitproberen!!
@ Onno: mmmm, jij kreeg tenminste pas na vier jaar. Ik al na anderhalf

Overigens, als ik de lens kort losdraai en meteen weer vastzet, kan hij er weer even tegen aan. Maar na een paar fotooz doettie het weer. Niet erg ideaal dus.
- Corné Goud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik heb dit probleem éénmalig gehad, toen was het heel warm

Maar heb er nu geen last meer van en was inderdaad ook mijn Sigma lens.
Hij deed niets, een dag later deed hij het weer perfect
Gr Corné Goud

Maar heb er nu geen last meer van en was inderdaad ook mijn Sigma lens.
Hij deed niets, een dag later deed hij het weer perfect

Gr Corné Goud
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
- Corné Goud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik let daar eigenlijk niet zo op, het enigste was dat hij niets meer deed en kreeg ook F--/-- en heb het alleen met mijn SIGMA lens gehad

Ik fotograveer in S (ik fotograveer nog meer net een jaar)
Al je daar tips voor heb: zijn van harte welkom
Vind ik zelf makkelijk in te stellen en krijg dan ook het gewenste resultaat
Gr Corné Goud

Ik fotograveer in S (ik fotograveer nog meer net een jaar)
Al je daar tips voor heb: zijn van harte welkom

Vind ik zelf makkelijk in te stellen en krijg dan ook het gewenste resultaat

Gr Corné Goud
Met vriedelijke groet Corné Goud