Focusfouten D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Coen van Aken.nl

Focusfouten D80

Bericht door Coen van Aken.nl » vr dec 14 2007 10:07 pm

Heren,

ik moet even mijn verhaal afketsen tegen al jullie ervaring.

Het punt is namelijk dat mijn D80 vaak focusfouten laat zien. Tenminste, voor mijn gevoel.

Ik kreeg heel vaak geen scherpte op het punt waarop ik scherp stel.
En dit is vooral te merken op f/2.8 (ik weet dat een lens niet op zn scherpst is hier), en vooral met mijn 17-35mm f/2.8.
Het lijkt alsof het kritischer is met mn 17-35 dan bijvoorbeeld mn 70-200mm.

Voor mijn gevoel zit mijn D80 er de helft van de tijd naast wat betreft scherptepunt.
Je weet wel; 1 of 2 foto's scherp, 3 foto's niet.

Dus om eens te kijken heb ik eens wat foto's van tekst, backfocuscharts e.d. gemaakt, en dan zie je dus dat 5 foto's niet scherp zijn op het punt waar ze moeten, en 2 foto's zijn ragscherp.

Voor de grap heb ik mijn 17-35mm f/2.8 op mijn moeders D50 geschroefd, de eerste foto die ze maakt is ragscherp (en dan bedoel ik ragscherp in termen van 70-200mm VR ragscherp). En degene die erna kwam ook, en...etc.

Kan het zijn dat mijn D80 na verloop van tijd mis-aligned is geworden? De camera ligt nog al eens te hotseklotsen in mijn rugtas :D.
Of zijn (back)focusfouten kritischer te zien op een groothoeklens als de 17-35mm f/2.8.

Ik denk dat ik sowieso eens langs ga bij de fotograaf om het boeltje te laten checken, want zoals het nu gaat is het hit-and-miss met fotograferen qua scherpte.

PS. heeft er iemand met een 17-35mm een 100% crop van het scherptepunt op een sluitertijd rond de 1/100ste?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr dec 14 2007 10:35 pm

Mikemix heeft volgens mij om dezelfde redenen zijn 17-35 opgeruimd.

focus fouten komen regelmatig voor bij zoom objectieven die gebouwd zijn voor filmcamera's vaak op de uiterste zoom standen het best merkbaar.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr dec 14 2007 10:41 pm

Volgens mij heeft Mike zijn 17-35 nog en wordt het verholpen of heb ik dat mis ?? en wie zegt dat het hier de 17-35mm betreft ?

Koen, zoals je zelf al aangeeft kan je D80 wel een beetje van slag af zijn als hij ligt te hotseklotsen :D .
misschien een bezoekje beverwijk ? een "kennis" had out of the blue ook focusproblemen [ D200 ] bij bezoek beverwijk bleek dat body opnieuw afgesteld moest worden. [ is trouwens gratis verholpen ]

groeten : Arend

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za dec 15 2007 6:54 am

controleer je focus is met deze test

Copyright Tim Jackson 2004

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za dec 15 2007 8:24 am

Arend-ho schreef:Volgens mij heeft Mike zijn 17-35 nog en wordt het verholpen of heb ik dat mis ?? en wie zegt dat het hier de 17-35mm betreft ?

Koen, zoals je zelf al aangeeft kan je D80 wel een beetje van slag af zijn als hij ligt te hotseklotsen :D .
misschien een bezoekje beverwijk ? een "kennis" had out of the blue ook focusproblemen [ D200 ] bij bezoek beverwijk bleek dat body opnieuw afgesteld moest worden. [ is trouwens gratis verholpen ]

groeten : Arend
Arend,

Mike heeft zijn 17-35 omgeruild voor een 14-24 waar in het volgende topic van alles over is te lezen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... c&start=15

Verder is het focus probleem zoals dat hier wordt voorgesteld een optisch probleem wat eigenlijk alleen softwarematig kan worden ondervangen.
Het heeft dus niets met mechanische of electrische afwijkingen van doen.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za dec 15 2007 10:18 am

mm ff gemist luc.....sprak Mike nog dat hij zijn 17-35 ging halen ...anyway....aan de 14-24 heeft hij ook een mooi stuk glaswerk.

het zou inderdaad een optisch kunnen zijn zoals Mike dat ook had...
afhankelijk wat de rest van Coen zijn glaswerk doet. dat het op de D50 wel scherp is zou ook te maken kunnen hebben met minder lijnen [ 6MP ] standaard levert de D50 erg [ bewerkte ] scherpe plaatjes af.

maargoed ik opperde wat.... :D hoop dat Coen het iig snel onder controle heeft.

mikemix

Bericht door mikemix » za dec 15 2007 10:42 am

Ai Coen, ik had het zelfde probleem.
Ene keer wel, andere keer niet goed scherp.
Van mij was het duidelijk merkbaar op 35mm vooral op 2.8

Ik kon hem zonder verlies inruilen op de 14-24.
Ik zit met een grote fotoklus, de optie om mijn set een paar dagen naar Beverwijk te sturen, was geen optie voor mij en is heel netjes dus door mijn foto zaak opgelost.

Erg jammer , het is echt een prachtlens die blijkbaar nukkig werkt op sommige digi body's.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”