Foutmelding F --/--

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
renep

Foutmelding F --/--

Bericht door renep » di nov 20 2007 8:39 am

Beste mensen,

Sinds een week of twee geeft mijn Sigma APO 70-300 problemen in combinatie met mijn D70s. De foutmelding F--/-- verschijnt in de display, hetgeen volgens de handleiding betekent dat de camera geen CPU-lens kan vinden. Raarrrr want al bijna anderhalf jaar gaat het goed tussen die twee.

Heb ook al de contactpuntjes voorzichtig met een kwastje en een doekje schoongemaakt. Geen verbetering. Met mijn Nikkor 18-70 DX geen enkel probleem.

Heeft iemand en oplossing?
groeten,
René

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di nov 20 2007 8:43 am

Ik ken die Sigma niet dus misschien slaat dit antwoord nergens op. Indien er een diafragma ring opzit, moet deze op het hoogste getal staan en locken.
Suc6,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op wo nov 21 2007 8:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

marx

Bericht door marx » di nov 20 2007 8:51 am

die melding krijg je ook als je er geen lens opzet, alleen in stand M heb je er geen last van als het goed is.

Probeer even met een vlakgommetje de puntjes schoon te gommen, als dit ook niet helpt, zul je denk ik naar sigma terugmoeten met je lens.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » di nov 20 2007 8:52 am

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb hetzelfde probleem met mijn D70. Het begon met alleen de Tokina 12-24 maar nu heb ik het met al mijn objectieven.
Op de jubileumdag kon Nikon Service mij vertellen het waarschijnlijk mis is met de printplaat/contacten binnen de camera.
Reparatie is mogelijk maar erg duur omdat de body daarvoor helemaal uit elkaar moet, veel manuren. Ik heb maar besloten om een nieuwe camera aan te schaffen, wordt een D300.

Ik hoop dat het in jouw geval niet zo ernstig is...!

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di nov 20 2007 8:57 am

onno schreef:Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb hetzelfde probleem met mijn D70. Het begon met alleen de Tokina 12-24 maar nu heb ik het met al mijn objectieven.
Op de jubileumdag kon Nikon Service mij vertellen het waarschijnlijk mis is met de printplaat/contacten binnen de camera.
Reparatie is mogelijk maar erg duur omdat de body daarvoor helemaal uit elkaar moet, veel manuren. Ik heb maar besloten om een nieuwe camera aan te schaffen, wordt een D300.

Ik hoop dat het in jouw geval niet zo ernstig is...!
Heeft Nikon Service ook een mogelijke oorzaak van die defecte printplaat genoemd?

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » di nov 20 2007 9:01 am

Nee. Ik kan me voorstellen dat het met wear&tear te maken heeft maar dat is wel snel na 4 jaar... :-|
Het is een consumenten-ding dus misschien mag je er niet teveel van verwachten constructie-wise. Ik ga nu een trapje degelijker.

marx

Bericht door marx » di nov 20 2007 9:07 am

eerst maar eens wachten tot de d300 eindelijk leverbaar wordt dan, want ik hoorde alweer geruchten dat het november ---> december werd, en deecember werd januari en nu weer december, ik ben benieuwd!

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di nov 20 2007 9:42 am

Marten schreef:
onno schreef:Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb hetzelfde probleem met mijn D70. Het begon met alleen de Tokina 12-24 maar nu heb ik het met al mijn objectieven.
Heeft Nikon Service ook een mogelijke oorzaak van die defecte printplaat genoemd?
Ik vraag dat af omdat een printplaatprobleem te maken kan hebben met de elektrische componenten die je op de body aansluit, een objectief of een flitser etc. Te maken KAN hebben dus.

Ieder objectief, flitser heeft een bepaalde interne elektrische weerstand. Die weerstand wordt "verwerkt" in het elektrische gedeelte van de camera, w.o. de printplaat. Een afwijkende elektrische weerstand kan tot storingen leiden.

Het moet maar net zo zijn dat de elektrische weerstand van een Tamron, Tokina of Sigma objectief exact gelijk is aan die van een Nikon objectief of flitser die geoptimaliseerd zijn voor Nikon body's
En dat is te betwijfelen als T, T &S hetzelfde objectief ook maken voor Canon, die weer hun eigen elektrische standaards hanteren.

Wijkt het elektrische deel van niet-Nikon objectieven af van de standaards die Nikon hanteert, dan zijn elektrische problemen als gevolg van het gebruik hiervan, nooit uit te sluiten.

renep

Bericht door renep » di nov 20 2007 10:03 am

Oei, dat zijn geen bemoedigende berichten. Zeker niet als je (zoals ik) binnenkort op vakantie gaat... 8)

@ Marx: vlakgommetje ga ik uitproberen!!
@ Onno: mmmm, jij kreeg tenminste pas na vier jaar. Ik al na anderhalf :(

Overigens, als ik de lens kort losdraai en meteen weer vastzet, kan hij er weer even tegen aan. Maar na een paar fotooz doettie het weer. Niet erg ideaal dus.

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » di dec 11 2007 4:32 pm

Ik heb dit probleem éénmalig gehad, toen was het heel warm :roll: :roll:
Maar heb er nu geen last meer van en was inderdaad ook mijn Sigma lens.
Hij deed niets, een dag later deed hij het weer perfect :| :|

Gr Corné Goud
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 12 2007 2:36 am

Weet je zeker dat je de diafragmaring op het objectief op de hoogste waarde hebt staan (je kan deze locken, maar hij kan natuurlijk altijd eens ontlocken)...

Heb je geen problemen met andere lenzen?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » wo dec 12 2007 11:01 am

Ik let daar eigenlijk niet zo op, het enigste was dat hij niets meer deed en kreeg ook F--/-- en heb het alleen met mijn SIGMA lens gehad :roll: :roll:
Ik fotograveer in S (ik fotograveer nog meer net een jaar)
Al je daar tips voor heb: zijn van harte welkom :D
Vind ik zelf makkelijk in te stellen en krijg dan ook het gewenste resultaat :D

Gr Corné Goud
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

harry boerefijn

Bericht door harry boerefijn » do dec 13 2007 10:53 am

Hoi,

Wij hebben een D50 en een D100 en gebruiken ook wel eens een oude sigma lens, als de diafragma ring niet op het hoogste getal staat dan krijgen we ook de F foutmelding. Heeft volgens mij niets met de printplaat te maken.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”